<strong>GODT TRENT: </strong>Langdistansesvømming krever sin fysikk.  Foto:  Geir Øyvind Gismervik
GODT TRENT: Langdistansesvømming krever sin fysikk. Foto: Geir Øyvind GismervikVis mer

Slik blir du en ekstremsvømmer

Lær av en som skal svømme over 100 kilometer med 12 grader i vannet på mandag.

– Når jeg går ut i vannet tenker jeg at her skal jeg bo, det er her jeg hører til, dette er mitt hjem helt til jeg har utført oppgaven. Det mentale har alt å si.

Mistet en slektning

Mannen som sier dette er langdistansesvømmer Stian Vikra (31) fra Karmøy. Halv tolv på mandag første juli skal han gjøre det noen aldri har gjort før ham: Svømme Mjøsa på langs. Det skal han gjøre over ni dager kun iført en Speedo, i vann som holder rundt 12 grader. Og det er det en god grunn til.

Vikra mistet et søskenbarn som hadde stått på venteliste for organdonasjon i 1997, og prosjektet Svøm for livet handler utelukkende om å rette oppmerksomhet mot organdonasjon.

Måtte lære seg å svømme på nytt

Ekstremsvømmer og tidligere marinejeger Vikra begynte med sporten så sent som i 2009 og har allerde svømt den Den engelske kanal, Utsira-Karmøy (hans mest krevende tur), Sandeie-Skipavåg og Boknafjorden.

Han hadde heller aldri noe talent for svømming («talentløs er vel mer dekkende»), og måtte lære seg å svømme helt på nytt sammen med barn på Karmøy Svømmeklubb i 2008.

BEINHARDT: Vikra brukte 13 timer og 58 minutter på å svømme de 34 kilometerne over Den engelske kanal. Foto: svomforlivet.no Vis mer


Ikke press deg for langt

– Når det gjelder utetrening skal du aldri begynne med dette alene, selv om du nok siden vil svømme en del for deg selv. Det viktigste er å ikke prøve å strekke grenser når du er alene. Svøm langs land der du har muligheten til å stå i bunn, sier Vikra. Han oppfordrer de som vil lære dette til å begynne på en svømmeklubb for å lære seg teknikk.

Kun fire ting er «lov»

Skal du bli en genuin ekstremsvømmer må du lære deg å svømme uten våtdrakt. Den hjelper deg å flyte, gjør at riktig svømmeteknikk blir overflødig, i tillegg til at den gjør deg mer utholdende i kaldt vann. Ekte ekstremsvømmere bruker bare fire ting:

– Jeg bruker speedo, svømmebriller, badehette og øreplugger. Er du nybegynner er det spesielt viktig med øreplugger da kaldt vann påvirker balansen, råder Vikra, som ikke bruker våtdrakt selv når det er null grader i vannet.

KALDT: Stian Vikra i Lysefjorden i Rogaland. Foto: Svomforlivet.no Vis mer


Liker du ikke å fryse? Glem det!

– Våtdrakt er ikke en del av min idrett. Den gjør jobben dobbelt så lett - uten våtdrakt mister du opptil 50 prosent av muskelutholdenheten og du blir kald. Våtdrakt er fint for nybegynnere og de som ikke ønsker å oppleve hypotermi.

Dét og kramper er nemlig to av problemene som kan oppstå underveis. Blir du nedkjølt klarer du ikke å koordinere armer og bein. Til slutt klarer du ikke å svømme. Det er den største fienden i kaldt vann.

– Når det gjelder kramper, så kommer og går de underveis. Da jeg svømte Den engelske kanal fikk jeg kramper i underarmen, hoftene og lårene, forteller Vikra.

Du bør tørre å gå opp i vekt

Vikra sier det kan være bra å legge på seg rundt ti kilo før man skal ut på en krevende langdistansetur, fordi man tåler kulden bedre. Det er likevel ikke noe han tenker på i det daglige, fordi mye kan gjøre kan gjøres med tilvenning.

Selv har Vikra lagt på seg en del kilo, men mener det er viktigere å lære seg riktig teknikk, ikke minst i forhold til hvordan man svømmer når bølgene kommer.

UTSTYR: Du trenger bare fire enkle ting for å drive idretten. Foto: Svomforlivet.no Vis mer


Egen teknikk i bølgene

– Bølger gjør at du ikke kan puste hvert andre eller tredje tak. Du må lære å føle bevegelsene i havet og puste når du kan. Det samme gjelder å sikte, det vil si å løfte hodet for å se fremover. Det er en egen teknikk som må times med bølgene.

Da Vikra svømte Den engelske kanal i to, tre meter høye bølger nyttet det ikke å løfte hodet ti centimeter i en bølgedal. Her må du kjenne havets bevegelser, og det kommer med mengdetrening.

Interessert? Ta i betraktning at Vikra har svømt opptil 35 timer i uken, og at en gjennomsnittlig uke ligger på rundt 15-25 timer med trening.

Ute. I kaldt vann.

ALT LIGGER I DET MENTALE: Som marinejeger lærte Vikra å motivere seg når kreftene gikk tom. Foto: svomforlivet.no Vis mer