<strong>HELT BARFOT: </strong>Lars Gimse utfordrer kulden i Polar Night Halfmarathon i Tromsø tidligere i år.   Foto: Truls Tiller
HELT BARFOT: Lars Gimse utfordrer kulden i Polar Night Halfmarathon i Tromsø tidligere i år. Foto: Truls TillerVis mer

Slik blir du en barfotløper

Har du vurdert å jogge over til den andre siden? Hør hva entusiastene har å si.

– Jeg begynte med barfotløping dagen jeg fylte 40 år, den 21.12.12, da mayaene hadde spådd at verden skulle gå under, sier Lars «Barfot» Gimse til DinSide.

Tobarnsfaren Gimse jobber som IKT-rådriver i Tromsø og driver barfotbloogen Barfotgimse, og er hva mange vil beskrive som en nyfrelst barfotløper.

Naturlig

– Jeg har alltid likt å gå barfot. Så leste jeg på nett at dette er den mest naturlige løpeformen og at hvis man har vondt i rygg og knær, kan dette bedres med barfotløping. Noe av motivasjonen var også å gjøre noe få andre gjorde.

KALDT: Tromsøværingen løper med barfotsko hele året. Foto: Barfotgimse.wordpress.com Vis mer


Les mer om hva DinSide har skrevet om barfotløping

Dårlig start

Men det begynte ikke så bra for Gimse, som begikk to av de største feilene en barfotløper kan gjøre.

– De første månedene var ganske tøffe. Jeg gikk for hardt ut i tillegg til at jeg ikke løp de små stegene man anbefales å gjøre. Det var rett på med for mange kilometer, og det gikk utover akilles som jeg måtte trene ekstra hver dag med eksentrisk tåhev, dessuten fikk jeg smerter i leggene – barfotløpeteknikken krever nemlig sterke leggmuskler.

VONDT: Gimse med noen heftige blemmer. De ser større ut enn de er på grunn av gnagsårplasterne. Foto: Barfotgimse.wordpress.com Vis mer


Blemmer!

Gimse lærte av sine erfaringer og begynte å lytte mer til kroppen.

– Jeg erfarte at barfotløping går bra inntill fem kilometer, da kommer friksjonen for fullt og det oppstår blemmer under føttene. Da MÅ man ta på seg sko, noe jeg dessverre ikke gjorde, og fikk en vond erfaring.

Hvorfor løping uten sko gir mykere landing

Mindre skader på sikt

Gimse tror man på sikt vil få mindre skader av barfotløping enn av å bruke mer vanlige joggesko, dessuten, hevder han: «blir man raskere til å løpe, man blir bedre i motbakker og man holder lenger ut.»

POPULÆRE: Vibrams sko er mange barfotløperes favoritt. Foto: Produsent Vis mer


Tromsøværingen sverger til sine Vibram FiveFingers Bikila, men sier han med tiden vil gå over til å løpe helt barfot. Og oppfordrer til slutt:

– Du vil aldri angre på barfotsko, bare husk: Ta små steg!

Fikk vondt av dyre joggesko

– Jeg har aldri vært spesielt glad i å løpe og har alltid sverget til landeveissykkel for mesteparten av utholdenhetstreningen, men om vinteren har jeg ikke noe annet valg enn å løpe. Men jeg har alltid fått vondt i knærne og hoftene av løpeturer til tross for dyre sko som visstnok skulle passe til mitt løpssteg.

TØFF START: Daniel Hesby Mathé forteller at de første ukene gjorde vondt. Foto: Privat Vis mer


Dette forteller den 28 år gamle Oslo-studenten Daniel Hesby Mathé, som har litt over ett års erfaring med barfoløping.

Se verdens rareste joggesko

Flere med samme problem

– På nettet oppdaget jeg at det var flere barfotløpere som tidligere hadde hatt smerter i leddene til tross for dyre og godt dempede sko. Jeg bestemte meg for å prøve ut en modell fra Vibram og har ikke sett meg tilbake siden.

Heller ikke for Hesby Mathé ble oppstartsfasen enkel.

– De første ukene var jeg vanvittig støl i leggene etter å ha gått/småløpt og vent meg til å lande på forfoten. Leggene ble etter hvert bedre og bedre som støtdempere og jeg oppdaget at jeg kunne løpe lenger. Men det forekom ofte at jeg tok litt for hardt i fordi det var så gøy å løpe, og da gjorde det veldig vondt i leggmuskulaturen dagen etter!

SÅLE ENKELT: Slik kan en barfotsåle se ut. Foto: Produsent Vis mer


Løpsfølelsen er uslåelig

Hesby sier mange vil oppleve stølhet, vonde legger og blemmer i tilvenningsperioden, men understreker at dette går over etter noen måneder.

– Den største fordelen er at jeg har lyst til løpe mer. Jeg «kjenner» kroppen min bedre etter å latt den gjennomgå forandringen fra dempede joggesko til fire millimeter tykke såler. Løpsfølelsen er uslåelig! Man får også trent viktige muskelgrupper som er med på å stabilisere kroppen på en helt annen måte enn når man skjermer de med dempingen fra vanlige sko.

SOKK: Rene sverger til Kevlarsokken på joggetur. Foto: Barfotsokk.no Vis mer



Mest mulig kontakt

Det finnes barfotløpere som er opptatt av minst mulig såle, og som dermed beveger seg over til løpesokker. René Bakke driver nettstedet Barfotsokk, som selger den såkalte Kevlarsokken. Etter ett års barfotløping, er han ikke i tvil om fordelene med mest mulig kontakt med bakken.

– Det gir mer mening, og det er morsommere. Det merkes godt at det er bedre for ledd og rygg. I ettertid virker det rart å skulle bruke vanlige joggesko og utsette skjelettet for en helt unaturlig stor belastning.

Merker forskjell etter en joggetur

René sier det var en ny verden som åpnet seg de første månedene, og at du vil merke forskjellen allerede etter første løpetur.

– Hvis du klarer å minske sjokkenergien som avsettes i ledd og skjelett når du løper med barfotsko, så vil jeg tro at du vinner helsemessig på det i årenes lange løp. Naturen tar ikke feil. Bare kunstige tilpasninger har hittil tatt feil. Det ble mer sjel i det å løpe.

Vil du vite mer, kan denne Facebook-gruppen være nyttig.