<B>TRANSPORT:</B> Målet med prosjektet er få flere til å oppdage sykkelen som transportmiddel.  Foto: TESTCYKLISTERNA
TRANSPORT: Målet med prosjektet er få flere til å oppdage sykkelen som transportmiddel. Foto: TESTCYKLISTERNAVis mer

Skal få flere til å velge sykkel

Spennende svensk tiltak er i gang.

Det svenske prosjeket Testcyklisterna startet nylig opp i de syv svenske kommunene Halmstad, Alingsås, Mölndal, Ale, Lidköping, Lilla Edet og Öckerö, og skal foregå frem til oktober.

Det er de noe usexy titulerte Hållbar Utveckling Väst HUV og Göteborgsregionens kommunalförbund GR som står bak, og det kan minne litt om Fremtiden i våre henders subsidiering av et utvalg personer som ønsker å kjøpe elsykkel.

Les: DBS-kombien gjør comeback

38 utvalgte

TIL JOBB: De som deltar må erstatte bilen med sykkel minst tre dager i uken. Foto: TESTCYKLISTERNA.SE Vis mer


Formålet med Testcyklisterna er selvsagt å få flere til å sykle mer og kjøre mindre, og ikke minst få flere til oppdage sykkelen og dens mange fordeler i nærtrafikken.

Derfor har 38 utvalgte personer innen alle samfunnslag og aldersgrupper, fått velge seg ut den sykkeltypen som passer dem aller best - som er prosjektet mest tiltrekkende del.

– 400 meldte seg på, og det var mange småbarnsforeldre som lette etter nye transportløsninger for sine familier. Men vi slet med å få med pensjonistene, forteller prosjektleder Sara-Linnéa Östervall til Dinside.

Ikke det samme treningsfokuset som i Norge

Östervall sier at svenskene har blitt stadig flinkere til å se på sykkelen som et transportmiddel som kan være et realistisk alternativ til biler i bymiljøer - som også er hele poenget med prosjektet.

TEST: Nå kommer billig-elsyklene

Motytelser

Men de 38 som ble plukket ut må også gjøre sitt. I dette tilfellet handler det om at personen må erstatte «hverdagsbilreiser» med sykkel minst tre dager i uken. Hverdagsbilreiser er typisk bilkjøring til jobb, butikken, trening og henting på SFO.

Deltagerne må også fylle ut et en undersøkelse som sine reisevaner før og etter prosjektet, regelmessig rapportere inn hvor mye de sykler til en blogg, og til slutt teste helsen før og etter prosjektet.

Les også: Kan disse erstatte syklene erstatte småkjøringen?

Fokus på transport

Til gjengjeld får de hjelp av en sykkelekspert til å velge ut den sykkeltypen som vil passe dem best. Utvalget kan du se her.

Det er ikke det enorme utvalget, men fokus er på transport og last og ikke trening. Altså er det snakk som transportsykler, sammenleggbare sykler og elsykler, samt tilbehør som passer de med barn.

Den store haken? De får ikke beholde syklene.

- Nei, det er økonomisk spørsmål. Mange av syklene er dyre og vi har ikke råd til å gi bort alle. Men testsyklistene får mulighet til å kjøpe syklene etterpå til en kraftig rabattert pris, sier prosjektlederen.

Alt om sykkel