SELGSSUKSESS: I 2012 ble det solgt 2.000 elykler i Norge. I 2017 forventes 80.000 å trille ut fra sportsbutikkene landet rundt. Foto: Tore Neset
SELGSSUKSESS: I 2012 ble det solgt 2.000 elykler i Norge. I 2017 forventes 80.000 å trille ut fra sportsbutikkene landet rundt. Foto: Tore NesetVis mer

Velge elsykkel?

Sjekk om elsykkel er noe for deg

Bransjen forventer at 80.000 nordmenn kjøper elsykkel i år.

Norske importører av elsykler gliser bredt om dagen. I fjor ble det solgt 40.000 sykler med batteri og motor her i landet. I år forventer bransjen en dobling, ifølge Dagsavisen.

Mange sitter på gjerdet og vurderer å kjøpe en, men prisen avskrekker. En god elsykkel kan fort koste 25.000 eller mer. Og som mange av våre lesere har påpekt får du en grei moped for omtrent samme prisen.

Andre sier at en vanlig, umotorisert tråsykkel gjør akkurat samme nytten. Og da får du mosjon i tillegg.

TRIM: Elsykling er langt bedre for helsa enn bilkjøring. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Avliver latskaps-myten

En sveitsisk undersøkelse som i 2013 ble publisert i Tidsskrift for Den norske legeforening viser at bruk av elsykkel gir like god treningseffekt som gange i motbakke.

Sykling uten elmotor gir selvsagt bedre treningseffekt, men elsykling er definitivt bedre enn å sitte bak et ratt.

Samtidig er det liten tvil om at en veltrent syklist på en lett landeveissykkel fyker forbi de fleste elsyklister, bortsett fra i de aller seigeste bakkene.

Mange kjøper likevel elsykkelen for å komme seg fram, og ikke som et middel til å komme seg i form. Akkurat som med moped.

Moped krever i motsetning til elsykkel sertifikat, og du kan bare kjøre på veier for motorkjøretøy. Dessuten trenger du bensin, som er dyrere enn den lille ladestømmen et elsykkelbatteri trenger.

Med en elsykkel kan du sykle overalt der vanlige sykler kan ferdes, som parker, gangveier, gågater og sykkelstier/veier. Dermed kan du ta snarveier og parkere overalt. Mopeder i sykkelstativet er ikke populært.

KOSTER: Mange av de gode elsyklene nærmer seg 30.000 kroner. Foto: Tore Neset Vis mer

Hvorfor må de være så dyre?

Det finnes elsykler helt ned i 6.000 kroner, og flere kjedebutikker tilbyr modeller like under 10.000.

Men selv disse er jo langt dyrere enn billigsyklene til et par tusenlapper.

Det er fullt mulig å bygge om en vanlig sykkel til elsykkel. Du kan gjøre det selv, eller få en sykkelreparatør med kompetanse på elsykler til å gjøre det for deg.

eBay er det et godt utvalg av ferdige sett. Disse koster fra rundt 2.000 kroner opptil nærmere 20.000, alt etter kvaliteten.

Vår erfaring er at elsykler som er bygget fra grunnen av er å foretrekke. Hovedgrunnen er den økte vekten, som krever mer av både ramme, hjul og bremser.

Men også kvaliteten på motor og batteri er viktige faktorer. Skal du ha topp utstyr, er det forholdsvis lite å spare på selvbygg. Et samlebånd vil sannsynligvis jobbe billigere og mer effektivt enn deg, og en fabrikk vil kunne kjøpe delene billigere.

I MARKA: Terrengsykler med demping og kraftig krankmotor er tingen i ulendt terreng. Foto: Rune Stensåsen Vis mer

Hva slags elsykkel trenger jeg?

Som med alt annet her i verden er det viktig å definere behovet før man kjøper.

Skal du bare sykle en kilometer eller to til butikken, kan en elsykkel til 10.000 kroner med motor i forhjulet og batteri på bagasjebrettet være en grei løsning.

Men pass på at sykkelen har standarddeler som er lette å få tak i om noe skulle ryke. Dette gjelder ikke minst om du vurderer å kjøpe en brukt elsykkel.

GODT KJØP: XXL-sykkelen Velo Energy Boost USX er et godt kjøp i den rimelige klassen. Foto: Tore Neset Vis mer

Om du har en mil eller to til jobben, kreves det mer av elsykkelen.

Typiske pendlersykler finnes det et stort utvalg av i 25.000-30.000-kronersklassen. Den vi likte best i fjor er Haibike Sduro Trekking RC til 28.000 kroner.

Men også en solid bysykkel kan gjøre jobben. Som for eksempel XXL-kjedens Velo City Energy Boost USX til 15.000 kroner.

Om du kjøper elsykkel for å bruke den til lange turer i skogen (som nå har blitt lovlig), er en terrengmodell tingen.

Her kan du slipe billig unna med Biltemas Yosemite MTB til 8.000 kroner. For virkelig kvalitet til terrengbruk må du likevel regne med å betale rundt 30.000. Det finnes også sykler til rundt 50.000, for den som vil være storkar i skauen.

HJULMOTOR: En motor som denne finner du ofte på rimeligere sykler. Men det trenger ikke være noen dårlig løsning. Foto: Tore Neset Vis mer

Krank- eller hjulmotor?

Ingenting debatteres heftigere blant elsyklister enn forskjellen mellom motor i hjulet og motor ved pedalene.

VED PEDALENE: Krankmotoren er suveren i bratt oppoverbakke. Foto: Tore Neset Vis mer

Tidligere var det slik at de fleste rimelige elsykler hadde hjulmotor, mens de dyrere hadde krankmotor. Dette er nå i ferd med å endre seg.

Fortsatt er det likevel slik at de aller rimeligste syklene gjerne har motor i forhjulet. Med denne løsningen har du ingen direkte forbindelse mellom pedaler/kjede og motor. Sykkelen kan dermed lett føles som den bykser framover som ei udressert bikkje.

Med bakhjulsmontert har produsenten flere muligheter for å finjustere samspillet mellom motor, gir og pedaltråkk. En av de aller beste syklene vi har testet, Emotion Evo Cross, er et eksempel på dette.

Mens hjulmotorens styrke ligger på flatmark, er krankmotorens spesialdistanse oppoverbakke. Her får du drahjelp direkte på beina, og det føles nesten som om du har superkrefter.

Til terreng er det krankmotor som gjelder, til by og tursykling på asfalt og grus er bakhjulsmotor i mange tilfeller bedre.

STOR FORSKJELL: Dette 500 wattsbatteriet fra Yamaha er i toppklassen med en teoretisk rekkevidde på 10-12 mil. Foto: Tore Neset Vis mer

Hvor langt kan jeg sykle?

Mens mange vanlige tråsykler veier under 10 kilo, må du regne med minst 20 kilo på en elsykkel. Det gjør det veldig tungt å tråkke når batteriet tar slutt.

Hvor lenge batteriet varer, avhenger av hvor mye du veier, vindforholdene, stigningen på turen og hvordan du utnytter strømmen.

Alle elsykler lar deg velge graden av motorhjelp. Om du velger å gjøre mesteparten av jobben selv og for eksempel bare la motoren hjelpe deg i de tyngste bakkene, varer batteriet mye lenger.

Det er dessuten stor forskjell på batterier. De svakeste batteriene, som det som sitter i Biltema-sykkelen vi nevner ovenfor, har en kapasitet på 8,8 Ah (amperetimer). Det betyr at du på en god dag med vinden i ryggen vil kunne sykle 3-4 mil.

I den andre enden av skalaen finner vi 500 watts batterier med 13,4 Ah, noe som ved smart bruk kan gi en rekkevidde på 10 mil. Mange batterier ligger et sted midt i mellom, typisk på 11 Ah.

TRYGG STOPP: Felg- og navbremser er ikke tingen på elsykler. Skrivebremser er best. Foto: Tore Neset. Vis mer

Sikkerheten først

Motor og batteri er viktig. Men aller viktigst er det jo at du ikke skader deg selv eller andre på sykkelturen.

Som nevnt er elsykler vesentlig tyngre enn vanlige sykler. Det betyr at bremsene må være bedre.

En test som bilorganisasjonen NAF foretok i fjor viste at fire av åtte elsykler hadde for dårlige bremser.

Spinkle felgbremser av den typen du finner på landeveissykler og billige terrengesykler bør du ikke engang vurdere. Skivebremser er det som må til. Både mekaniske og hydrauliske fungerer bra, men det siste er mest behagelig å bruke (og dyrest).

Gir er ikke fullt så viktig i elsykkelsammenheng, med mindre det dreier seg om girsystemer i moteren. Men også her bør kvaliteten være bra. Merkevarer som Shimano eller SRAM er trygge valg.

LYS-LUKSUS: Få sykler blir levert med Lupine-lys foran. Kanskje er det billigere å kjøpe det etterpå. Foto: Tore Neset Vis mer

Til slutt: Ekstrautstyret

Leserne våre reagerer ofte på at syklene vi tester er helt «nakne». De har verken bagasjebrett, støtte, lys eller skjermer.

Det er akkurat de samme kravene til en elsykkel som til en vanlig sykkel. Så før du legger ut på veien, bør du forsikre deg om at at alt lovbestemt utstyr er på plass.

Lys, bagasjebrett og skjermer koster ofte ikke stort, og er lett å ettermontere. En billig sykkel med alt utstyr på plass er ikke nødvendigvis et bedre kjøp enn en dyrere, «strippet» sykkel.

Om setet ikke passer deg, er det ingen katastrofe. Seter er lette å bytte ut og fås kjøpt løst i alle størrelser, fasonger og prisklasser.

Fasongen og størrelsen på rammen er viktigere. Og ikke minst helhetsopplevelsen ved å bruke sykkelen. Be om å få ta en prøvetur før du bestemmer deg.

LES OGSÅ:
Slik velger du riktig elsykkel
Ikke bare prisen som teller
Elsykkel eller vanlig sykkel?