VDO X1DW til venstre, Sigma BC 12.12 STS til høyre. Foto: Produktbilder
VDO X1DW til venstre, Sigma BC 12.12 STS til høyre. Foto: ProduktbilderVis mer

Sigma BC 12.12 STS mot VDO X1DW

Her er to billige alternativer som fungerer godt, så lenge finjusteringen er unnagjort.

Selv halvslappe mosjonister vil synes det er gøy med en enkel sykkelcomputer. En ting er å se hvor fort du sykler, men noe helt annet er å se gjennomsnittsfarten, og ikke minst hvor mye du klarer å presse ned tiden på vei hjem fra jobb.

I dag ser vi på Sigma BC 12.12 STS som akkurat nå fås til 389 kroner, mens VDO-en koster litt mer, med sine 449 kroner.

Små forskjeller altså, og begge er uansett i den rimelige enden av prisskalaen.

Det som skiller dem fra de absolutt rimeligste modellene i butikken, er at de begge er trådløse. Her slipper du altså å montere en kabel fra senderen på gaffelen og opp til mottakeren på styret, noe som gjør monteringsprosessen enklere. På papiret i hvert fall, for det tok litt lenger tid å få det til å virke enn vi hadde trodd på forhånd.

Montering

For er det én gang du må lese en bruksanvisning, er det her. Selv enkle sykkelcomputere beregnet på typiske hverdagsmosjonister har nemlig flere deler enn du kanskje ville regnet med.

Sigma BC 12.12 STS til venstre, VDO X1DW til høyre. Foto: Thomas/Øyvind P Vis mer


Trinn 1: Sykkelcomputeren, på styre eller stem

Du bestemmer selv om du vil sette braketten for sykkelcomputeren på styret eller på selve styrestemmen. Vi gikk for styret, men dette er altså valgfritt.

Sigma til venstre, VDO til høyre. Foto: Thomas/Øyvind P Vis mer


Prosessen er uansett enkel på begge modellene, men der Sigmaen forutsetter bruk av skrutrekker, holder det med strips på VDO-en, og det uten at den føles lealaus.

Etter at braketten er montert er det bare å klikke sykkelcomputeren på plass, det er også enkelt å ta den av igjen - om det skulle være ønskelig.

Så blir litt det verre.

Trinn 2: Sensor og magnet

Neste trinn er å feste sensoren på hjulgaffelen og magneten i eikene. De skal kommunisere med hverandre, og så skal sensoren snakke med sykkelcomputeren, og dermed får du vite hvor fort og langt du har kjørt. Alt det du bryr deg om, altså.

Sensoren festes til hjulgaffelen og vendes skrått innover mot eikene. Det er mulig å feste sensoren på baksiden av gaffelen, men vi valgte begge å feste sensoren på forsiden. Tanken er ganske enkelt at sensoren da ikke vil gå i stykker om den skulle få et slag og vri seg inn mot eikene, siden eikene da bare vil skyve den ut så fremt hjulet triller framover.

Neste trinn er å feste magneten i en eike så den ruller i samme høyde som sensoren, og slik at magneten peker mot sensoren ved passering. Her gjelder det imidlertid å være nøye.

Sigma oppgir for eksempel at maks avstand mellom dem ved passering ikke må være mer enn 12 millimeter, men her VDO langt mer kravstor: Her må avstanden være mellom 1-5 millilmeter. Det er jaggu ikke store avstanden, og slurver du her blir det garantert krøll - noe også vi opplevde.

Trinn 3: Tålmodighetsprøve

For til tross for at vi fulgte bruksanvisningene til punkt og prikke, fikk ingen av oss opp noen data på sykkelcomputeren på den første prøveturen etter montering. De to milene i øs-pøs regnvær ble dermed ikke like trivelig som ønsket...

Selve monteringen av sensor og magnet er lett, men finjusteringen som gjør at de snakker sammen er en prøvelse: Sigma til venstre, VDO til høyre. Foto: Thomas/Øyvind P Vis mer


Poenget er ganske enkelt at du må finjustere avstanden mellom magnet og sensor slik at dataene blir fanget opp. Det er først når dette endelig skjer, at dataene du har ventet på til slutt dukker opp på skjermen.

Topphastighet

Ute på turstien i marka var det umiddelbart gøy å for første gang oppleve akkurat hvor fort man kjørte på sin faste rute. Thomas klokket for eksempel inn en topphastighet på rundt 48 km/t, og fikk en snitthastighet på 16 km/t.

Dere kan sikkert tenke dere gleden til Øyvind når bildene hans dokumenterte en maksfart på 51,4 km/t, og et snitt på 19,37 km/t. Dette er altså slike små, men viktige gleder du kan oppnå med en sykkelcomputer.

Betingelsen er selvsagt at du husker hva de ulike knappene gjør.

Knappene øverst og nederst til høyre på Sigmaen er for eksempel modus-knappene som du skroller fremover med, mens knappene øverst og nederst til venstre er henholdsvis reset og set-knappene. For å endre innstillinger må du her holde set-knappen nederst til venstre inne i tre sekunder, så presse samme knapp for å få alternativet ditt til å blinke, og dermed kan du stille inn ved å bruke de to øverste to knappene. Så lagrer du med set-knappen.

På VDO-en er betjeningen noe enklere. Her har du har du to knapper under menyen som blar deg gjennom hoved- og undermeny til du finner det du vil endre. Så har du aktiveringsknappen til høyre, og en reset-knapp på venstre side.

Betjeningen er ikke akkurat hjernekirurgi, men poenget er selvsagt at det tar litt tid før dette sitter i fingrene. Spesielt på Sigmaen, hvor du kunne kunne ulike tastekombinasjoner for å endre innstillinger. I begynnelsen må du derfor være forberedt på å hamre løs etter prøv- og feil-prinsippet. Etter et par timer på setet bør imidlertid dette være en smal sak på begge duellantene.

Fast strekning

Det vi ville ha var å måle hvor lang tid vi brukte på en fast strekning. Da må du over på Trip Section Counter-modusene, som vi brukte en del tid på å forstå oss på. Da det var på plass, var det dét og snitthastighet det eneste vi egentlig brydde oss. Foreløpig.

Vil du prøve VDOen selv kan du gjøre det her, men under får du en video om hvordan du stiller inn de forskjellige funksjonene på Sigmaen:

Er de stabile?

På Sigmaen opplevde vi en tur der hastigheten begynte å hoppe vilt, og skjønte ikke hva som kunne være galt. Ikke lenge etter fungerte den som normalt igjen, så her aner vi ikke hva som skjedde.

På en tur noen uker senere kom det plutselig ikke opp noen hastighet, og vi måtte justere magnet og sensor for å få den til å fungere. Det siste har vi også opplevd på VDO-en. Litt avhengig av hvor grisete din egen kjørestil er, må du altså regne med at den mister kontakten fra tid til annen.

Ut på tur. Vis mer


Konklusjon

Det er gøy med sykkelcomputer. Det er gøy å vite om snitthastigheten går opp eller ned. Det er gøy å prøve å slå topphastigheten. Og det er gøy å se om man klarer å presse ned rundetidene på den faste strekningen man har. Dessuten er de billige og batteriet varer godt over et år.

Bare vit at det tar tid å lære seg hvordan de ulike knappene fungerer sammen, noe som gjør de første turene ganske frustrerende – spesielt hvis du begynner å trykke som besatt mens du sykler. Da kan det fort gå galt.

I denne duellen oppleves de to som omtrent like gode, men vi synes at VDO-en er hakket enklere å justere. VDO-en kan også oppgraderes med et trådløst kadens-kit, som ganske enkelt viser pedalomdreininger per minutt.

Dette er dog ekstrautstyr, og hvis ikke det står på ønskelisten din vil du antagelig irritere deg litt over at kadensmåleren blinker 0 til vesntre i displayet siden den ikke mottar noe data.

Testresultat

Sigma BC 12.12 STS

Forholdsvis enkel å montere, oversiktelig skjerm, gøy å måle hastighet, snitthastighet og hvor lang tid man bruker på én bestemt strekning, billig.

Vanskelig å huske hvordan de fire knappene fungerer sammen, nesten like mye som hva de enkelte gjør, hastigheten kan falle ut på grunn av små forskyvninger i magneten og sensoren.

Annonse

Detaljer

Sigma Sport BC 12.12 STS

Maksimal hastighet, Gjennomsnittlig hastighet, Trippteller/Odometer, Gjeldende hastighet, Trådløs, Temperatursensor, Timer, Distansemåler, Stoppeklokke, Batteriindikator, Klokke, Auto start / stop, Vanntett, Styret, Styrestamme

Mer info på prisjakt.no

De 3 billigste butikkene

Levert av

Testresultat

VDO X1DW

Forholdsvis enkel å montere, men avstanden mellom magnet og sensor må stilles pinlig nøyaktig for å gi signal. Skjermen er oversiktelig, og hastighet vises alltid øverst til høyre. Oppleves som lettlest selv i skumring og når det regner. Den kan også stilles inn til å fungere på to sykler.

Relativt enkelt å justere, men til å resette triptelleren kreves unødvendig mange trykk. Også her kan hastigheten falle ut på grunn av små forskyvninger mellom magnet og sensor. Det er også litt irriterende at du ikke kan skru av kadensmåleren i displayet når du ikke har dette ekstrautstyret montert.




Alt dette følger med i Sigma-pakken. Foto: Thomas Strzelecki
Maks fart. Foto: Thomas Strzelecki
Å ENDRE INNSTILLIGER er mer komplisert på Sigma: For å endre innstillinger må du holde set-knappen nederst til venstre inne i tre sekunder, så presser du samme knapp for å få alternativet ditt til å blinke, og dermed kan du stille inn de riktige tallene ved å bruke de to øverste to knappene. Så lagrer du med set-knappen. Foto: Thomas Strzelecki
Avstand mellom magnet og sensor må stilles nøye inn. Foto: Thomas Strzelecki
Ut på tur.
Dette får du i esken på VDO. Foto: Øyvind Paulsen
Dagens sykkeltur var på nesten 4,2 mil. Foto: Øyvind Paulsen
Total tid. Foto: Øyvind Paulsen
Gjennomsnittsfart. Foto: Øyvind Paulsen
Maks fart. Foto: Øyvind Paulsen
Innstillingsknappen er nederst. Foto: Øyvind Paulsen
Data reset, det lover bra, men du må bla deg enda lenger ned i menyen. Foto: Øyvind Paulsen
Klokke Foto: Øyvind Paulsen
Hjulstørrelsen må legges inn, slik at du skal få riktige målinger. Hos oss var det 26 x 2,00. Foto: Øyvind Paulsen
Norsk ligger ikke inne, vi brukte engelsk. Foto: Øyvind Paulsen

Store bilder av begge sykkelcomputerne får du her: