<B>FET:</B> Scrooser er en sparkesykkel med veldig mye attåt, først og fremst på bak- og forhjulet.
FET: Scrooser er en sparkesykkel med veldig mye attåt, først og fremst på bak- og forhjulet.Vis mer

Scrooser har mer av alt

Både el-kraft og feite dekk i én og samme pakke.

Elektriske scootere vekker vanligvis samme begeistring hos vanlige folk som oppvaskbørste og flattbrød, men tyske Scrooser vet hvordan de skal få folk til å heve både øyebryn og andre kroppsdeler idet den passerer i ganske stor fart.

Det første som vekker oppsikt er dekkene. De er store. Veldig store. Det gir den elektriske sparkesykkelen et særdeles oppsiktsvekkende utseende, omtrent som når en setter traktorhjul på en pick-up og kaller det monster truck.

LES OGSÅ: Vi har testet high-end-sparkesykkel

Du skal sparke

Det er for øvrig viktig å merke seg ordet "sparkesykkel". Dette er nemlig ikke en scooter hvor du simpelthen vrir om på gasspedalen på styret, og så farer du av gårde. Her må du jobbe for kilometerne, ved å bruke føttene, som på en vanlig sparkesykkel.

Den elektriske motoren er ment som en assistent, eller en forsterker om du vil, som gir deg ekstra drakraft når du sparker fra med beina. Scrooser kaller dette for "impulse drive", eller impulskraft om du vil, og prinsippet består av en 1000 watt stor elmotor som er innebygget i baknavet. Hver gang noen sparker i fra så kraftig at det representerer en fartsøkning på tre kilometer i timen, så legger motoren til ekstrakraft som tilsvarer fire ganger så mye kraft som det lå i sparket til den som styrer sykkelen.

FET: Scrooser er en sparkesykkel med veldig mye attåt, først og fremst på bak- og forhjulet.

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen!

Etter at sparkeprosessen er ferdig slapper både sparkesyklisten og motoren av mens sparkesykkelen cruiser et lite stykke, før prosessen gjentas neste gang du gir sykkelen et spark.

Lang rekkevidde

Toppfarten er begrenset til 25 kilometer i timen, mens rekkevidden angivelig skal være så bra som 55 kilometer. Det er sannsynligvis lenger enn mange av oss orker å sparke, selv om du har muligheten til å bruke det lille setet i for eksempel nedoverbakker.

Vekten på Scrooser ligger på 28 kilo. Det er i overkant hvis du ønsker å trikse litt på veien til jobb, selv om en aluminiumsramme gjør sitt for å holde vekten til et minimum. Det som derimot ikke hjelper på vekta er litium-ion-batteripakken under brettet du står på. Batteriet tar tre timer å lade.

Andre morsomme gimmicker på Scrooser er LED-lys, innebygget lås og tenningslås. Håndbremser for både for- og bakhjul er selvfølgelig også med.

Basert på videoen som fulgte med Kickstarter-prosjektet (som for øvrig ble fullfinanisert og vel så det) ser dette usedvanlig morsomt, selv om prisen på 5.290 dollar (rundt 31.300 uten frakt og avgifter) garantert blir i drøyeste laget for mange.

LES OGSÅ: Knall-kaffe til dagsturen!