Foto: Tyler Olson/Shutterstock/NTB Scanpix.
Foto: Tyler Olson/Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

Forventninger til fastlegekontor

Så mye kan du kreve av fastlegen din

En landsdekkende undersøkelse viser at svært få fastlegekontor får godkjentstempel fra Forbrukerrådet.

Kun 2,5 prosent av fastlegekontorene i Norge fikk «grønt lys» i Forbrukerrådets test.

Legekontorene er blant annet vurdert innenfor fire kategorier: Konkret informasjon, digital kontakt, konkret service og generell informasjon. For å få godkjentstempel, måtte legekontoret oppnå minst 67 av 100 mulige poeng.

Det er enorme forskjeller mellom fastlegekontorene i landet, men hva kan du egentlig forvente av ditt legekontor?

Uenig om digital timebestilling

Undersøkelsen viser at 27 prosent av legekontorene ikke har nettside, og nær halvparten av kontorene har ikke informasjon om fastlegene på nett.

Ifølge fastlegeforskriften skal fastlegen kunne motta timebestilling elektronisk, som kan være vanskelig dersom legekontoret ikke har nettside. På fire av ti nettsteder finner ikke Forbrukerrådet mulighet til å bestille legetime elektronisk.

- Det er viktig at fastlegeforskriften følges, som innebærer blant annet at alle fastlegekontorene skal gjøre det mulig å bestille time elektronisk, og det må være tilgjengelig fra deres eget nettsted, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Legeforeningen svarer at andre undersøkelser har vist at 85 prosent av legekontorene tilbyr digital timebestilling, men at dette er mulig på samlesider, som for eksempel helsenorge.no.

- Disse samlesidene har antageligvis ikke Forbrukerrådet plukket opp, og vi mener at det dermed står bedre til enn det deres undersøkelse viser, sier Petter Brelin, leder i Legeforeningen.

Målet til Legeforeningen og Helse- og omsorgsdepartementet er at alle behandlere skal samles på én portal, slik at pasientene slipper å forholde seg til mange systemer. Dette håper Brelin blir mulig i løpet av neste år.

Flesteparten velger telefon

Når det gjelder telefonkontakt er legekontorene betydelig bedre, men likevel er det forbedringspotensiale.

Fastlegeforskriften fremholder at 80 prosent av telefonhenvendelsene fra pasienter skal besvares innen to minutter, mens undersøkelsen til Forbrukerrådet viser at 63 prosent av legekontorene svarte innen denne tiden.

- Pasientene opplever at de blir møtt med forståelse og at de tas imot på en hyggelig måte. De aller fleste foretrekker å ta kontakt med fastlegen via telefon, da det er varierende digital kompetanse blant pasientene, sier Brelin i Legeforeningen.

Halvparten av fastlegekontorene er også på Facebook, og 79 kontorer åpner for direkte kontakt med pasientene via meldinger på SoMe-plattformen.

Dette bekymrer Forbrukerrådet, da de frykter at pasienter skriver sensitive helseopplysninger i den tro om at Facebook-meldingene er en privat kanal, og slik kan opplysningene deres lett komme på avveie.

Forventningspress på fastlegene

Pasienter forventer mye av fastlegen sin, tror Legeforeningen.

De sier at du skal forvente at fastlegen din, blant annet, tar imot deg og møter deg meg interesse og kunnskap, at du følges opp over tid og eventuelt henvises videre til Nav eller psykisk helsevern.

- Fastlegen skal også komme på hjemmebesøk, dersom du ikke er i form til å gå ut. Det er altså en omfattende liste legene skal følge opp, sier Brelin.

Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet. Foto: Ole Walter Jacobsen. Vis mer

Det er likevel flere forhold som kan komme i veien for fastlegene, som mangel på ressurser og ledige timer. I perifere kommuner er det gjerne vanskelig å rekruttere leger.

Legeforeningen mener at til tross for utfordringene, er fastlegetilbudet bra i Norge.

- Vi er mest bekymret over at det er så få fastleger som ser ut til å ha satt seg inn i brukerens ståsted. De som gjør det bra er de som stadig prøver å sette seg i pasienten sitt sted for å se hva de selv ville hatt behov for, sier Flesland i Forbrukerrådet.