MYE Å VELGE I: Elsykler finnes i mange pris- og kvalitetsklasser. Behovet bør avgjøre hvor mye penger du ønsker å bruke. Foto: Tore Neset
MYE Å VELGE I: Elsykler finnes i mange pris- og kvalitetsklasser. Behovet bør avgjøre hvor mye penger du ønsker å bruke. Foto: Tore NesetVis mer

Råd for kjøp av elsykkel

Så mye elsykkel får du for pengene

Finn ut om prisen står i forhold til kvaliteten.

Å finne en elsykkel som passer både ditt behov og din lommebok kan være utfordrende. Prisene varierer fra noen få tusenlapper til flere titusen. I tilleg har du har et utall sykkeltyper, motorer og batterier og velge i.

Det er likevel med elsykler som med det meste annet: Du får hva du betaler for. Samtidig er det jo dumt å kjøpe dyrere sykkel enn du har behov for.

Denne guiden gir en pekepinn om hva slags elsykler du kan forvente å finne i de ulike prisklassene.

BILLIG OG BRA: Biltemas terreng-elsykkel til rundt 8.000 kroner er et godt kjøp i den laveste ende av prisskalaen. Foto: Biltema Vis mer

Under 10.000 kroner:

I denne prisklassen finner vi nesten uten unntak forhjulsmonterte motorer.

Batteriene har gjerne begrenset kapasitet, typisk mellom 8 og 11 Ah (se egen faktaboks om batterilevetid). Det gjør dem best til lett bysykling over korte avstander.

På forhjulet sitter det gjerne en felgbrems, mens bakhjulet stoppes med pedalbrems. Da NAF testet bremsene på åtte elsykler i fjor, gjorde sykler med slike bremsesett det gjennomgående dårlig.

Den billigste elsykkelen vi vet om er Biltemas Elsykkel 28" 3 Gir. Denne koster like under 6.000 kroner. En tidligere variant av denne testet vi i 2014 sammen med Off Course fra Clas Ohlson. Sistnevnte selges ikke lenger, og det er uklart om Clas Ohlson-kjeden skal satse videre på elsykler.

Europris selger fortsatt sin E-sykkel Universal til 9000 kroner. Denne ga vi en treer på terningen i fjor.

I den aller nederste prisklassen finner du også flere typiske «bestemorsykler» som Biltema Low Step.

Du har også en klassisk herresykkel som G-Sports Diamant Volt 3 til ei krone under 7.000.

I denne gruppa finnes også mer sportslige bysykler, som XXL-kjedens Velo City Energy Flash og Biltemas Yosemite MTB. Begge har bakhjulsmontert motor, batteri montert på seterøret og mekaniske skivebremser.

Om du vil våge deg på å bygge din egen elsykkel kan du kjøpe ferdige sett med motor og batteri for 4.000-5.000 kroner fra Ebay og kinesiske nettbutikker.

KRANKMOTOR: Pedalmontert motor finner du sjelden på sykler til 15.000 kroner. XXL-kjedens Velo City Energy Boost USX har det, om enn i en rimelig kinesisk utgave. Foto: Tore Neset Vis mer

10.000 til 20.000 kroner:

I denne gruppa finner vi bysykler som er utstyrt med bedre motor og batteri enn de aller rimeligste, for eksempel Meridas E-Green P2 Classic eller G-Sports Diavelo E3.

I dette prisområdet har vi også begynt å se modeller med krankmotor og hydrauliske skivebremser. Ett ferskt eksempel av året er XXL-kjedens Velo City Energy Boost.

Denne har en rimelig motor fra kinesiske Bafang, noe som gjør det mulig å selge den for 15.000 kroner.

For bare noen hundrelapper mer kan du få en Ortler Wien, en bysykkel med en mer prestisjetung Bosch Active line-motor og 8,2 Ah-batteri. Denne har imidlertid felgbremser både foran og bak, noe vi ikke anbefaler til elsykler.

Opp mot 20.000 finner vi en rekke velutstyrte sykler med Shimano Steps-motor, som Volt 10 Hybrid. Men da altså av den rimeligste typen (E6000) og ikke den nyere og kraftigere (E8000) som er laget for terrengsykler.

RACER MED HJULMOTOR: Emotion Evo Cross selges til like under 30.000 kroner. Vi ble svært imponerte da vi testet 2015-utgaven. Foto: Tore Neset Vis mer

20.000-30-000 kroner

I denne prisklassen begynner kjente varemerker som Cannondale, Trek, Merida og Haibike å dukke opp.

Her er det sportslige terreng- og hybridmodeller som dominerer. Men du finner også elegante, tyske bysykler fra Kalkhoff.

Som oftest finner du krankmotorer fra Yamaha eller Bosch på disse syklene, men også motorer fra Shimano, Brose og Impulse.

I fjor ga vi Haibike Sduro Trekking RC full pott. Denne har Yamahas PW-motor, Shimanos nest dyreste bremser og utstyrt med alle de detaljene vi forventer av en sykkel til 28.000.

Hjulmonterte motorer er en sjeldenhet så høyt oppe på prisskalaen. Et unntak er likevel Emotion Evo Cross, som fikk seks på terningen av Dinside i 2015. Denne superspreke elsykkelen har en 350 watts bakhjulsmotor som er trimmet ned til lovlige 250 watt.

BY-LUKSUS: Winora Yakun Urban er flott å se på, og kommer med en kraftig motor som vil få deg forbi bilkøen i en fart. Foto: Tore Neset Vis mer

30.000 til 40.000 kroner

Det finnes elsykler til godt over 100.000, men da snakker vi om frike-klassen. Sykler mellom 30.000 og 40.000 er i eliteklassen, og appellerer til de som vil sikre seg en doning som har det lille ekstra som løfter opplevelsen fra det nyttige til det morsomme.

For en måned siden testet vi bysykkelen Winora Yakun Urban, som koster en liten tusenlapp under 40.000. Her snakker vi detaljer utenom det vanlige, som Lupine frontlys og imitert skinn i håndtak og sete. Men det som virkelig gjør Winoraen til en eksepsjonell (og dyr) bysykkel er Yamahas nye PW-X-motor, altså storebroren til den langt vanligere (og billigere) PW.

I dette prisskiktet vil vi forvente enten denne motoren, eller konkurrentene Bosch CX og Shimano Steps E8000.

Treningssyklistene som gjerne vil ha en sykkel som egner seg i ulendt terreng har mye å velge blant i dette prisområdet. Men her er det viktig å se forskjell på en flott terrengsykkel der motoren er lagt til som en slags ettertanke og modeller som er der man har tenkt elsykkel fra begynnelsen av.

Pretisjetunge Haibike er en av flere produsenter som bygger sykler med tett integrasjon mellom motor og kjede/girsystem og spesialtilpassede hjul og rammer.