IRRITERENDE: For bysyklister kan det være et problem at lyskryssene ikke detekterer dem.  Foto: Colourbox
IRRITERENDE: For bysyklister kan det være et problem at lyskryssene ikke detekterer dem. Foto: ColourboxVis mer

Oppdager lysskryss syklister?

Du skal få grønt lys på sykkel også. Men det er ikke uproblematisk.

Lyskryss er ikke bare en tidsstyrt affære som veksler mellom grønt og rødt lys uansett. Mange kryss leser trafikken, og styrer lysene deretter.

Men når du sykler i veibanen og venter på grønt lys, spør du deg kanskje: Oppdager lyskrysset syklister også?

Svaret: Nja.

Sliter med sykler

Lyskryss kan lese trafikken på flere måter.

Noen bruker en slags metalldetektor under asfalten, i form av en induktiv sløyfe som er skjært ned i asfalten. Andre ganger brukes radar eller videokameraer for å oppdage biler som passerer eller venter.

Alle disse krever kjøretøy av en viss størrelse for å slå ut.

Her er den hemmelige knappen som gir deg lenger grønn mann!

– For biler fungerer dette bra. Men å oppdage sykler sliter vi litt mer med, avslører senioringeniør Bente Christensen i Statens vegvesen til DinSide.


– Vi prøver å ha løsninger som oppdager syklister, men det er vanskelig å garantere det.

"Trykk på knappen!"

Du har kanskje hørt at det er vekter som oppdager bilene i lyskryss, og at sykler er for lette. Noen hevder til og med at det derfor hjelper å hoppe opp og ned for å få utslag.

Men å veie kjøretøy gjennom asfalten er ikke spesielt realistisk, og altså heller ikke det som gjøres. Så oppdages du ikke på sykkelen, er det fordi du tar for liten plass, eller fordi det ikke er nok metall for å gi utslag.

– Så hva skal man gjøre når man står på rødt lys og ikke får klarsignal til å sykle?

– Da ville jeg gått til gangfeltet og trykket på knappen, svarer Christensen.

RØDT LYS: Sykler du i veibanen må du oppføre deg som en bilist. Det betyr blant annet å ikke sykle på rødt. Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


"Å trykke på knappen" er bare en talemåte – for visste du at det egentlig ikke finnes noen knapp?

Irriterer syklister

I 2006 kom Transportøkonomisk institutt (TØI) ut med rapporten "Sykling på rødt – omfang og årsaker". Gjennom blant annet en spørreundersøkelse hevder rapporten at syklister så ofte som én av tre ganger sykler på rødt.

Videre svarer bare 9 prosent at de har erfaring med lyskryss som faktisk oppdager syklister, mens 62 prosent har erfaring med kryss som bare oppdager biler.

Ifølge rapporten indikerer dette at slike kryss "er et irritasjonsmoment og en viktig grunn til at mange syklister sykler mot rødt. I slike kryss vil det i mange tilfeller ikke være mulig å passere uten å sykle mot rødt lys".

Lovlig å sykle på rødt?

Å sykle på rødt lys er ikke noe mer lov for deg som syklist som for en bilist. I vår hadde politiet i Oslo aksjon for å ta syklister som ikke overholdt denne trafikkregelen. Mange fikk da 900 kroner i forenklet forelegg.


At syklister ikke respekterer det røde lyset er dessuten én av tingene mange bilister irriterer seg over.

Faktisk har det blitt vurdert å gjøre sykling på rødt lovlig. Det ble utredet i Sverige i forfjor, men informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, Hulda Tronstad, var skeptisk da vi snakket med henne:

– Vi tar ikke stilling til dette nå. Det viktigste for oss er å jobbe for bedre og klarere vikepliktsregler.