<strong>HVA SKAL DU VELGE? </strong> Det kryr av pulsklokker i sportsbutikkene.  Foto: Colourbox
HVA SKAL DU VELGE? Det kryr av pulsklokker i sportsbutikkene. Foto: ColourboxVis mer

Nybegynner? Velg riktig pulsklokke

Pulsklokker koster alt fra noen hundrelapper til rundt 4.000 kr. I tillegg må du velge den klokken som passer din treningsform. Her er noen gode tips.

– Pulsklokken skal ikke være noen erstatter for tilbakemeldinger kroppen gir, men et hjelpemiddel til styring av intensitet, spesielt i en startfase, sier Egil Ivar Johansen, universitetslektor hos Norges Idrettshøgskole.

Ikke gjør denne feilen

AKTIV: Egil i skogen sammen med studenter fra Norges Idrettshøgskole. Foto: Birgitte Heneide Vis mer


Johansen, som jobber ved seksjon for fysisk prestasjonsevne, forteller at en pulsklokke kan være et viktig hjelpemiddel for de som nettopp har startet å trene, fordi det vil hjelpe dem med å holde intensiteten nede. Det vil også bidra til å gi dem variasjon i treningen, noe som kan gi bedre treningseffekt.

– Mange har lett for å tro at treningen må være så hard som mulig for å gi effekt. Men en må bygge seg opp gradvis, og variasjon i belastningen er viktig.

Hvorfor makspuls er viktig

Noe av det viktigste du bør lære deg er å måle din egen makspuls, og her strides de lærde hvordan man går frem. Forskere ved NTNU har kommet frem til at formelen 211 - (alder x 0,64) skal være mest nøyaktig. Så i undertegnedes tilfelle blir dette 211 - (44 x 0,64), altså 183.

Makspuls er noe man er født med, og ikke noe man kan endre.

Pulssoner

Når du vet makspulsen din kan du bruke en pulsklokke til å finne ut i hvilke pulssoner du skal trene. Fra den laveste intensiteten i sone 1, hvor du bruker cirka 60/70 prosent av makspuls, til sone 5, hvor du gir full guffe og oppnår makspuls. Dermed kan du altså variere treningen din mer effektivt.

Nyttig informasjon om pulstrening her

BILLIG: Sigma PC 3.11 er en svært enkel pulsklokke. Foto: Produsent Vis mer


For eksempel er lavere intensitet mer behagelig for deg, og bedre hvis du skal brenne kalorier, mens trening med høyere intensitet trener hjertet, sirkulasjonen og evnen til å oppta oksygen.

Les mer om hva DinSide har skrevet om pulsklokker

Lav hvilepuls er bra

Pulsklokker kan også være motiverende for målingen av hvilepuls , spesielt hvis du har begynt med utholdenhetstrening.

– Hvilepulsen vil synke etter hvert som man kommer i bedre form. Derfor kan pulsklokker være et puff i baken når man oppdager at hvilepulsen synker allerede én til tre uker etter at man har begynt å trene, sier Egil Ivar Johansen.

Noen ulemper

Johansen sier det også er visse ulemper tilknytttet pulsklokker, som treningsavhengighet.

– Man kan blir for opptatt av puls og dermed legge for lite vekt på kroppens andre signaler. For puls kan i noen sammenhenger gi et feil bilde av tilstanden din, som for eksempel ved sykdom, overtrening, søvnmangel og dårlig væske- og næringsbalanse, sier universitetslektoren.

Les DinSides test av pulsklokker

VIKTIG: Nina Zisko ved NTNU minner om at brystreimen må sitte komfortabelt. Foto: NTNU Vis mer


Komfortabel brystreim er viktig

Nina Zisko, stipendiat ved det medisinske fakultet på NTNU, sier det er flere ting du skal kikke etter når du skal kjøpe pulsklokke.

– Jo høyere pris, jo bedre kvalitet. Det er viktig at pulsklokken ikke hopper fra et lavt nummer til et veldig høyt nummer når du øker intensitet, og brystreimen bør dessuten føles komfortabel på kroppen. Det kan også være fornuftig å kjøpe en pulsklokke som gir deg muligheten til å stille inn ønsket puls, og at den piper hvis du synker under dette tallet på trening, sier Zisko.

Hun sier det er enda viktigere å vite hva du skal bruke den til, og at det finnes en rekke pulsklokker som er spesiallaget for bestemte treningsgrener.

– Du får pulsklokker som viser hastighet, distanse og hvor mange kalorier som er brent. Så du må spørre deg selv: Har du et begrenset budsjett, trener du for en konkurranse, vil du vite hvor mange kalorier du har brent, vil du vite hvor langt du har løpt, eller prøver du bare å øke ditt maksimale oksygenopptak?, spør Nina Zisko.

DYR: Garmins 810-modell har alt du trenger, men koster deretter. Foto: Produsent Vis mer


Sjekk nettet

Egil Ivar Johansen fra Norsk Idrettshøgskole oppfordrer nybegynnere til å søke etter tester på nett.

– Det finnes en rekke tester av pulsklokker på nett. En del av disse testene er seriøse, og kan gi nyttig informasjon om hva en bør kjøpe. Teknologien har gjort pulsklokkene om til avanserte datamaskiner, men det kan være lurt å ikke bare se etter de mest avanserte, men klokkene som faktisk dekker ens behov.

Her er Forbrukerrådets test av pulsklokker

Huskliste når du skal kjøpe en pulsklokke:

  • Sjekk om du kan legge inn dine egne pulssoner
  • Kan man stille inn sin egen makspuls?
  • Sitter brystreimen godt og stramt rundt kroppen?
  • Har den god batterikapasitet?
  • Er pulsklokken kodet så du slipper forstyrrelser fra andre pulsklokkebrukere?
  • Kilde: Testfakta.se