<B>STENGT:</b> Naturen er åpen for vanlige sykler. Elsykkel er derimot totalforbudt i utmark, mens du trenger grunneiers tillatelse for å elsykle på skogsbilvei. Foto: TORE NESET
STENGT: Naturen er åpen for vanlige sykler. Elsykkel er derimot totalforbudt i utmark, mens du trenger grunneiers tillatelse for å elsykle på skogsbilvei. Foto: TORE NESETVis mer

Nei, du kan ikke bruke elsykkel i marka

Men mange sykler likevel.

Med vanlig tråsykkel kan du sykle overalt, såfremt det ikke er skiltet som forbudt.

Med elsykler er det forvirrende nok helt annerledes.

For tro det eller ei: Mens en elsykkel som kjører på vanlig vei er definert som en vanlig tråsykkel, er den et motorkjøretøy med én gang du tar den med utenfor offentlig vei.

Det betyr at du som elsyklist ikke uten videre kan legge i vei på en skogsbilvei rett utenfor byen, uten først å forsikre deg om at grunneier tillater doningen din.

I friluftslovens paragraf 4 står det klart og tydelig:

«Når ikke annet er bestemt, kan eier av privat veg forby ferdsel med hestekjøretøy, motorvogn, (derunder sykkel med hjelpemotor) og parkering av motorvogn på eller langs vegen.» (Uthevingen er vår.)

Samme kjøretøy - to lover

Nettstedet terrengsykkel.no spurte i fjor høst Klima- og Miljødepartementet om hvordan dette kunne ha seg.

De fikk dette svaret:

Motorisert ferdsel i utmark reguleres av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven). Utgangspunktet etter loven er at motorferdsel i utmark er forbudt.

Loven har sin egen definisjon av hva som regnes som motorferdsel. Denne definisjonen gjelder uavhengig av hva det aktuelle fremkomstmiddelet defineres som etter for eksempel kjøretøyforskriften.

Regjeringen vil myke opp

Men slik burde det ikke lenger være, ifølge det samme departementet.

Den forrige klima- og miljøministeren, Tine Sundtoft, signaliserte i oktober i fjor at hun ønsket en oppmykning.

Ikke lenge etter kom et høringsnotat fra Miljødirektoratet.

Direktoratet foreslår at denne teksten tas inn i loven:

Departementet kan ved forskrift tillate motorferdsel med kjøretøy som etter vegtrafikklovgivningen regnes som sykkel. Forskriften kan gi nærmere regler om bruken av slikt kjøretøy.

FORBUDT: «Motorisert» er ikke det samme i marka som i byen. Foto: TORE NESET Vis mer


Hva risikerer du?

- Her er det sprik mellom det folk føler og jussen. Og jeg vil tro at sjansen for å bli påtalt og straffet er liten dersom du bruker elsykkelen på en skogsbilvei og viser hensyn, sier Marianne Reusch, jurist med friluftsrett som spesialfelt og doktorgrad i allemannsrett.

Reusch, som har behandlet problemstillingen grundig på sin blogg allemannsretten.no, er likevel skeptisk til full frislipp.

- Det kan være nødvendig å begrense adgangen. Organiserte turer på elsykler med store grupper av turister kan for eksempel forstyrre andre som ferdes i naturen. Og det er ikke gitt at de samme reglene skal gjelde i de sterkt trafikkerte friområdene rundt byene som i naturen der få ferdes.

Reusch mener vi må beholde grunntanken om det enkle og nære ved naturopplevelser. Derfor er det viktig å holde igjen når det gjelder ny teknologi.

- Når det gjelder sykler generelt har det vært en utstyrsutvikling som gjør at regelverket ligger på etterskudd. Det er jo helt vanlig, sånn er det med all teknologi. Men når vi først lager nye regler, bør de være overordnede og samles i én enkelt lov.

Positiv til skogsbilvei-sykling

Det er ikke bare regjeringen som ønsker å gjøre det lettere for elsyklister i skogen. Også skogeierne stiller seg positive til en oppmykning.

FORBUDT: Skogeierne ønsker fortsatt forbud mot elsykling i terrenget, men er positive til å åpne for slik ferdsel på skogsbilvei. Foto: RUNE STENSÅSEN Vis mer


- Vi ønsker å opprettholde forbudet mot elsykling i terrenget. Men vi vil gjerne at folk tar i bruk naturen på en positiv og god måte. Det er også fint at folk som ellers ville hatt vanskeligheter med å benytte seg av dette kan gjøre det. Derfor er vi åpne for å tillate elsykler på skogsbilveier, sier administrerende direktør Arne Rørå i Norskog til Dinside.

I likhet med Marianne Rausch etterlyser han et regelverk som klargjør elsykkelens status i marka.

- Det er jo ikke alltid like lett å se forskjell på en elsykkel og vanlig sykkel, så et forbud er vanskelig å håndheve. Vi kan ikke se problemet med slitasje på veien, og skjønner godt at noen trenger litt motorhjelp i motbakkene når de skal ta seg fram.

Rørå stiller seg likevel litt avventende til elsykling som et organisert tilbud for turister og større grupper.

- Kommersiell virksomhet på annen manns grunn er jo en annen problemstilling. Dette gjelder i dag aktiviteter som ridning og hundekjøring, og det kan jo tenkes at elsykling vil komme også. I så fall vil vi at dette avtales på forhånd, slik at grunneier får en del av fortjenesten, sier Arne Rørå.

Dinside tester rå elsykkel til villmarksbruk:
Moustache Samedi FS 27/9 Race

Mer om trafikkregler og sykler:
De vanskelige sykkel-reglene
Nye bestemmelser for vikeplikt
Nå må du være obs på syklistene
Krigen på fortauet
Lov å sykle i kollektivfeltet
Sykkel-blending økende problem

Mer om elsykler:
Hvilken elsykkel skal jeg kjøpe?
Elsykkel: De smarte bruktkjøpene
Hvor bra er billig-elsykkelen fra Biltema?
TEST: Europris elsykkel til 8000
NAF: Fire av åtte elsykler har for dårlige bremser
Denne elsykkelen koster flest, men er tilnærmet perfekt