<b>GRUPPETIME?</b> Kanskje du kan erstatte noe av styrketreningen med gruppetimer til det verste januar-rushet har lagt seg? Da vil det jo alltid være et tak på hvor mange som deltar. Foto: NTB SCANPIX
GRUPPETIME? Kanskje du kan erstatte noe av styrketreningen med gruppetimer til det verste januar-rushet har lagt seg? Da vil det jo alltid være et tak på hvor mange som deltar. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Når bør du trene i januar?

Overfylte treningssentre i januar kan være ekstremt irriterende for alle som trener jevnt gjennom hele året.

I ukene etter nyttår blir det ellers så romslige treningssenteret ditt plutselig invadert av folk som ønsker å starte et nytt og bedre liv.

At flere ønsker en aktiv livsstil er jo vel og bra, men det er likevel irriterende når du plutselig må stå i kø der du vanligvis ikke må det.

Så når bør du egentlig trene for å få en mest mulig effektiv treningsøkt, uten å støte på for mange andre?

LES OGSÅ: Det beste aktivitetsarmbåndet

Unngå trening rett etter jobb

ROER SEG: Paal Hansem, administrerende direktør for Fresh Fitness AS, sier til Dinside at det ikke tar langt tid før kundemassen har fordelt seg mer utover åpningstidene. Foto: FRESH FITNES Vis mer


Paal Hansem, administrerende direktør for Fresh Fitness AS, sier til Dinside at kjeden merker en økning av antall kunder som besøker senterne i januar.

- Uavhengig av når man kommer for å trene, vil det i januar være flere på trening enn ellers i året, forteller Hansem.

Men det er ett tidsrom som er speseilt populært:

- De mest besøkte tidene i januar er imidlertid fra 16:00 – 19:00, mandag til onsdag, informerer han. Ønsker man ikke å ha så mange rundt seg når man trener oppfordrer vi eksisterende medlemmer som andre til å unngå «primetime» om ettermiddagen, sier han.

Trening

Irriterer du deg over overfylte treningssentre i januar? (Avsluttet)
Ja, det er samme greia hvert år.(52%) 365
Jeg gleder meg allerede til februar...(17%) 122
Nei, synes bare det er fint at flere blir aktive.(15%) 107
Jeg trener ikke på treningssenter.(15%) 107
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Irriterer du deg over fulle sentre, har Hansem en oppløftende melding å komme med - i hvert fall så lenge du har litt is i magen.

- Vi har åpent fra 05-23, og anbefaler alle som har anledning til å trene utenom de mest besøkte timene å gjøre det. Etter det første rushet de første ukene pleier det stort sett å jevne seg ut, og medlemmene fordeler seg utover åpningstiden, beroliger direktøren.

Et annet alternativ er å teste ut andre treningsformer.

- Gruppetimer kan ofte være et godt alternativ om det er fullt på senteret, mener direktøren.

LES OGSÅ: Slik løper du ute når det er glatt

Aldri mer enn 45-75 minutter

Dinside har vært i kontakt med flere av de store treningssentrene, deriblant Actic, for å høre når du kan forvente minst mulig kø. Tilbakemeldingene er rimelig samkjørte; ikke tren rett etter jobb.

LØPEKØ? Er det virkelig verdt det å vente for å løpe på mølla? Ta en tur ute i frisk luft da vel? Foto: HANNA SIKKELAND Vis mer


Daglig leder i FitnessXpress , Hasse Hoftvedt, hevder ovenfor Dinside at det ikke er ventetid i deres treningssentre, men at du likevel bør holde deg unna mellom klokka 17-19 uansett hvor du trener, og ikke trener lenger enn «nødvendig».

- Det er aldri nødvendig å tilbringe mer enn 45-75 minutter på et treningssenter. Da trener man litt ineffektivt, informerer han.

- De fleste «nye» trener først kondisjon og deretter styrke. Ikke vær så nøye på rekkefølgen på det du gjør. Det har en gevinst uansett. Tren gjerne styrke før kondisjon og miks og match litt på styrketreningen. Spør om å få gå i mellom når andre tar pause, tipser Hoftvedt.

Han poengterer også at treningen blir hyggeligere hvis du smiler til andre og er positiv og glad.

- Det smitter og da kan de fleste håndtere 6-8 uker med fullt trøkk. Tren gjerne mer ute dersom været tillater det, avslutter han.

LES OGSÅ: 5 smarte ting et aktivitetsarmbånd kan gjøre