FORSVINNER: Ny oppdatering som kommer 1. juli fjerner «sport» fra skjermen til Bosch CX-motorer. I stedet kommer det automatikk. Foto: Tore Neset
FORSVINNER: Ny oppdatering som kommer 1. juli fjerner «sport» fra skjermen til Bosch CX-motorer. I stedet kommer det automatikk. Foto: Tore NesetVis mer

«Automatgir» for elsykler

Nå trenger du ikke lenger trykke på knappen når du vil ha mer fart

Bosch med gratis oppdatering - virker også på eldre sykler.

Elsykler begynner å bli som mobiltelefoner - de må oppdateres via nettet.

Slik har det i hvert fall blitt med Bosch, som er verdens største produsent av motorer til elsykler.

Dinside har tidligere testet Merida Big Nine E-Lite 900DX, som har Bosch toppmodell Performance CX.

FÆRRE KNAPPETRYKK: Med eMTB trenger du ikke røre skifteren til høyre mens du sykler i normalfart. Foto: Bosch Vis mer

Både denne og andre elsykler med CX-systemet vil den 1. juli få en programvareoppdatering som gjør at de slipper å skifte mellom ulike grader av motorhjelp.

Motoren velger selv den mest fornuftige innstillingen basert på presset mot pedalene.

Det er altså ikke selve giret på bakhjulet det dreier seg om, men graden av assistanse som motoren gir.

FORBEDRING: Denne sykkelen er blant de som Bosch lover en bedre kjøreopplevelse med. Foto: Tore Neset Vis mer

Automatisk fra 120 til 300

Fra før av har Bosch CX fire graderinger for tråkkehjelp: Eco, Tour, Sport og Turbo. Den nye, automatiske eMTB-innstillingen erstatter Sport.

Eco-innstillingen gir 50 prosent motorhjelp og kompenserer omtrent for sykkelens ekstra kilo. Prosentangivelsen er kraften i forhold til det du selv yter. Det betyr at det blir omtrent like lett å tråkke som om du hadde hatt en sykkel uten motor og batteri.

Tour-instillingen med 120 prosent motorassistanse er et kompromiss mellom lang batterilevetid og god motorhjelp. Denne innstillingen anbefales på langtur.

ERSTATNING: Sport-innstillingen forsvinner med den nye programvaren. I stedet får du automatisk motorstyring. Foto: Tore Neset Vis mer

Sport, som nå altså forsvinner, gir 210 prosent assistanse og dermed god fart i oppoverbakkene.

Turbo med sine 300 prosent hjelp (altså fire ganger muskelkraften) er innstillingen du velger når du skal fyke forbi Hushovd-laget.

Det vil fortsatt være mulig å velge Eco, Tour og Turbo-innstillingene selv. Velger du derimot eMTB vil hele spekteret fra Tour til Turbo (120-300 prosent) være tilgjengelig, med CX-motorens maksimale dreiemoment på 75 Nm (Newtonmeter) som grense.

AUTOMATISK: Det nye systemet for CX-motoren til Bosch velger selv graden av motorhjelp, basert på trykket mot pedalene. Video: BoschVis mer Vis mer

Oppdateringen er i utgangspunktet gratis, men må installeres av sykkelforhandleren. Det kan derfor tenkes at du må betale noe for utført arbeid.

Alle CX-motorer vil kunne oppdateres, også de som sitter på sykler som er kjøpt tidligere. Både Intuvia, Nyon og Purion-«dashbord» kan bruke programvaren.

Slik fungerer det i praksis

Det tyske (men også engelskspråklige) elsykkelmagasinet E-Mountainbike har testet eMTB-systemet.

- Siden motorhjelpen justeres gradvis mens du kjører, gir Bosch CX-motoren en mer naturlig følelse. Kraften blir distribuert på en mer myk måte, slik at du ikke lenger bykser fremover ved første tråkk på pedalene, skriver magasinet.

Om eMTB gir sykkelen lenger batterirekkevidde, avhenger av hvor aggressivt du kjører.

- Hvis du er vant til Turbo, vil den gradvise tilnærmingen til pedalassistanse forlenge rekkevidden du tidligere har hatt. Ryttere som vanligvis velger Tour eller Sport under ridning vil sannsynligvis oppleve det motsatte.

Samtidig påpeker magasinet at oppdateringen ikke løser det de mener er CX-motorens grunnleggende problemer.

Mens konkurrentene lager stadig mindre og lettere motortyper, lager Bosch fortsatt forholdsvis store motorer. Og mens andre motortyper setter motoren i fri ved den lovbestemte fartsgrensen, er Bosch-motoren koblet på pedalene også når den ikke lenger hjelper til.

Av egen erfaring vet vi at dette gjør det tungt å tråkke i hastigheter over 25 kilometer i timen.

TOPPMODELL: Det er motorer av denne typen som kan oppdateres om én måned. Foto: Tore Neset Vis mer

LES OGSÅ:
Nå kan du bruke elsykkel også i marka
Elsykkel med rekordstor rekkevidde
Alt du trenger å vite før du kjøper elsykkel