<strong>TÅLER IKKE NORSKE FORHOLD:</strong> Kryper man under 7000 kr. mister sykkelen noe av sin funksjon. Mange av de billige fatbikene i USA er tiltenkt strand og sandsykling, mer i nivå av en beach cruiser. I Norge er trenden mye mer mot stisykling, og derav større krav til utstyr, sier Eirik Frøysa Åsprang i Sport 1 Gruppen.  Foto: Produsent
TÅLER IKKE NORSKE FORHOLD: Kryper man under 7000 kr. mister sykkelen noe av sin funksjon. Mange av de billige fatbikene i USA er tiltenkt strand og sandsykling, mer i nivå av en beach cruiser. I Norge er trenden mye mer mot stisykling, og derav større krav til utstyr, sier Eirik Frøysa Åsprang i Sport 1 Gruppen. Foto: ProdusentVis mer

Nå kommer billige tjukkassykler

Kan ødelegge markedet, sier en ekspert. Andre hevder lavere priser kan føre til at flere oppdager denne sykkelen.

GearJunkie forteller nå at billige såkalte «fatbike-sykler» er blitt det naturlige steget videre, idet tjukkassykkelen har gått fra å være et nisjeprodukt til å bli en stadig mer populær del av sykkelbransjen.

Mens syklene typisk nok koster fra 10.000 kroner og oppover her hjemme, tilbyr for eksempel Walmart nå en fatbike til 1.200 kroner.

Det er imidlertid ikke alle som tror det er et marked for disse billige tjukkassyklene i Norge.

Allerede billige

UTSOLGT: Espen Wethe hos Gresvig kan fortelle at Gresvig har solgt rundt 1000 stykker av sin egenproduserte Diamant Mammut Fatbike til 9999 kr. De gikk tomme tidlig, sier han, og kunne solgt langt flere. Foto: Gresvig Vis mer


– En fatbike til under 10.000 kroner er allerede billig. De har tidligere startet på rundt 17.000 kroner, og man ønsker ikke å dra kvaliteten på komponenter for langt ned når man introduserer et nytt konsept som dette, sier Gresvigs produktutviklingssjef for sykkel, Espen Wethe.

Gresvig er i Norge ansvarlig for blant annet G-Sport, G-Max og Intersport-kjedene.

På sikt tror Wethe at det vil være et marked for rimeligere fatbike-sykler. Etter hvert som produksjonsvolumene øker vil prisene på tjukas-spesifikke deler gå ned, og da får man like god kvalitet til lavere pris.

– Mange vil ha fatbike-looken, uten at de nødvendigvis skal sykle til Sørpolen eller kjøre i et veldig vanskelig terreng, så for dem vil en rimelig sykkel kunne fungere helt utmerket. Men nå i starten av trenden er det entusiastene som kjøper, og de kjører mye og hardt, sier Wethe.

Skal tåle ekstrem bruk


Han sier også at tjukkassyklene brukes mest til å kjøre på sti om sommeren og høsten her hjemme. Siden de har stiv gaffel får de skikkelig juling, og dermed vil en underdimensjonert sykkel ryke.

Kunden vil dermed få et dårlig inntrykk av konseptet og ikke minst merket, er Wethes resonnement.

Wethe forteller at dempegafler for tjukassykler finnes, men de er foreløpig lite utbredt, noe som vil endre seg i 2014.

Her ser du eksempler på noen billige fatbike-utgaver fra USA:

MONGOOSE BEAST: Walmarts tjukkas koster litt over 1200 kr. i USA, men ville neppe overlevd en norsk vinter. Foto: Produsent
FANTOM FB4 PRO COMP: Koster litt over 4300 kr. i USA. Foto: Produsent
MINNESOTA 1.0: I USA ligger denne på rundt litt under 5000 kr. Foto: Produsent
TERRAIN DESTROYER: Denne koster rundt 7700 kr. i USA og havner i cruiser-kategorien, og er altså ikke ment for terrenget. Foto: Produsent
2013 CRAWLER: Origin 8s fatbike koster rundt 9200 kr. i USA, og har billige, men sannsynligvis velfungerende komponenter, sier en ekspert vi har snakket med. Foto: Produsent


Flere aktører gjør et poeng av at man skal ikke la seg lure av lave priser i amerikanske butikker. Både frakt og moms skal på toppen av den amerikanske prisen før tjukkasen står hjemme i garasjen – hvis den i det hele tatt kan bestilles til Europa.

Men ikke alle er like negative.

Billigere sykler kan pirre nysgjerrigheten

Lavere priser åpner muligheter for flere forbrukere, sier Jens Aabech i Fatbikes.no.

En fatbike er ofte sykkel nummer to eller tre, og mange synes nok at det er ok å slippe litt billigere unna til man finner ut om man liker konseptet. Erfaringen nå er at mange som har kjøpt en billig fatbike i Norge denne sesongen liker det så mye at de allerede enten legger penger i en dyrere modell eller oppgraderer deler på den de har.

Men Aabech sier også at Walmart-sykkelen til 1.200 kroner aldri ville overlevd en norsk vinter, og at den heller ikke er ment for slik bruk. Han understreker at jo billigere tjukkassykkelen er, jo mer veier den. Vekten er for øvrig allerede høy på kvalitets-fatbike-sykler, ifølge Aabech.

MEN IKKE ALLE ER HÅPLØSE: Mühlbradt i Sykkelmagasinet sier Minnesota 1.0 til 5000 kr. (se bildeserien) kan være et OK kjøp med sine 18 gir, greie komponenter og mekaniske skivebremser. Foto: Privat Vis mer


Gatebruk, ikke terreng

Henrik Mühlbradt er journalist i Sykkelmagasinet, og tviler på at noen av disse syklene vil dukke opp gjennom norske importører.

– Mongoosen til Walmart ser helt håpløs ut til terrengsykling. Den har ikke gir, og geometrien tilsier at det er mer en cruiser med oppreist sittestilling enn en sykkel du kan ta med ut i skogen.

Mülbradt sier at kjipe komponenter og pedalbrems funker dårlig til terrengsykling, og at den høye vekten på disse billigsyklene vil ta vekk mye av sykkelgleden.

Alt om sykkel i DinSide.no