EL-SYKKEL I UTMARK: Regjeringen myker opp regelverket, og likestiller bruk av el-sykkel og sykkel i utmark. Men pass på unntakene. Foto: RICHARD MASONER/CC
EL-SYKKEL I UTMARK: Regjeringen myker opp regelverket, og likestiller bruk av el-sykkel og sykkel i utmark. Men pass på unntakene. Foto: RICHARD MASONER/CCVis mer

Nye regler for el-sykkel

Nå kan el-sykkelen brukes i utmark

El-sykkel kan nå brukes i utmark på linje med vanlige sykler. 

Fram til nå har el-sykkelen blitt regnet som motorisert kjøretøy ved sykling på andre steder enn offentlige veier. Det blir det nå slutt på:

I en pressemelding fra regjeringen viser de til en forskriftsendring som tillater sykling med el-sykling i utmark på lik linje med andre sykler. Målet er at flere skal komme seg ut i naturen, noe som er positivt for folkehelsen.

Blir tillatt «overalt»

Forslaget som var på høring la opp til at bruken av el-sykler skulle begrenses til veier og opparbeidet sti i utmark. Slik blir det likevel ikke.

Regjeringen har besluttet at det ikke bli en slik begrensning, og at bruk av el-sykler i all hovedsak likestilles med bruk av vanlige sykler.

Men ingen regel uten unntak:

Kommunen vil kunne bestemme at bruk av el-sykler ikke skal være tillatt i bestemte områder eller på nærmere angitte strekninger eller traséer.

MARKALOVEN: I Oslo-marka er det markaloven som har egne bestemmelser for bruk av el-sykkel, hvor man må holde seg på veiene. Vis mer

Når det gjelder Oslo, har Oslomarka den såkalte markaloven, som har egne bestemmelser om motorisert ferdsel.

Regjeringen skriver at de snarest vil legge frem forslag om endringer av markaloven for Stortinget, med sikte på en tilsvarende åpning for el-sykler også innenfor markagrensen. Dermed er el-syklister henvist til å bruke veiene i Marka.

For strenge regler

El-sykler er et motorisert fremkomstmiddel og har frem til nå vært forbudt å bruke på stier, turveier og i annen utmark.

– Det bør utvises varsomhet med å åpne for motorisert ferdsel i naturen. Det absolutte forbudet mot el-sykler i utmark har likevel etter regjeringens syn vært unødvendig strengt . El-sykler med begrenset wattstyrke og hastighet skiller seg lite fra vanlige sykler, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Også andre enn regjeringen støttet en oppmykning av regelverket da Dinside omtalte temaet i 2016, selv om enkelte kun ønsket å tillate el-sykler på skogbilveiene.