FORBRUKEROMBUDET MENER XXL OPPGIR FEIL FØR-PRISER: Mener kundeklubb-priser må regnes som før-priser, men der er XXL uenige. Foto: Hanna Sikkeland
FORBRUKEROMBUDET MENER XXL OPPGIR FEIL FØR-PRISER: Mener kundeklubb-priser må regnes som før-priser, men der er XXL uenige. Foto: Hanna SikkelandVis mer

Sportsbutikkene oppgir feil «før-priser»

Mener XXL oppgir feil «før-priser» i annonser

XXL risikerer 1 million kroner i tvangsmulkt.

Forbrukerombudet mener at XXL har drevet drevet ulovlig salgsmarkedsføring ved ikke å oppgi reelle «før-priser» på salgsvarer.

De har studert salgskampanjene til sportsbutikken over lengre tid, og funnet mange tilfeller som de mener er brudd på markedsføringsloven.

Dette har resultert i et forbudsvedtak mot ulovlig salgsmarkedsføring, som vil utløse en tvangsmulkt på 1 million kroner dersom de ikke retter seg etter vedtaket.

- Kundeklubbprisen er egentlig for alle

FORBRUKEROMBUDET: - Kundene må kunne ha tillit til at det er et reellt salg, og ikke bare en tilpasning av prisene, uttaler forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth. Foto: Kimm Saatvedt/Forbrukerombudet Vis mer

Forbrukerombudet mener at XXL ved mange anledninger har oppgitt feil før-pris.

De mener at kundeklubb-priser gjelder for alle, og at det er denne prisen som må brukes som før-pris.

- Vi mener at XXL ikke har brukt reell førpris. På hyllene står det en pris, og så er det brukt en annen pris i kundeklubben i samme periode, og det er kunder som har krevd lavere pris på grunn av prisgaranti. Vi mener at man må legge til grunn den laveste prisen i perioden, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til Dinside.

Forbrukerombudet har fulgt med på markedsføringen til sportsgiganten over lengre tid, og funnet mange tilfeller av det de mener er brudd på markedsføringsloven.

De har listet 14 eksempler på feil før-prising i vedtaket, men understreker der at de har dokumentasjon på langt flere brudd.

XXL: - Ikke enige i tolkingen av kundeklubbtilbud

XXL sier til Dinside at de ikke er enige i Forbrukerombudets tolkning av kundeklubbtilbudene. XXL mener altså at dette ikke skal brukes som før-pris i markedsføring.

- Vi synes Forbrukerombudet gjør en god jobb, men vi er ikke enige i FO sin nye måte å tolke praksisen rundt eksklusive tilbud til kundeklubb, uttaler Anders Fjeld, kjededirektør i XXL, til Dinside.

- Den nye tolkningen gjør at dersom en retailer gir et generelt avslag til en gruppe kunder, for eksempel en idrettsforening eller kundeklubb, så vil dette gjøre at man i praksis aldri kan annonsere med avslag. Slike kundeklubbtilbud er en praksis i store deler av handelen, uten at dette har vært påpekt fra FO tidligere, sier han videre.

Han etterlyser en avklaring om Forbrukerombudets tolkning av loven.

- Vi mener derfor at det er prinsipielt viktig å få avklart om FO sin endring av tolkning av loven, kan legges til grunn uten at det er en lovendring. Vi vil derfor forfølge forbudsvedtaket og la en høyere instans ta stiling til hva hele handelen har anledning til å gjøre, sier kjededirektøren.

- Kjøper ikke den sammenlikningen

Forbrukerombud Haugseth sier på sin side at dette ikke er noen ny praksis, som XXL påstår, men at det kanskje ikke har blitt satt slik på spissen tidligere, og at det nå har blitt mer konkretisert.

Haugseth avviser XXL-direktørens sammenlikning av idrettsklubber og kundeklubber.

- Den sammenlikningen kjøper jeg ikke. Kundeklubben gjelder i utgangspunktet alle, det er noe man får spørsmål om hver gang man handler der, og alle får kundeklubbprisen bare de tar seg bryet med å melde seg inn. Rabatter til medlemmer i idrettslag er en helt annen ting, og det vil ikke gjelde for alle. Man melder seg heller ikke inn i et idrettslag og betaler medlemskontingent, for å få billigere sko hos XXL, uttaler hun.

Forbudsvedtaket gjelder fra nå, men sportskjeden kan klage til Markedsrådet dersom de er uenige.

- Forbudet gjelder fra nå, men de har tre ukers frist på seg til å klage til Markedsrådet. Men dersom de ikke endrer markedsføringen sin etter vedtaket, påløper det en tvangsmulkt på 1 million kroner.

- Vi forventer at de retter seg etter vedtaket. Eller at de klager til Markedsrådet, sier forbrukerombud Haugseth til Dinside.

Også Sport Outlet har feil «før-priser»

Forbrukerombudet har også utstedt et forbudsvedtak mot sportskjeden Sport Outlet for ulovlig prismarkedsføring.

Sport Outlet skal ifølge Forbrukerombudet ha brukt konkurrerende kjeders priser som før-priser, og ikke sine egne priser.

I tillegg skal de også ha brukt grossistenes priser som før-priser, som attpåtil ikke er steder forbrukere har anledning til å handle.

Dette kan de ifølge markedsføringsloven ikke gjøre.

Bakgrunnen for at det er nettopp disse to kjedene som nå har fått forbudsvedtak mot seg, er ikke at de nødvendigvis er verre enn andre sportskjeder, men at det er nettopp disse kjedene Forbrukerombudet har hatt fokus på nå.

- I denne runden har vi sett på XXL og Sport Outlet, men vi har tidligere hatt vedtak mot Anton Sport og Gresvik, og det er flere som kommer til å jobbe med prismarkedsføringen sin, uttaler Haugseth.

Hun uttaler overfor Dinside at sportsbransjen har vært en av de seigeste bransjene å jobbe med, når det kommer til korrekt markedsføring.

- De har nok vært lite bevisste med å kvalitetssikre markedsføringen. Vi har i det siste hatt en god dialog med bransjeorganisasjonene og flere av aktørene, og jobbet med å opplyse om kravene og sikre at de markedsfører på en ryddig måte.

- Kundene må kunne ha tillit til at det er et reellt salg, og ikke bare en tilpasning av prisene, uttaler Haugseth.

Les også