HVILKEN PULSKLOKKE ER BEST? Hva trenger du egentlig i en treningsklokke? Både puls og GPS kan være gode ting, ifølge ekspertene. Foto: Kristin Sørdal
HVILKEN PULSKLOKKE ER BEST? Hva trenger du egentlig i en treningsklokke? Både puls og GPS kan være gode ting, ifølge ekspertene. Foto: Kristin SørdalVis mer

Pulsklokke

Måle puls mens du trener? Se hvilke funksjoner pulsklokka bør ha

Hvilken treningsklokke skal du velge som mosjonist? 

Det finnes pulsklokker og treningsklokker i veldig mange varianter, fra de billigste ned i 700 kroner og til de dyreste og råeste opp i 4.000-5.000-kronersklassen.

Men hvilken skal du velge? Hvilke funksjoner trenger du egentlig? Og hva skal du bruke dem til?

Det er også stadig flere pulsklokker (eller treningsklokker om du vil) og aktivitetsarmbånd som kommer med pulsmålinger på håndleddet - og som også kan brukes til trening.

For eksempel har både Polar A360, TomTom Spark Cardio og Fitbit Charge HR, Blaze og Surge innebygget pulsmåler i klokka.

PULSMÅLING I KLOKKA: Det er etterhvert flere treningsklokker og aktivitetsmålere som har pulsmåling i klokka. Diodene er avhengig av at klokka sitter stramt for mest mulig korrekte målinger. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Konkurranseutøvere vil kanskje ha en dedikert treningsklokke med mest mulig korrekt pulsmåling i form av en pulsmåler rundt brystet.

Men hva trenger egentlig mosjonistene når det kommer til treningsklokker og pulsmålinger?

De fleste trener med «midt i mellom»-intensitet, og det blir du ikke i bedre form av

STORT POTENSIALE: Espen Tønnesen, fagansvarlig utholdenhet ved Olympiatoppen, sier de fleste mosjonister hverken trener hardt eller rolig. Det blir det ingen formstigning av. Foto: Olympiatoppen Vis mer

- Stort sett de fleste mosjonistene trener hverken hardt eller rolig, de trener sånn midt i mellom, og da blir effekten dårlig, sier Espen Tønnesen, fagansvarlig for utholdenhet ved Olympiatoppen, til Dinside.

Og du får ingen formøkning av «midt-i-mellom-trening.»

- Så det at de greier å polarisere treningen ved at de trener hardt når de skal trene hardt - og sjekker det med pulsen - og trener rolig når de skal trene rolig, det er viktig med ei pulsklokke, sier Tønnesen.

- Det er ofte der man ser at de har et stort potensiale til å utvikle seg mer.

SLIK FÅR DU FORMSTIGNING: En enkel pulsklokke som kan gi deg tilbakemelding om du trener i riktig pulssone, kan hjelpe deg til bedre form. Trener du alltid sånn midt i mellom vil du ikke bedre formen. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Han sier at du fint kan gjøre dette med en enkel pulsklokke, og at det kanskje viktigste for mosjonisten er nettopp at du enkelt kan se at du trener så hardt som du skal - men også for å se at du trener så rolig som du faktisk skal for å være uthvilt når du igjen skal trene hardt.

Mosjonisten kan ha en god treningsøkt også uten pulsklokke

DU MÅ IKKE HA DET: Lars Amund Toftegaard, prosjektleder i Foreningen til Ski-Idrettens Fremme, sier til Dinside at du ikke er avhengig av en pulsklokke for å få en god treningsøkt, men sier det kan være en inspirasjon for noen - og at det da absolutt er å anbefale. Foto: Skiforeningen Vis mer

Lars Amund Toftegaard, prosjektleder i Foreningen til Ski-Idrettens Fremme som også arrangerer treningskurs for mosjonister, sier at det finnes mange pulsklokker på markedet; flere av dem spisset mot ulike idretter - som triatlon.

- Hovedformålet til klokkene ligger i navnet, det å måle pulsen. Årsaken til at man ønsker å måle pulsen er for å kontrollere at pulsen ligger i riktig sone under treningen, sier Toftegaard til Dinside.

Han forteller at pulsen ikke bør overstige 75-80 prosent av makspuls dersom du skal ha en rolig treningsøkt, og at den bør ligge over 85 prosent av makspuls dersom du skal ha en god intervall.

- Til dette er pulsklokke et glimrende verktøy, sier han.

Toftegaard sier videre at GPS i klokka gir mulighet til å sjekke farten der og da, samt gjennomsnittsfart og distanse.

- Dette er morsomme og spennende målinger for de som er interessert i nettopp dette – og anbefales for de som lar seg inspirere av slike funksjoner, sier han, og legger til at det å kunne følge med på energiforbruk og restitusjonstid før neste økt også kan anbefales.

- Klokkene nærmer seg med andre ord det å ha en personlig trener, bemerker han.

- Mosjonisten er ikke avhengig av pulsklokke eller mange funksjoner for å få en god treningsøkt, men dersom man lar seg inspirere av disse funksjonene, og ønsker å optimalisere og kontrollere treningen best mulig – er pulsklokke, og da gjerne med flere funksjoner, absolutt å anbefale, uttaler Toftegaard.

Tren hardt maks 2-3 ganger i uka

Tønnesen sier til Dinside at du maksimalt skal trene hardt to til tre ganger i uka, og at det du gjør utover det må være rolig.

- Hvis ikke får du ikke de harde øktene til å virke - og det er uavhengig av om du er toppidrettsutøver eller om du er mosjonist.

- Toppidrettsutøvere trener mellom to og tre harde økter hver uke, men aldri fem til seks og syv, forteller han.

TREN BEDRE MED PULSKONTROLL: Tren hardt maks 2-3 ganger i uka, resten må være rolig. Med pulsmålinger og treningsapper har du full kontroll. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Aktivitetsmåler eller pulsklokke?

Tønnesen uttaler til Dinside at aktivitetsmålere kan være en bra ting for vanlige folk og mosjonister.

- Aktivitetsmålere, slik som de jeg kjenner til, kan være en veldig god motivator for å være nok i aktivitet hver dag, og for å få et sunt og godt liv, med god livskvalitet.

- Det merker jeg også på meg selv, når jeg har på aktivitetsmåler, så tenker jeg at jeg må jo opp på over 100 prosent, så det gir jo en liten ekstra motivasjon til å være aktiv, til å ta trappa, til å gå til jobben; til å gjøre de hverdagslige tingene.

Hvilepulsen er også viktig!

Tønnesen understreker at det som en klokke med både aktivitetsmåling og puls kan gi deg, er at den kan måle hvilepulsen om morgenen - uten at du først må ut av senga eller romstere for å starte målingen.

- Hvilepulsen er et veldig viktig parameter for å se om du er restituert eller at du ikke er på vei til å bli sjuk, sier Tønnesen.

- Om du kan ligge i senga og ta hvilepulsen uten at du trenger å ta på deg et pulsbelte, og at du kan måle og loggføre den - da har du et styringsvektøy som er unikt.

ABSOLUTT HVILEPULS ER VIKTIG: Hvilepulsen før du går ut av senga er viktig, og kan fortelle mye om du er klar for ny treningsøkt eller om du brygger på noe. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Han forteller også at de har toppidrettsutøvere som vil ha nytte av en aktivitetsmåling til å overvåke at de ikke lever for aktivt mellom øktene.

- De trenger også noe som kan fortelle at nå må du roe ned.

- Halvparten av effekten er jo treninga, men halvparten er også restitusjon.

- Om du trener 4 timer hver dag, har du 20 timer til å ødelegge den økta eller til å få den til å blomstre, og da er hvordan du lever livet veldig viktig, sier Tønnesen til Dinside.

Les mer: