<strong>STADIG FLERE ULYKKER: </strong>Her er faksimiler fra Aftenbladet.no, Ba.no, Gjengangeren.no, Itromso.no, Levangeravisa.no, Nordlys.no, Nrk.no, Rogalandsavis.no, Tb.no og T-a.no.  Foto: Faksimile
STADIG FLERE ULYKKER: Her er faksimiler fra Aftenbladet.no, Ba.no, Gjengangeren.no, Itromso.no, Levangeravisa.no, Nordlys.no, Nrk.no, Rogalandsavis.no, Tb.no og T-a.no. Foto: FaksimileVis mer

Krigen på fortauet

Kampen mellom fotgjengere og syklister tilspisser seg. Og nå skal sykkelbruken dobles.

I et forsøk på å få ned biltrafikken i de store byene vil staten de neste ti årene spytte inn 8,2 milliarder gjennom Nasjonal transportplan. Målet er å doble andelen av reiser som foretas på sykkel i Norge fra fire til åtte prosent. Dette vil potensielt gå utover fotgjengerne, som føler seg stadig mindre trygge der burde føle seg aller tryggest – på fortauet.

Ga meg finger'n

For søker du på nettet etter ordene «syklist og fotgjenger» vil du få opp flere nyhetssaker om syklister som har kjørt ned fotgjengere, enten bakfra i gangveien, på et fortau eller i et fotgjengerfelt.

– En gang stod jeg i gresset på høyre side av en gangvei og trykket på MP3-spilleren. Da jeg ser opp kommer det en syklist i full fart. Jeg skriker ut, men får beskjed om å se meg for. En annen gang ga en syklist meg finger'n til tross for at det var eget sykkelfelt og jeg gikk på gangveien. Jeg har også opplevd å bli syklet på bakfra på grunn av en misforståelse om hvem som skulle flytte seg, forteller DinSide-leser Monica.

Les: 70 prosent av alle syklister føler seg trakassert

Ett problem går igjen

Trygg Trafikk sier at der fotgjengere og syklister deler arena, skal syklistene vise hensyn til fotgjengere, og om nødvendig gå av sykkelen. Videre heter det at «sykling på fortau og gangveg er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Passering av gående må da skje i god avstand og i tilnærmet gangfart

Les også: Hva kan gjøres for å bedre forholdet mellom syklister og bilister?

En tradisjon ødelegger

Hulda Tronstad, informasjonssjef hos Syklistenes landsforening, sier at den feilen syklister ofte gjør, er nettopp at de sykler for fort og passerer for nært fotgjengere.

– Noe av problemet er at vi har opparbeidet en tradisjon for at syklister skal bruke fortauet. Ønskedrømmen vår er at vi skal få sykkelvei med fortau der det er klart definert hvor man skal sykle og hvor man skal gå. Men inntil vi har fått dette på plass, anbefaler vi at syklister bruker veibanen framfor fortauene – nettopp av hensyn til de myke trafikantene.

IRRITERENDE: Syklister som kommer fort inn i fotgjengeroverganger, skaper mye utrygghet. Vis mer


Fotgjengere kan også bli bedre

En av sykkelvettreglene hos Syklistenes landsforbund, heter: «Smarte syklister gir fotgjengerne førsterett på fortauet». Tronstad mener likevel ikke all skyld bør legges på syklistene:

– Det virker først og fremst som fotgjengerne ikke forholder seg til syklister. Jeg opplever ofte at fotgjengerne bruker sykkelfelt som gangfelt. Og at de gjerne kan stå og prate selv om jeg både smiler og bruker sykkelbjelle. Eller at de går med iPod i øret og ikke hører sykkelbjella.

Les også: Er det lov å sykle i kollektivfeltet?

Forvirrende

Når det gjelder sykkelbjella, er det delte meninger om riktig bruk. Statens vegvesen sier: «Bruk ringeklokka på sykkelen for å varsle gående når du sykler på gang- og sykkelveg», mens Trygg Trafikk sier følgende: «Du skal heller ikke bruke ringeklokken til å få fotgjengere til å flytte seg.»

– Forhold deg til Statens vegvesen sin regel. Poenget med bjella er jo kommunikasjon. For å varsle når du for eksempel kommer bakfra. Da kan du unngå mange potensielt farlige situasjoner, sier informasjonssjefen hos Syklistenes landsforbund.

UFORUTSIGBARE: Barn oppfører seg annerledes i trafikken enn voksne. Det er det mange som glemmer. Foto: PantherMedia / Ingram Vitantonio Cicorella Vis mer


Fart er det største problemet

DinSide-leser Tore Berntsen sier det største problemet er fart.

– De må sette ned farten. Syklister kommer lydløst og de viser ikke hensyn. Hvis du snakker til dem, ler de av deg eller oppfører seg truende.

Berntsen sier at de som kjører rolig, kjører rolig hele tiden, og sier det er er mosjonistsyklistene som kjører om kapp som er de verste.

– Jeg har fulgt etter dem på veien og opplevd hastigheter oppi 60 km/t. Problemet er at verken syklister eller fotgjengere forstår hvor farlig det er å bli påkjørt av en sykkel i høy hastighet. Spesielt viktig blir dette i forhold til gangveier hvor det går barn som plutselig kan hoppe til siden.

Les: Gjør du dette som syklist, kan du få forenklet forelegg

Syklistene stikker av

Berntsen forteller at han går mye med hund og sier han har opplevd at hunden hans har blitt påkjørt av en syklist. Ifølge ham selv fikk hunden prolaps, noe Berntsen sier kostet ham 40.000 kr. Han sier han også har snakket med foreldre som opplevde at en syklist kjørte på beina til datteren deres, som fikk varige men.

– Typisk for alle hendelsene var at syklistene stakk av, hevder han.

Berntsen sier at man ikke kan jage syklistene vekk fra gangveiene, og at det må tilrettlegges bedre for syklister. Samtidig må både syklister og fotgjengere vise mer hensyn til hverandre.

SKILL DE TRE: Det beste er om bilistene, syklistene og fotgjengere alle har sine egne veier. Foto: PantherMedia / Knud Nielsen Vis mer


Bruk veien

Henrik Mühlbradt hos Sykkelmagasinet sier at det viktigste er at alle finner sin plass i trafikken.

– Syklister kan ikke rase rundt på fortau og gangvei når det er mange gående. Det er som oftest tryggest om syklister holder seg i veien, så får bilistene heller utvise litt smidighet. Dersom man som syklist passerer gående, må man ikke passere for nære. Dette er spesielt viktig når man passerer barn. Barn har en tendens til å løpe rundt, så man må passe på litt som syklist – foreldre må også være observante på hvor de har ungene sine.

Ikke bruk hele bredden

Mühlbradt sier at det er et problem at syklister ofte passerer fotgjengere for nære i høy fart, men at også fotgjengere kan bli flinkere:

– På gang- og sykkelvei ser jeg helst at gående ikke beveger seg i klynger og ikke bruker hele bredden slik at syklister slipper forbi. Det kan også være greit om gående demper volumet på hodetelefonene sine. Da hører de om noen kommer og slipper å skvette når en syklist passerer.

Les også: Dette gjør syklistene feil

De tre må skilles

Mühlbradt tror løsningen på et bedre samspill mellom fotgjengere, syklister og bilister, er å skille dem fra hverandre på veien.

– Fortau for gående, sykkelfelt for syklister og så kan bilistene ha veien for seg selv. Men det er langt dit, så i mellomtiden må folk være observante og tenke i gjennom hvordan de kan oppføre seg for at samspillet skal være mest mulig smidig.