KRAFTTAK MOT STÅBRETT: I Sverige har det vært 15 branner i selvbalanserende ståbrett bare i august. Derfor tar myndighetene nå tak og gjennomfører sikkerhetstester av dem. De første resultatene vil være klare om et par uker. Norske myndigheter følger den svenske aksjonen tett, og sier at testene kan få konsekvenser også i Norge. Foto: RAINER JENSEN/dp/NTB Scanpix
KRAFTTAK MOT STÅBRETT: I Sverige har det vært 15 branner i selvbalanserende ståbrett bare i august. Derfor tar myndighetene nå tak og gjennomfører sikkerhetstester av dem. De første resultatene vil være klare om et par uker. Norske myndigheter følger den svenske aksjonen tett, og sier at testene kan få konsekvenser også i Norge. Foto: RAINER JENSEN/dp/NTB ScanpixVis mer

Skal teste ståbrett

- Krafttak mot hoverboards

I Sverige har det vært 15 branner i ståbrett, såkalte hoverboards, bare i august. Nå tar myndighetene tak!

I Sverige er det registrert 15 branner i selvbalanserende ståbrett - også kalt hoverboards - bare i august.

Nå går svenske myndigheter ut i et «felles krafttak mot hoverboards», og vil teste produktenes sikkerhet.

Det er svenske Arbeidsmiljøverket, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB - tilsvarende Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredeskap i Norge (DSB)) og Elsäkerhetsverket som står bak tiltaket.

Det har vært endel oppslag i utenlandske media, om branner i hoverboards.

Faren for brann i batteriene som driver disse kjøretøyene, var også bakgrunnen til at mange flyselskap i fjor gikk ut og forbød reisende å ta med ståbrett på fly.

-15 branner er urovekkende!

Når svenskene nå går ut med et felles krafttak mot hoverboards, er det fordi de har registrert 15 branner bare i august.

Ifølge Elsäkerhetsverket og MSBs registreringer, har minst tre personer i Sverige blitt skadd i disse brannene.

Men det dreier seg om alt fra brann i selve brettet til at det har forårsaket en større brann i boligen.

- 15 branner i løpet av en drøy måned er et bemerkelsesverdig høyt tall, sier Mattias Strömgren, ulykkesutreder og analytiker ved MSB i Sverige. Det er også urovekkende at et par av brannene har inntruffet når hoverboarden ikke var under lading, sier han videre.

De fleste av brannene inntruffet i forbindelse med lading - men ifølge Elsäkerhetsverket har det forekommet branner selv under bruk og ved hvile.

Kun ett tilfelle i Norge

I Norge er det imidlertid ikke registrert noen branntilløp i ståbrett, det er kun registrert en bekyrngsmelding.

- DSB har mottatt kun én bekymringsmelding om branntilløp i et ståbrett. Så vidt vi kjenner til har vi ikke mottatt brannrapporter fra politiet eller brannvesen om slike, uttaler Bjørn Nyrud, avdelingsleder ved avdeling for elektriske produkter hos DSB, til Dinside.

- Det er selvsagt litt overraskende at det har vært 15 branner på en måned i Sverige og ingen i Norge, vi er jo sannsynligvis ganske like i handlingsmønster, sier han videre - og uttaler at de ser positivt på aktivitetene som gjøres i Sverige.

- Disse vil nok også ha forebyggende effekt for oss. Vi har et nært samarbeid med Elsäkerhetsverket og vil følge med på deres aksjon, sier han.

Selges i stor grad over nett til nordmenn

Ifølge Nyrud, har norske sikkerhetsmyndigheter hatt en annen tilnærming til utfordringene med ståbret, enn svenske myndigheter.

Han sier at DSB har hatt en annen tilnærming til denne saken, da ståbrettene etter deres erfaring blir importert og omsatt av andre aktører enn de tradisjonelle forhandlerne av elektrisk utstyr.

- Ståbrett selges i tradisjonelle butikker, men tilsynelatende enda mer gjennom nett-butikker, hevder han, og sier videre at det på bakgrunn av dette kan være vanskelig å gjøre markedskontroll på varer i nettbutikker - da disse ofte sendes direkte fra produsentland til mottager i Norge uten at den norske nettbutikken har fysisk lager i Norge.

- DSB har derfor gjort ståbrett til et fokusprodukt i vårt samarbeide om markedskontroll av elektriske produkter mellom tollvesenet og DSB, sier Nyrud.

Samarbeidet foregår slik at utvalgte tollkontorer har direkte kontakt med det lokale elektrisitetstilsynet (dle). Toll stopper forsendelsene og plukker ut produktene og dle vurderer produktene og eventuelt vedlagt dokumentasjon.

Dersom de får mistanke om fare eller ser at dokumantasjonen på produktet er mangelfull, kan det føre til varsel og innførselsforbud.

- Det er per dato gjort vedtak om innførselsforbud mot 8 importører av slike ståbrett, forteller Nyrud til Dinside.

Han kan ikke si hvilke åtte importører det gjelder. Men ifølge Nyrud er det i stor grad nettbutikker.

- For oss ser alle ut til å være type nettbutikker eller små-foretak som omsetter utenfor tradisjonelle butikkjeder. Noen av de 8 importørene har mer enn en produkttype de har ønsket å importere. Importforbudene er i hovedsak gjort på grunnlag av at importørene ikke har vært i stand til å framskaffe påkrevd dokumentasjon og merking, forteller Nyrud til Dinside.

- Lad under oppsyn!

De svenske myndighetene anbefaler å alltid lade under oppsyn.

Det er også anbefalingen fra Brannvernforeningen i Norge:

- Her vil jeg vise til generelle råd om batteridrevne produkter og lading: Pass på at produkter inkludert batterilader ikke tildekkes av klær og lignende, da det kan føre til overoppheting. Det anbefales at lading gjøres under tilsyn. Må man lade om natten, sørg for å gjøre det et sted det finnes røykvarsler og minst mulig brennbart materiale i umiddelbar nærhet. Unngå bruk og lading av produkter med skader. Skadede batterier kan bli overopphetet og ta fyr, sier Håvard Kleppe, kommunikasjonssjef i Norsk brannvernforening, til Dinside.

Det er et motorredskap

Når det gjelder selvbalanserende kjøretøy som det ståbrettene er, anses de i Sverige som i Norge, som et motorredskap.

Derfor er det Arbeidsmiljørådet som har hovedansvar for å utrede sikkerheten på produktene. Elsäkerhetsverket kommer imidlertid til å bistå med utredningen ved å teste ståbrettene i testlab. Testingen har allerede startet, og resultatene vil være klare om et par uker, ifølge Elsäkerhetsverket.