<B>TROSSER FØRET:</B> Dobbelt så mange velger sykkelen om vinteren i forhold til for fire år siden. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
TROSSER FØRET: Dobbelt så mange velger sykkelen om vinteren i forhold til for fire år siden. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Kraftig økning i vintersykling

Stadig flere tar sykkelen fatt i kulda.

Selv om kuldegradene siger på og snøen laver ned, er det alltid noen som ikke vil gi opp sykkelen.

Og disse standhaftige mosjonistene og miljøvennlige jobbpendlerne blir stadig flere, viser tall fra Vegdirektoratet.

På tross av at det på landsbasis bare er litt over to prosent av syklistene som velger denne transportformen om vinteren, har antallet som sykler i månedene desember, januar, februar og mars doblet seg i løpet av de siste fire åra.

I Oslo sykler nå litt under 25 prosent av syklistene også om vinteren. Oslo-boerne har likevel et godt stykke igjen før de ligger på samme nivå som byer i nabolandene.

ØKNING: Nesten 20.000 flere passerte tellepunktene i Oslo i desember i fjor i forhold til desember 2014. Foto: OSLO KOMMUNE Vis mer


I København er tallet 75 prosent. I den svenske byen Karlstad gjør 50 prosent av syklistene det, i Umeå 37 prosent og i Oulu i Finland 33 prosent.

LES OGSÅ: Slik skal kommunene få oss til å sykle om vinteren

Voldsom vekst i Oslo

Likevel går det rett vei, sett med sykkelentusiastenes øyne. Tall fra Oslo kommune og Statens vegvesen viser at nærmere 20.000 flere passerte de 11 tellepunktene i byen i desember i fjor i forhold til samme måned i 2015 (66.740 i fjor, 47.126 i 2014).

Det kan naturligvis skyldes usedvanlig mildt vær akkurat denne julemåneden. Men også for de øvrige vintermånedene er tendensen klar, om man sammenligner 2015 med 2014.

Oslo kommunes tellere har registrert en økning på 50 prosent fra 2014 til 2015, mens Statens vegvesens tellere har registrert en økning på 50 prosent fra 2013 til 2015 i perioden november til mars.

Samtidig er de øremerkede bevilgningene til drift og vedlikehold av sykkelveier i hovedstaden økt fra 6 til 25 millioner etter det politiske skiftet i fjor høst, der Arbeiderpartiet fikk byrådsmakten sammen med De Grønne og SV.

De beste piggdekkene: Liten forskjell i pris

- Været spiller liten rolle

LEGGER TIL RETTE: Oslo opplever en voldsom økning av vintersyklister. Nå skal de få det enda lettere med økte bevilgninger. Foto: SYKKELPROSJEKTET OSLO KOMMUNE Vis mer


Kommunikasjonsrådgiver Liv Jorun Andenes i Sykkelprosjektet i Oslo kommune gleder seg både over flere vintersyklister og mer penger.

- I gode sykkelbyer vet befolkningen at selv om det har snødd natten før, så er sykkelveiene brøytet og klare til bruk. Dit ønsker vi også å komme i Oslo, sier hun.

Vintersykling: Det verste er ikke isen

I Oslo kvier mange seg for å sykle på holke og snø. Ikke på grunn av været, men fordi de mener det kan være farlig.

Andenes har full forståelse for at folk opplever det å sykle i Oslo som skummelt.

- Statistisk sett er ulykkesrisikoen lav, og helsegevinstene ved å sykle er mye større enn risikoen man utsetter seg for. Når det er sagt, så jobber vi med at det både skal være trafikksikkert og samtidig føles trygt å sykle i Oslo.

- Begynn med trygge ruter

TRYGT: Piggdekk sikrer veigrepet på is og snø. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Hun råder nybegynnere til å blinke seg ut ruter som er lite trafikkerte, hvor man føler seg trygg.

Etter hvert som man blir vant til å sykle i byen, så kan man teste ut nye veier.

- Det gjelder å prøve seg fram hvis man er usikker. Det finnes mange smågater og turveier uten trafikk. Om vinteren kan det imidlertid være verdt å huske på at de store veiene saltes og brøytes hyppigere enn små boliggater, så da må man kanskje velge seg litt andre ruter.

Å sykle om vinteren er ikke så komplisert som mange tror, hevder Andenes.

- Med piggdekk så har du et veldig godt grep på isete føre. Men man må likevel avpasse farten etter føret, akkurat som når man kjører bil, påpeker hun.

Flere saker om vintersykling:
Vi tester vintersykling til jobb
Slik gjør du deg klar for sykkelvinteren
Vintersyklist for første gang?