<b>DBS: </b>Siluetten er ikke til å ta feil av. Dette er en kombisykkel. Foto: DBS
DBS: Siluetten er ikke til å ta feil av. Dette er en kombisykkel. Foto: DBS Vis mer

Kombi-sykkel fra DBS

Retrobølgen gjør at 70-talls klassikeren kommer tilbake.

Vokste du opp på 70-tallet skal det godt gjøres å ikke nikke gjenkjennende når en Kombisykkel kommer trillende forbi. Kombisyklene var nemlig umåtelig populære, der den skilte seg fra datidens alternativer med sine små hjul, delbare ramme og hurtigkoblinger på styre og sete.

Selv likte jeg best at de var så lette å sykle på bakhjulet med, men det var jo på 70-tallet, hvor ingenting var farlig...

I følge nettsiden Kombi ble den aller første DBS Kombi lansert i 1968, og Kombi-serien holdt faktisk koken helt til 1987.

Og nå blir de altså gjenopplivet.

LES OGSÅ: Får du egentlig greie sykler til under 5.000 kroner?

Nå med automatgir

De nye modellene kommer med to navgiralternativer: Enten en vanlig ett-girs modell, eller et to-girs automatgir. Det betyr i praksis at du ikke lenger trenger å tråkke bakover for å gire, men at det skjer automatisk når du oppnår en bestemt hastighet.

KOMBI: De tre fargealternativene. Foto: DBS
Kombi Duamatic Sort, starter på 3.999,- Foto: DBS
Kombi Duamatic gul, starter på 3.999,- Foto: DBS
Foto: DBS
Kombi 1.gir: Fra 3.500,- Foto: DBS


Kjøper du to-girs-modellen kan du velge mellom sort og gul farge, og prisen er cirka 4.000 kroner. Vil du ha den enkle versjonen koster den cirka 3.500, og den fås kun i hvit farge.

Ellers er det verdt å nevne at de nye modellene har aluminiumsramme og integrert bagasjebærer. Undertegnede setter også pris på at du her får et ordentlig fjærende sete, i motsetning til torturinstrumentet min offroadsykkel er utstyrt med, men igjen; det er jo smak og behag...

Husk også at det fins sammenleggbare alternativer: Her er en engelsk klassiker.

LES MER: Alt om sykler på DinSide!