Arrangementer som Birken og Hardhausen bidrar til økt salg for sportsbransjen. For mange er det nemlig like viktig å vinne utstyrskonkurransen som å få en god plassering.  Foto: Colourbox
Arrangementer som Birken og Hardhausen bidrar til økt salg for sportsbransjen. For mange er det nemlig like viktig å vinne utstyrskonkurransen som å få en god plassering. Foto: ColourboxVis mer

Kjøper sportsutstyr for 16 milliarder

Men hvor mye havner egentlig rett i garasjen?

Nordmenn kjøper sports- og fritidsutstyr som aldri før. Fra 2005 til 2011 har omsetningen i sportsbransjen økt med hele 50 prosent, ifølge hovedorganisasjonen Virke. I fjor brukte nordmenn 16 milliarder kroner på sportsutstyr, og det ventes en ytterligere vekst på tre prosent i 2013.

I takt med nordmenns økende forbruk av sports- og fritidsutstyr er det paradoksalt nok bare hver femte av oss som er i nok aktivitet i hverdagen.

Så hva er det egentlig vi kjøper i sportsforretningene, og hvordan bruker vi utstyret vi handler der?

Stjeler fra andre bransjer

En av forklaringene på at sportsbransjen vokser så mye, kan være at de tar markedsandeler fra andre bransjer. Ifølge Virke er det eksempelvis bare to av tre par sko som selges i tradisjonelle skobutikker. Sportsforretningene blir stadig større, og mange har et svært velassortert utvalg.

– 50 prosent av varene som selges i sportsforretninger er såkalt software. Det kan være fritidssko, allværsjakken og parkdressen til barna. Mens sportsbransjen har hatt en stor vekst, har kles- og skobransjen generelt sett en utflating de siste årene, forklarer Bror William Stende, direktør for mote og fritid i Virke til DinSide.

Prispress

I Norge selges 90 prosent av utstyret gjennom de store kjedene. G-sport og Gmax er fortsatt størst, men XXL har økt sin markedsandel fra under fem til over 20 prosent i løpet av de siste ti årene.

– Mye av veksten skyldes at XXL kom inn på markedet. Det har også skapt en konkurranse som har dratt med seg resten av bransjen. I tillegg dras bransjen opp av at det er «in» å være sporty. Arrangementer som Birken og Hardhausen er populære. Nordmenn har god råd, og for mange er det like viktig å vinne utstyrskonkurransen, sier Stende.

Gjort et bomkjøp? Her finner du Norges lengste returrett

Serviceavtaler

I tillegg til at sportsbutikkene favner et bredere produktspekter enn før, er det flere aktører som satser derfor på salg av service og ekstratjenester, i tillegg til selve produktsalget. Det kan for eksempel dreie seg om preparering av ski og service på sykler. Men det er slett ikke sikkert du trenger å betale for disse tjenestene. Enkelte butikker tilbyr nemlig gratis service på sykkelen din

Med bakgrunn i nordmenns store interesse for sports- og fritidsutstyr lanserer DinSide en helt ny seksjon mandag 6. mai. Følg med på DinSide Fritid for tips, råd og tester av utstyret du pakker med deg på din neste tur.

Hva vil DU lese om på DinSide Fritid? Tips oss i debatten under!