<b>PÅ HJULET:</b> På de rimelige modellene er motoren montert på for- eller bakhjul. Først når du passerer 20.000 kroner blir krankmonterte motorer vanlig. Foto: RICHARD MASONER/CC
PÅ HJULET: På de rimelige modellene er motoren montert på for- eller bakhjul. Først når du passerer 20.000 kroner blir krankmonterte motorer vanlig. Foto: RICHARD MASONER/CCVis mer

Kjøpeguide for elsykkel

Mer enn pris å ta hensyn til.

Trenden med elsykler har forlengst nådd Norge, og utvalget av modeller i alle prisklasser er i år større enn noensinne. Men stort utvalg gjør det også vanskelig å bestemme seg.

Og det er her vår kjøpeguide skal gi deg en hjelpende hånd.

To ulike motortyper

Det finnes typer motorer: Hjulmonterte (foran eller bak) og krankmonterte (altså montert ved pedalene).

Om man foretrekker motor på forhjul eller bakhjul er en smaksak. Mens motor på forhjulet gir en dra-effekt, får man en får en skyve-effekt motor på bakhjulet.

De to billigste: Clas Ohlson og Biltema-sykler i duell

Tips: En ulempe med bakhjulsmontert motor er at det normalt blir vanskeligere å montere gir. Det kan også gjøre det mer komplisert å få av hjulet dersom du punkterer og må skifte eller lappe slange.

FORSKJELLER: Denne illustrasjonen viser de ulike motor- og batteriløsningene. Foto: XXL Vis mer

Her ser du hvordan en el-sykkel fungerer i praksis, fra vår test av E-Green P2 Hybr Lady-D:

 

SKILLE: Sykler med krankmonterte Bosch-motorer skal det godt gjøres å finne under 20.000 kroner. Foto: BOSCH Vis mer

Krankmotorene er best, men også dyrest

Det beste og dyreste alternativet er derfor en senter/krankmontert motor. Da får man hjelp direkte på pedalene, og kraften overføres via kjede til bakhjulet. Dette gir en større følelse av kraft og kontroll.

SE OGSÅ: Test av BMW-sykkelen med krankmotor

På bakhjulet (men ikke i kranken, for der sitter jo motoren) kan det her monteres tradisjonelt kjedegir. I tillegg kan hjulene utstyres med hurtigkobling, slik at de blir lette å ta av.

Forsvarer den prislappen? TEST: Merida E-SPRESSO 410 EQ Gent

KAPASITET: Det er stor forskjell på batterier. Sjekk Ah-verdien først. Foto: TORE NESET Vis mer

Derfor bør du sjekke batteriet først

På de fleste elsykler kan du regulere hvor mye hjelp du får av motoren. Og jo mer hjelp den skal yte, jo mer strøm bruker den.

Hvor langt du kan sykle før du må lade opp, avhenger for en stor del av terrenget og din egen sykkelstil.

Er du lat og skal sykle langt, bør du derfor satse på et batteri med høyt Ah-tall (Ampere-time). De mest beskjedne batteriene kan ligge på rundt 7 Ah, mens de sprekeste kan ha hele 17-18 Ah. Det vanligste er rundt 10Ah, som ved normal bruk vil gi en rekkevidde på 5-6 mil.

Du må også ta hensyn til batteriets spenning i volt (V). Om du ganger antallet volt (for eksempel 36V) med amperetimer (Ah), får du antallet watt-timer (Wh). Dette tallet forteller hvor mye energi batteriet leverer i et gitt tidsrom. Det er altså antallet watt-timer som forteller oss hvor langt du kan sykle i forhold til effekten du får.

Et 24 volts batteri gir deg om lag en time på «full spiker» med en motor på 250 watt. Med 46 volt får du nesten to timer.

Bygg selv: Slik forvandler du en vanlig sykkel til en elsykkel

Batterier blir dårligere over tid, og de er dyre (mellom 3000 og 6000 kroner) å erstatte. Forbrukerrådet anbefaler derfor at du i kjøper et batteri som har bedre kapasitet enn det du tror du trenger i utgangspunktet

Vi har sett på de ulike prisklassene og sjekket hva du får i hver av dem. Vær oppmerksom på at eksemplene er tilfeldig valgt, og at prisene kan variere fra butikk til butikk.

De aller billigste (6000-9000 kroner):

DE BILLIGSTE Elsyklene fra Biltema og Clas Ohlson selges for henholdsvis 5.999 og 8.995 kroner. Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer


Den aller rimeligste sykkelen vi kjenner til på det norske markedet er Biltema-sykkelen til 5999 kroner. Denne har vi testet sammen med Clas Ohlsons Off Course-sykkel til 8995 kroner.

Den beste vi har testet: E-Green B1

Biltema-sykkelen har bare 24 volts batteri, og dette vil vi ikke anbefale dersom sykkelen primært skal brukes til å forsere tunge bakker. Av de to er Clas Ohlson-sykkelen vinneren. I vår konklusjon legges det vekt på at sykkelen er brukervennlig, at den er solid, har god komfort og god framdriftshjelp, samt både hånd- og fotbetjent bakbrems.

De rimeligere syklene ikke har hurtigkobling på hjulene. Du må derfor skru av mutteren (husk skiftenøkkel!) og dra ut girkoblingen, slik som på andre bysykler.

Spesialforsikring: Trenger du det på elsykkelen?

Bortsett fra de to nevnte modellene er det ellers ikke mye å få i denne prisklassen, dersom du ser bort fra enkelttilbud på modeller fra i fjor eller 2013.

De rimelige (9000-15.000 kroner)

SPORTSLIG OG RIMELIG: For 12.000 kroner får du en Diavelo Pure 3. Foto: XXL Vis mer


Stort sett alle syklene i denne klassen har hjulmonterte motorer, enten foran eller bak. Krank/senter/midtmonterte motorer (se faktaramme) er som oftest forbeholdt sykler som koster mer.

Men ellers er det mye å velge i. både når det gjelder rammer, utstyr og tekniske løsninger.

Diavelo Pure 3 til 12.000 kroner har for eksempel integrert batteri i nederøret (altså der du vanligvis plasserer flaskeholderen). Dette er noe vil gjerne ser på dyrere sykkeltyper.

Vil sponse: Slik vil de få flere til å velge elsykkel

De aller fleste sykler i denne klassen har batteriet montert under bagasjebrettet. Andre modeller har batteriet montert i seterøret, noe som gir bedre vektfordeling og stabilitet.

Ellers har syklene i nedre mellomklasse ofte et mer sportslig og mindre «bestemorlignende» utseende enn de aller billigste. Utformingen på rammen har likevel ikke så mye betydning med elsykler som med vanlige sykler, så dette går mer på det visuelle enn på det funksjonelle.

Mellomklassen (15.000-20.000 kroner)

Her finner du sykler med større batterikapasitet og bedre utstyr enn i klassen over.

Ett eksempel er Eco-Ride Urban 8 til 15.490 kroner, som har et 13,5Ah-batteri montert bak seterøret og frontmontert hjulmotor.

På tre hjul: En slik elsykkel har du aldri sett før

PRESTISJE: Cube Town Hybrid Entry har samme motor som mange dyrere sykler. Foto: CUBE Vis mer

Helt øverst i dette prissegmentet (til 19.999 kroner) finner vi Cube Town Hybrid Easy Entry, som i likhet med sykler som koster langt mer er utstyrt med den ettertraktede Bosch Active Cruise-motoren. Batteriet er imidlertid montert under bagasjebrettet, slik at sykkelen mister litt av luksuspreget som vi finner hos andre sykler med Bosch-motor.

Øvre mellomklasse (20.000-30.000)

Her begynner vi å nærme oss entusiast-klassen, med for det meste «strippede» terrengsykler uten skjermer, lys eller annet utstyr. Dette må du kjøpe i tillegg om du vil ha det.

For deg som ikke vil slite: E-Green P2 Hybr D

TILBUD: Trek Powerfly+ 5 til 28.000 kan du få vesentlig rimeligere om du kan leve med 2014-utgaven. Foto: TREK Vis mer

Trek Powerfly+ 5 har for eksempel en listepris på 28.000 kroner, men 2014-utgaven finnes på tilbud til 7.600 kroner mindre.

Denne blir neppe lovlig: Elsykkel som går i 70 km/t

Sykkelen veier 21,7 kilo, har Bosch Active Cruise-motor og underrørsmontert 11Ah Bosch PowerPack-batteri.

Superklassen (30.000 og oppover)

Her finner du sylene for de som tenker kvalitet og ytelse framfor alt, og ikke er så nøye på om det forsvinner en månedslønn eller to inn i sykkelen.

Vi har tidligere testet Merida Big Nine E-Lite 900DX, en sykkel til voksne 42.999 kroner med navigasjon og pekeskjerm som kommuniserer med mobiltelefonen din via en app.

Råskinnet: Merida Big Nine E-Lite 900DX

Her ligger vekten på 19,5 kilo. Mens du i den tradisjonelle sykkelverdenen betaler blod for hvert fram under 10 kilo, synes en tilsvarende 20-kilogrense å gjelde for elsykler.

DEN DYRESTE: Xduro FullCarbon Ultimate blir din for 149.999 kroner. Foto: HAIBIKE Vis mer

Status og merke kommer nok også inn her. Skal vi tro tilbakemeldingene vi har fått på tidligere elsykkel-artikler er ett av de gjeveste merkene tyske Haibike. De kan skilte med det som etter alt å dømme er Norges dyreste elsykkel, en Xduro FullCarbon Ultimate.

Listeprisen i Europa er 13.499 euro - om lag 117.448 kroner. Her i landet selges den for like under 150.000 kroner.

Få flere gode tips på nettet

Forbrukerrådet og sportkjeden XXL er blant dem som har gode guider på nettet som forklarer fordeler og ulemper med de ulike typene. Også nettstedett Prøvekjøre.no har mye nyttig informasjon.