<strong>NORDMENNS SÆRE FORHOLD TIL SYKKEL:</strong> Entusiasten Geir Anders mener nordmenn tenker for mye på treningstøy og sport og for lite på transport i vårt forhold til sykkel, og hevder den europeiske sykkelbransjen ser på Norge som et litt snodig marked. Foto: KAROLINE MØLLER/TRANSPORTSYKKEL.NO
NORDMENNS SÆRE FORHOLD TIL SYKKEL: Entusiasten Geir Anders mener nordmenn tenker for mye på treningstøy og sport og for lite på transport i vårt forhold til sykkel, og hevder den europeiske sykkelbransjen ser på Norge som et litt snodig marked. Foto: KAROLINE MØLLER/TRANSPORTSYKKEL.NOVis mer

Kan disse syklene erstatte småkjøringen?

Transportsykler er ikke noe nytt, men nå er de modne for et comeback, mener entusiast. Se hvorfor.

«Alt!» er det entusiastiske svaret Geir Anders Rybakken Ørslien gir til DinSide på spørsmål om hva en transportsykkel kan brukes til.

Frilansjournalisten og fotografen, som også driver nettstedet Transportsykkel.no, er ikke i tvil om hva som er det foretrukne fremkomstmiddelet i nærtrafikken.

– Barnehagen, posten, butikken, ulike jobbturer rundt i byen, henting av barn her og der. Alle de små hverdagsturene i sentrum og i nærområdet blir mye morsommere med vind i håret og litt puls.

Les: Actionkameraet som filmer i 360 graders vinkel

TIL JOBB: "En fotosesjon i Nordmarka i november krevde at mye utstyr måtte fraktes inn på stiene nord for Svartkulp. Alt sammen fikk plass i sekker og bager bak på en Surly Big Dummy longtailsykkel med piggdekk." Foto: GEIR ANDERS RYBAKKEN ØRSLIEN/TRANSPORTSYKKEL.NO Vis mer


Dør til dør-regnskapet

Og nei, Rybakken Ørslien er ingen bil-skeptiker, snarere tvert i mot. Han mener imidlertid at det finnes bedre fremkomstmidler i tett bytrafikk.

- Jeg innbiller meg med jevne mellomrom at bilen er raskest, men glemmer ventingen i kryss og køer, jakten på parkeringsplasser, travingen til og fra p-automatene, gåturen fra parkeringsplassen og dit jeg egentlig skulle. Jeg har målt «dør-til-dør-regnskapet» ned til postkontoret med Runkeeper-appen, både med bil og sykkel. Sykkelen vinner.

Mer brukt før i tiden

Transportsykler er ikke nytt og er heller ikke noe mer fancy enn at de klarer å transportere både folk og bagasje. Rybakken Ørslien minner om at transportsykler var et vanlig syn i Europa før massebilismen overtok for femti, seksti år siden, og nå tror han den vil gjøre et comeback «etter hvert som mange nå innser at biltrafikken kveler byene våre».

Les også: Er dette verdens mest solide sykkelvesker?

TRENGER IKKE VÆRE SÅ DYR: Trek Transport er Norges rimeligste longtailsykkel, med en pris på like under ti tusen kroner. Familien Ørslien har brukt sin versjon til alt fra barnehagetransport, handleturer og hverdagsutflukter. Foto: GEIR ANDERS RYBAKKEN ØRSLIEN/TRANSPORTSYKKEL.NO Vis mer


Nordmenn er spesielle

- Vi ser dem bli brukt av budsyklister, familier og folk som er lei av kø og parkeringsmas. Med de nye elmotorene som kommer på markedet nå, kan en transportsykkel faktisk erstatte bilen i nærtrafikken, spår entusiasten, som ble hektet etter å ha vært i København og lånt en Christiania-sykkel av en kompis.

Rybbaken Ørslien mener nordmenn er altfor fokusert på sykkel som sport og ikke transport.

- Vi er helt opphengt i fett konkurranseutstyr, mens andre land har butikkene fulle av moderne, praktiske hverdagssykler med rikholdig standardutstyr, som kraftige LED-lys drevet av dynamonav, lange, faste skjermer og lekre bagasjeløsninger.

100 kilo bagasje

TAR MYE: En 40 liters sekk med ved, pluss bålmat og to store vannkanner? Lett match for en Surly Big Dummy, sier Geir Anders. Foto: GEIR ANDERS RYBAKKEN ØRSLIEN/TRANSPORTSYKKEL.NO Vis mer


Hva er det meste du har hatt på en sykkel?

- Jeg har syklet hjem med innholdet fra en smekk full handlevogn på ICA. Det var tungt, gitt. Syklet en full sekk med ved, to 12-liters kanner med vann, pluss pølser og drikke til en barnebursdag ut i skogen i fjor høst, det gikk fint.

Rybakken Ørslien forteller også om turer med niste, bagasje og tre barn på sykkelen.

- Det var vel nærmere hundre kilo. Null problem på flatmark. Litt mer intenst i motbakkene. Men fordelen med unger på sykkelen er jo at du har medbrakt heiagjeng.

Men noen ulemper er det, og ikke overraskende er det ifølge Rybakken Ørslien prisene fra rundt 10.000 kroner, og vekta. Han mener likevel det veier opp for fordelene.

- Det er et overraskende kult mestringskick å suse rundt sånn med barn og bagasje. Jeg blir mentalt blidere av å sykle, særlig når jeg når som helst kan få med meg tre barn og fem handleposer uten problemer.

Les også: Slik sikrer du sykkelen din

DRØMMESYKKEL: Surly Big Dummy er luksusmodellen blant longtailsyklene, med en superstabil stålramme, kvikk kjørefølelse og masse tilbehørsalternativer for bakenden. Prisen er 17.000 kroner inkludert vesker og gedigent bagasjebrett. Foto: GEIR ANDERS RYBAKKEN ØRSLIEN/TRANSPORTSYKKEL.NO Vis mer


Drømmesykkelen

I fjor fikk Rybakken Ørslien tak i transportsykkelen han hadde siklet på i mange år, da den endelig ble tilgjengelig i Norge. Sykkelen var en Surly Big Dummy.

- Nå er den min bysykkel nummer én – en stasjonsvogn på to hjul.

Bagasjeområdet kan skreddersys etter behov, og vår mann har satt den opp med to sitteplasser, et holde-seg-fast-styre bak og en brakett til et lite ekstrasete rett foran, «for minstejenta».

Transportsykkel med el-motor

Men Rybakken Ørslien har også andre planer med sykkelen.

- Big Dummyen skal snart elektrifiseres med en elmotor som gir assistanse direkte på kranken, altså akslingen som drives rundt av pedalene. Så lenge jeg tråkker selv bidrar motoren med ekstra krefter som lar meg sykle varene hjem i vanlige klær, uten å bli gjennomsvett, sier han, og avslutter:

- Denne sykkelen er først og fremst et smart nyttekjøretøy, ikke et treningsapparat.

Transportsykler.no finner du oversikt over hvor de ulike typene transportsykler er tilgjengelig i butikk og på nett.

Les mer om: sykkel, trafikk og transport