<strong>TIDKREVENDE:</strong> Å lage en bambusramme tar tid, men tanken er at byggingen av én ramme skal sysselsette hele fem mennesker.  Foto: Zambikeszambia.com
TIDKREVENDE: Å lage en bambusramme tar tid, men tanken er at byggingen av én ramme skal sysselsette hele fem mennesker. Foto: Zambikeszambia.comVis mer

Kan bambussykler bli populært?

Norsk entusiast sier bambussykler gir kjapp respons og er komfortable å sykle på.

– De er rett å slett gode å sykle på. Det er på mange måter en unik kombinasjon av stivhet og evnen til å ta opp ujevnheter som gjør at det er høy komfort.

Det er Tønsberg-mannen Jan Erik Studsrød som sier dette. Seniorrådgiveren er mangeårig bistandsarbeider for Norad med miljøarbeid i Afrika som sitt spesialfelt, og oppdaget bambussykkelen da han var stasjonert ved ambassaden i Lusaka i Zambia.

Les: Bruk bambusklær til å trene med

Tre typer

TOK MED HJEM: Tønsberg-mannen Jan Erik Studsrød med en bambusramme fra Zambikes som ble gjort ferdig i Norge. Foto: Jan Erik Studsrød Vis mer


Etter endt tjeneste tok han med seg tre bambussykler hjem: En landeveisykkel, en terrengsykkel og en 29-tommer. Terrengsykkelen og 29-tommeren ble satt sammen lokalt, mens rammen til landeveisykkelen ble satt sammen til en ferdig sykkel av Sykkellåven utenfor Tønsberg.

Zambikes er et zambisk-amerikansk selskap som er opptatt av miljøvennlig produksjon og etablering av lokale arbeidsplasser. Tanken er at byggingen av én ramme sysselsetter fem mennesker, og dermed foregår hele produksjonen for hånd.

Slik lages en bambusramme for hånd:

Foto: Zambikeszambia.com
Foto: Zambikeszambia.com
Foto: Zambikeszambia.com
Foto: Zambikeszambia.com
Foto: Zambikeszambia.com
Foto: Zambikeszambia.com
Foto: Zambikeszambia.com
Foto: Zambikeszambia.com
Foto: Zambikeszambia.com


50 timer å lage en ramme

– Produksjonen er tidkrevende, oppdaget jeg etter å ha besøkt «fabrikken». Siden fokuset er på å etablere sårt trengte arbeidsplasser, har det vært lite investeringer i maskiner.

De tre kilo tunge rammene tar rundt 40-50 timer å lage, og Studsrød sier de gir en god kombinasjon av vekt, pris, komfort og styrke for en syklist av hans kaliber.

Les også: Smartmobiler av bambus

Ulike versjoner av Zambikes bambussykkel:

Foto: Zambikeszambia.com
Foto: Zambikeszambia.com
Foto: Zambikeszambia.com
Foto: Zambikeszambia.com
Foto: Zambikeszambia.com
Foto: Zambikeszambia.com
Foto: Zambikeszambia.com


Foreløpig for dyre

– Rammene er nok foreløpig for kostbare til at de vil kunne utgjøre en reell konkurranse til mer tradisjonelle rammer. Men samtidig er det en økende forståelse for at sykler vil spille en langt viktigere rolle som transportmiddel i årene framover, sier Studsrød, som også fremhever hvor miljøvennlig bambus er fremfor andre materialer.

E-Wheels i Danmark selger bambusrammene med tilhørende felger og de sender til Norge. Prisen i Danmark er rundt 8800 norske kroner. Når de sender trekker de i fra dansk moms, men du må legge på norsk moms samt frakt, så da ender man nok opp på et sted mellom 8000 og 9000 kroner.

I salg i Norge?

Studsrød forteller at det er mulig det vil bli direkteimport av sykkelen fra Zambia til Norge, men at dette ikke er helt avklart ennå.