<B>TIDLIGERE PROFFSYKLIST:</B> Mads Kaggestad har mange gode råd om hva du bør tenke på når du velger sykkel. Foto: Flickr-fotograf <a target='_blank' href='http://www.flickr.com/photos/willem_v/1276089128/'>dyingkitty</a>
TIDLIGERE PROFFSYKLIST: Mads Kaggestad har mange gode råd om hva du bør tenke på når du velger sykkel. Foto: Flickr-fotograf dyingkitty Vis mer

Ikke sykle deg inn i merkefella

En god sykkel behøver ikke å koste deg en hel månedslønn. Av: Anette Johansen

– Det viktigste når du skal investere i en sykkel, er å finne en som passer ditt bruksområde og nivå, mener tidligere proffsyklist Mads Kaggestad.

Han legger vekt på hva slags underlag sykkelen skal kjøres på. På asfaltveier passer en landeveissykkel, mens hyppig bruk på skogsveier krever en hybridsykkel som er noe mer solid.

Tilbehør: Her er ekspertenes beste tilbehørs-tips

Unngå merkefella

– I dag er det stort utvalg av sykler blant sportsbutikkene, og de finnes i alle mulige prisklasser. Konkurransen øker blant produsentene som igjen presser prisene ned. Jeg vil anslå at for 10.000 kroner kjøper folk flest en meget god sykkel, sier Kaggestad.

Sykkelmerket bør ikke være et krav for aktive mosjonister. Selv om proffgutta har sykler verdt mange månedslønner, vil ikke utbyttet for vanlige folk være noe annerledes.

– Det er klart jeg kjenner forskjell på en billig og en dyr sykkel. Men steget fra mosjon til proffnivået er langt. Det viktigste ved kjøp av sykkel at man får den godt justert til kroppen, sier Kaggestad.

Grovere underlag krever en sykkel som tåler litt juling, ifølge Mads Kaggestad. Foto: Anette Johansen Vis mer


Med mindre man er en svært aktiv mosjonist med mye erfaring vil ikke sykkelmerket gjøre deg til en bedre syklist.

– Det hjelper ikke å kjøpe samme sykkel som Edvald Boasson Hagen og tro at man skal sykle noe raskere, fastslår Kaggestad.

Les også: Trenger du et lite dytt? DinSide tester elektrisk sykkel

Sitt riktig

For å unngå belastningsskader og ikke ødelegge gleden ved å sykle, fremhever den tidligere proffsyklisten at sittestillingen bør vies hjelp fra profesjonelle.

– Å sitte riktig avgjør om syklingen blir bra eller ikke. Blant proffsyklistene måles og justeres setehøyde ned til millimeteren. En centimeter enten for høyt eller lavt sete kan faktisk ha utslag. Sitter du for lavt mister du kraft i tråkket, og for høyt sete vil gi ubehag i rygg og rumpe.

Derfor er det viktig med en veiledning om du skal kjøpe sykkel for første gang. I dag tilbyr de aller fleste sportsbutikker sykkeltilpassing. Har du handlet over nett kan du i de fleste forretninger også få veiledning mot betaling.

Finn riktig sykkelhjelm: Test av sykkelhjelmer

Klikk til

Mange er kanskje bekymret for å få seg klikkpedaler på sin første sykkel, men Kaggestad ser ingen grunn til å utsette det.

– Litt øving må til, men sykkelopplevelsen vil bli bedre. Du får mer kraft i hvert pedaltråkk og turen vil føles bedre fra sykkelsetet. Skoene kan man også gå rundt i, forklarer han.

Les også: Slik sykler du riktig i trafikken

Vekt og materialer

Andre viktige ting å tenke på før man åpner lommeboka er tyngden på sykkelen, girsystem og rammemateriale.

Sykler du primært på asfalt, vil en rask landeveissykkel gjøre susen. Foto: Anette Johansen Vis mer


– Jo lettere sykkelen er, jo dyrere blir den. Vekt på den som kjøper skal også passe sykkelvekten. Dette får du hjelp og forklaring til i sportsbutikker. Handler du på nett, ville jeg valgt den til middels pris av hva som tilbys, omkring 10.000 kroner.

Billigsykler har en tendens til hoppende sykkelkjede, invester derfor litt ekstra her.

Har man mulighet til å legge til noen ekstra tusenlapper, kan det være et lurt valg å investere det i girene.

– Et par tusen er nok for å unngå hoppende sykkelkjede som kan være et problem på enkelte billigsykler, påpeker Kaggestad.

Her er flere kjøpetips for deg som skal ha ny sykkel