SPAR PÅ KRUTTET: Jo mer hjelp du får av motoren, jo raskere minsker strømmen i batteriet. Foto: Tore Neset
SPAR PÅ KRUTTET: Jo mer hjelp du får av motoren, jo raskere minsker strømmen i batteriet. Foto: Tore NesetVis mer

Riktig bruk av elsykkel

Ikke «gi jernet» med én gang

Her er tipsene for smartere elsykling.

Ifølge sportsbransjen vil 80.000 nordmenn trolig kjøpe seg elsykkel i år. Salget har doblet seg år for år helt siden denne typen sykkel med motorhjelp kom på markedet.

De fleste kjenner seg igjen første gang de setter seg på en elsykkel. Den oppfører seg som en vanlig sykkel, bortsett fra at du får motorhjelp til tråkkingen.

Likevel er det en god del du bør vite før du setter ut i trafikken og begynner å bruke elsykkelen på daglig basis.

Samme regler gjelder

Elsykkel er klassifisert som en sykkel i veitrafikkloven, og det er derfor de samme reglene som gjelder.

Først og fremst må du sørge for å montere forskriftsmessig utstyr.

Du bør også gjenoppfriske trafikkreglene for syklister, som ikke alltid er like logiske og konsekvente.

Om du planlegger å bruke sykkelen fra pub til pub på bytur, bør du vite at også promillereglene er de samme.

Ikke forvent moped-fart

En elsykkel gå ikke nødvendigvis fortere enn en vanlig sykkel.

Selv om du har kjøpt en dyr modell med kraftig motor, kan det tenkes du titt og ofte blir passert av en veltrent treningssyklist på en lett landeveismodell.

Motorhjelpen stopper ved 25 kilometer i timen. Du kan sykle fortere, men siden en elsykkel er cirka dobbelt så tung som en vanlig sykkel, går det nokså trått.

Mange motorer er konstruert slik at de ikke kan settes ordentlig i fri. Dermed drar du med deg hele motormekanismen i tillegg til pedaler, kjede og hjul når motoren ikke hjelper deg lenger.

Med økt vekt får du større fart i nedoverbakke. Derfor er det nødvendig å gode bremser.

FORT TOMT: Vi halvverte dette kraftige 500 watts batteriet fra Yamaha etter en mils kjøring på «bånn pinne». Foto: Tore Neset Vis mer

Vær gjerrig på strømmen

Terreng, vind, form, batterikapasiteten og graden av motorhjelp avgjør hvor lenge batteriet varer.

Den tyske elsykkelmotorprodusenten Bosch har laget en kalkulator der du kan beregne hvor langt batteriet vil rekke under ulike forhold.

Med et 400 watts batteri, i svakt kupert terreng, med lett bris og en gjennomsnittshastighet på 20 kilometer i timen vil du ifølge kalkulatoren kunne sykle 18 mil på den laveste motorinstillingen. Øker du til maks motorhjelp, synker rekkevidden til under sju mil.

Da vi testet Winora Yakun Urban var batterikapasiteten halvert i løpet av en mils tur med lange og seige oppoverbakker på høyeste hastighet.

Det lønner seg å veksle mellom de ulike motorinnstillingene i løpet av turen.

På flatmark i medvind kan du gjerne velge den laveste innstillingen. Når du kommer til en lett oppoverbakke, går du et trinn opp.

Den øverste innstillingen kan du med fordel reservere til de aller tyngste bakkene. Og de siste wattene er gode å ha når du blir sliten mot slutten av turen.

GIR NED:  Det er viktig å lære seg samspillet mellom motorhjelp, tråkkehastighet og gir. Ideelt sett skal du tråkke med samme rytme hele veien, og skifte til passende belasting med giret. Foto: Tore Neset Vis mer

Husk: Du har gir også

De aller fleste elsykler har tre gir eller mer på bakhjulet. Jo lettere gir, desto mindre trenger motoren å hjelpe deg.

Den laveste motorinstillingen gir deg egentlig ikke noe hjelp, den bare oppveier den ekstra vekten. Dermed blir elsykkelen som en vanlig sykkel, og du får like mye mosjon som om du hadde syklet på tradisjonelt vis.

En rapport omtalt i Tidssskrift for den norske legeforening viser at det en misforståelse å tro at elsykkel gjør deg til latsabb.

Ved å bruke lette gir i stedet for høy motorkraft gir kan du tilpasse trening etter form og lyst.

På samme vis kan du tilpasse motorhjelpen til distansen du ønsker å sykle. Og skulle du slippe opp for batteristrøm, går det alltids an å komme seg hjem med fotkraft alene.

UHELL: Før eller seinere står du der, langt fra nærmeste sykkelverksted. Foto: wk1003mike/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Dersom ting går galt

En god elsykkel er gjerne forsterket på kritiske punkter som dekk, ramme og felger. Sjansen for at ting skal skjære seg under turen burde derfor være mindre.

EKSTRA BRY: Med elsykler som dette må du fram med skiftenøkkelen. Foto: Brynjulf Blix Vis mer

Likevel kommer du før eller senere til å punktere. Da er det viktig å sette seg inn i på forhånd hva du skal gjøre dersom det er langt til nærmeste sykkelverksted.

Elsykler som har motor ved pedalene har som oftest hjul med hurtiglås, akkurat som vanlige terreng og hybridsykler.

Har derimot sykkelen hjulmontert motor, må du som oftest fjerne en eller flere ledninger i tillegg. På mange av disse syklene må du også ha en skiftenøkkel for hånden for å få skrudd av hjulet.

Elsykkelen krever vanligvis ikke mer vedlikehold enn en vanlig sykkel. Det holder med en kjapp rengjøring og smøring av kjede og tannhjul av og til.

En gang i året bør du likevel levere inn sykkelen til sjekk, slik at du slipper ubehagelige overraskelser.