Viktig med vedlikehold: Stig Harald Moen fra Oslo Sykkelverksted anbefaler alle å vaske og smøre syklene sine jevnlig. Foto: Ida H. Bergersen
Viktig med vedlikehold: Stig Harald Moen fra Oslo Sykkelverksted anbefaler alle å vaske og smøre syklene sine jevnlig. Foto: Ida H. BergersenVis mer

Ikke bruk olivenolje!

Det er ikke så vanskelig å reparere sykkelen. Les hvordan, og hva du ikke bør gjøre. Av: Ida H. Bergersen

Normal slitasje, punktering og slitte bremseklosser er blant de vanligste problemene som oppstår på en sykkel.

– Slike problemer skaper dårlig følelse med sykkel, så det er viktig å ta tak i det med en gang. De fleste kan enkelt fikse de vanligste problemene hjemme, sier Stig Harald Moen på Oslo sykkelverksted til DinSide.

Han forteller at det finnes massevis av steg-for-steg-videoer på youtube.com, som viser deg hvordan du reparerer sykkelen.

Se også: Slik skal du kjøre forbi en syklist

Viktig med vedlikehold

Punktering er vanskelig å unngå, men Moen anbefaler alle å være flinke til å vedlikeholde syklene sine. Da unngår du mye slitasje.

Slik skal IKKE sykkelen se ut: En gjørmete, møkkete sykkel har større risiko for slitasje. Foto: Ida H. Bergersen Vis mer
Erik Eide: Jeg gjør ikke så innmari mye for å vedlikeholde sykkelen min. Jeg smører kjede og bremser med olje, også vasker jeg den når den blir skitten. Foto: Ida H. Bergersen Vis mer
Inger Ree: Jeg må innrømme at jeg ikke er den flinkeste til å vedlikeholde sykkelen min, men jeg smører kjede, pusser og vasker når jeg synes det trengs. Foto: Ida H. Bergersen Vis mer


– Vask bort skitt og møkk jevnlig, og smør kjedet med olje beregnet på sykkelkjeder. Mange prøver å bruke olivenolje til smøring, men det fungerer ikke så bra, ler han.

Når sykkelen tas frem for sesongen bør du vaske den grundig, smøre med olje, teste bremseklossene og giret, og fylle luft i dekkene. For å få riktig lufttrykk leser du hva som står beskrevet på dekket.

Rengjøring av sykkel, nesten uten å bli skitten selv

Slik reparerer du et punktert hjul

Punktering er kanskje det vanligste problemet, men det går fint an å fikse hjulet selv. Av utstyr trenger du en ny slange (eventuelt lappesaker), dekkspaker (til å vippe av dekket og få ut den gamle slangen) og en pumpe.

– Før du tar av hjulet bør du sette giret i nederste posisjon, altså på det tyngste giret. Da blir det lettere å få på hjulet etterpå, forklarer Moen.

De fleste sykler har en hurtigklemmer. Løsne den, slik at du får av hjulet. Bruk en dekkspak til å ta ut slangen.

– Ta ut slangen og se etter hullet, som oftest er det en liten glassbit som fører til at man punkterer. Bruk fingrene på innsiden av dekket til å kjenne etter spisse gjenstander, slik at du unngår å punktere på ny med en gang, anbefaler Moen.

Les også: De lokker med gratis service på sykkel

Pass på at du ikke får vridninger på den nye slangen når du setter den på hjulet igjen. Det er viktig å få slangen ordentlig på plass oppi dekket. Bruk hendene til å sette på dekket igjen.

– De fleste prøver å lappe, men jeg vil anbefale å sette i en ny slange med en gang. Det kan være lurt å ha med seg når man er på sykkeltur.

Sett hjulet på plass og stram skruen igjen. Da gjenstår det bare å bruke pumpa til å fylle luft i hjulet.

Kan du sykle i kollektivfeltet?