<strong>MASSE SYKLER VINTERSTID:</strong> DinSide holder til i Havnelageret i Oslo, hvor vi er så heldige å ha eget sykkelparkeringshus i kjelleren. Her må du bruke adgangskort for å låse deg inn, og dessuten kan du spyle ned sykkelen.  Foto: Thomas Strzelecki
MASSE SYKLER VINTERSTID: DinSide holder til i Havnelageret i Oslo, hvor vi er så heldige å ha eget sykkelparkeringshus i kjelleren. Her må du bruke adgangskort for å låse deg inn, og dessuten kan du spyle ned sykkelen. Foto: Thomas StrzeleckiVis mer

Hvorfor gjør ikke flere slik?

Slik kan arbeidsgivere få flere ansatte til å sykle.

Alle er enige om at sykling er godt for miljøet, godt for helsa og generell god samfunnsøkonomi. Derfor burde også flere bruke sykkelen til jobb. Sier alle.

Men så var dette med å overføre teori til praksis. Noen som faktisk har gjort det, er, vel, DinSides nye arbeidsplass, Havnelageret. Her er det et stort og romslig sykkelparkeringshus av gitter, hvor du må bruke adgangskortet for å komme inn. Det er også mulig å spyle ned sykkelen før du parkerer den.

Les: Slik tilrettelegger man for vintersykling

Eget sykkelparkeringshus

TYPISK: Dette er en syn de fleste Oslo-borgere kjenner igjen. Her utenfor Oslo City. Foto: PantherMedia.com Vis mer


– Dette tror jeg er viktig for veldig mange. Folk har fine sykler og ønsker å passe godt på dem. Arbeidsgiver kan stimulere til økt andel som sykler nettopp ved å gjøre det enkelt å parkere sykkelen trygt, sier Lotte Frost, ved Norges bedriftsidrettsforbund.

Frost sier også at flere må synliggjøre at sykling og annen fysisk aktivitet til jobb ikke nødvendigvis må handle om kondomdrakt, høyest mulig tempo og det fineste utstyret. Norges bedriftsidrettsforbund arrangerer en årlig kampanje kalt Sykle til jobben, og er snart aktuelle med neste års versjon.

«Byttet side»

Sykkelentusiast og triatlonutøver Frode Ugland bor i Bærum utenfor Oslo og begynte å sykle fast til jobb etter at de la ned Kolsåsbanen i 2006. Han sier at mye kø langs veien og et dårlig kollektivtilbud var grunnen til at han «byttet side», noe som ga stor gevinst både i reisetid og fysisk form. Han jobbsykler 32 kilometer hver dag, og er opptatt at sykkelen står trygt på jobb.

– Ettersom det er langt for meg å sykle hjemmefra, er det avgjørende at jeg har en brukbar sykkel. Derfor må sykkelparkeringen være sikret med adgangskontroll. Jeg hadde gjerne satt et trekk over sykkelen og parkert den langs T-banen eller ved busstasjonen dersom den stod trygt der.

Vintersykle for første gang? Her er alt du trenger å vite om piggdekk

Bilparkering på jobb bør koste

GOD START PÅ DAGEN: Å sykle til og fra jobb gjør at du er "ferdigtrent" når du kommer hjem. Bildet viser Aamodt bro ved Akerselven i Oslo. Foto: PantherMedia.com Vis mer


Informasjonssjef Hulda Tronstad Syklistenes Landsforening mener at trygg sykkelparkering ikke alene er nok til å få flere til å sykle.

– Ja, arbeidsgiver kan legge til rette gjennom en god og trygg sykkelparkering. Men noe av problemet er at motivasjonen for å sykle forsvinner når det er gratis parkering for bil på jobben. Vi ønsker en lav avgift for bilparkering på jobb for å gjøre det mer attraktivt å sykle, sier hun.

Syklister versus bilister: Hvordan kan de samarbeide bedre?

Vaske seg

Er du så heldig at arbeidsplassen din har et trygt sted å plassere sykkelen, dukker det opp en annen utfordring: Hvordan skal du få dusjet om morgenen?

For å få flere til å sykle må vi avkrefte holdningen om at man trenger å trene på vei til jobb. Man trenger ikke sykle så hardt at det er nødvendig med en dusj når man kommer frem. Nyt turen og bli litt varm, men ikke nødvendigvis svett. På vei hjem kan man trene, der venter det jo en dusj, oppfordrer Lotte Frost hos Norges bedriftsidrettsforbund.

Frost innser at de som har lang reisevei og bruker reiseveien som trening, føler at en dusj om morgenen er viktig. Men hun tror de er såpass ivrige at de allerede har ordnet en løsning.

Les også: Dette er loven mange syklister bryter

Må dusje

GOD SAMFUNNSØKONOMI: Du må ikke trene når du sykler til jobb, understreker Lotte Frost hos Norges Bedriftsidrettsforening. Foto: PantherMedia Vis mer


– Man MÅ ha tilgang til dusj! understreker Ugland, som sykler 1,6 mil til jobb hver morgen.

Også han oppfordrer andre til å undersøke mulighetene for å ta en dusj i nærheten av jobb hvis arbeidsplassen mangler det, som for eksempel et treningssenter. Her gjelder det å være fleksibel, sier han. Verre er det med mangelen på tørkeskap.

Utfordringen er heller å tørke svett og vått tøy i løpet av dagen. Det er ikke mulig å henge tøy i garderoben på jobben.

Andre gevinster

Lotte Frost i Norges Bedriftsidrettsforbund sier at det viktigste er at arbeidsgivere bør tenke på alle gevinstene de får ved å motivere til økt sykkelbruk blant de ansatte.

– Å sykle til og fra jobb vil sikre hverdagsaktiviteten og gir dermed store helsegevinster for den enkelte – fysisk og psykisk. Dette vil bidra til et sprekere Norge, som er det vi i Bedriftsidretten jobber for. I tillegg vil dette kunne ha en meget positiv kort- og langvarig effekt for miljøet, dersom flere velger transport for egen maskin til og fra jobb.

MOTIVERENDE: Det hjelper voldsomt på motivasjonen å ha et trygt sted å parkere sykkelen på jobb. Men ikke alle er så heldige. Foto: Thomas Strzelecki Vis mer


Les mer om: sykkel, trening, jobb og helse