PASS PÅ! I Norge må man være over 16 år for å kjøre på selvbalanserende ståbrett, ellers kan du som forelder miste lappen. Vær også klar over brannrisikoen som har ført til at svenskene nå har en storaksjon. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
PASS PÅ! I Norge må man være over 16 år for å kjøre på selvbalanserende ståbrett, ellers kan du som forelder miste lappen. Vær også klar over brannrisikoen som har ført til at svenskene nå har en storaksjon. Foto: Shutterstock/NTB ScanpixVis mer

Pass på dette om du tenker på å kjøpe hoverboard:

Husk 16-års grensa, brannfaren og flyforbudet

Barn og ungdom har ikke lov til å kjøre hoverboard - da kan foreldrene miste lappen.

Det er over to år siden det ble lov å kjøre selvbalanserende kjøretøy i Norge. Det går lenge mellom at vi ser ståhjulinger med styre, som for eksempel Segway og liknende, men det som har blitt vanligere er selvbalanserende enhjulinger - og enda mer vanlig har det blitt med selvbalanserende ståbrett.

Før du hopper på og slår til med et selvbalanserende ståbrett i julegave til poden, er det noen ting du bør huske.

Det viktigste er selvsagt at dette ikke er et leketøy: Det er faktisk 16-års grense for å kjøre dem!

Du kan miste lappen!

Selv om selvbalanserende ståbrett også selges på lekebutikker - også under navn som balansebrett ette hoverboard, så er det faktisk 16 års aldersgrense for å kjøre dem på offentlig vei.

Det betyr at det er eieren - altså foreldrene i dette tilfellet - som er ansvarlig for at personen som kjører doningen oppfyller alderskravet.

Det er dermed foreldrene som må ta straffen dersom barnet blir tatt i ulovlig kjøring, og straffen kan være at du mister lappen!

Merk at dette ikke gjelder leketøy med maksfart på 6 kilometer i timen og en egenvekt på under 50 kilo - men for alle andre typer selvbalanserende kjøretøy.

Brannfare

Det har vært skrevet endel om branner som har oppstått i selvbalanserende ståbrett, i utlandet. Også i Sverige har de avslørt urovekkende mange branner i slike kjøretøy: De registrerte 15 branner bare i august.

Derfor gjør de i Sverige nå omfattende tester av hoverboards, altså selvbalanserende ståbrett, med fokus på elsikkerhet - og da brannfare.

De fleste brannene de har registrert, var ved lading - men de har også registrert branner som har oppstått ved bruk og ved hvile.

Aksjonen i Sverige gjennomføres av Arbeidsmiljøverket, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB - tilsvarende Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredeskap (DSB) i Norge) og Elsäkerhetsverket.

OVER 30 BRANNER I SOMMER OG HØST: I Sverige har MSB registrert over 30 branner fra august til oktober. De tester nå ulike produkter og oppfordrer brukere til å melde inn farlige produkter. Foto: Arbetsmiljöverket Vis mer

De har ennå ikke gått ut med resultater av testene, men ifølge statistikk fra MSB er det registrert 16 nye branner i september og oktober.

Rusta-kjeden besluttet for eksempel å trekke tilbake et parti med hoverboards/selvbalanserende ståbrett, solgt i oktober, på grunn av fare for overoppheting og dermed brann.

TILBAKEKALT PÅ GRUNN AV FARE FOR OVEROPPHETING: Rusta gikk i oktober ut med en tilbakekalling av disse ståbrettene, solgt i Norge mellom 11. og 17. oktober, med ordrenummer 218179 og 218185. Foto: Rusta Vis mer

Forbudt på fly

Brannfaren vil også gjøre det problematisk for deg å reise med ståbrettet - om du tenker å ta det med på fly.

Den potensielle brannfaren som batteriene i disse kjøretøyene har nemlig ført til at mange flyselskaper har innført forbud mot å ta med selvbalanserende kjøretøy som ståbrett eller enhjulinger, om bord.

Dette gjelder både for håndbagasje og innsjekket bagasje.

- Lad under tilsyn!

Branneksperter Dinside har snakket med, råder til å alltid ha oppsyn med enheten under lading.

Håvard Kleppe, kommunikasjonssjef i Norsk brannvernforening, har tidligere uttalt til Dinside at når det kommer til selvbalanserende ståbrett og brannfare så henviser han til generelle råd om batteridrevne produkter og lading:

- Pass på at produkter inkludert batterilader ikke tildekkes av klær og lignende, da det kan føre til overoppheting. Det anbefales at lading gjøres under tilsyn. Må man lade om natten, sørg for å gjøre det et sted det finnes røykvarsler og minst mulig brennbart materiale i umiddelbar nærhet. Unngå bruk og lading av produkter med skader. Skadede batterier kan bli overopphetet og ta fyr, har Kleppe uttalt.

Dette er også rådene fra svenske myndigheter.

De anbefaler i tillegg alle som har kjøpt et hoverboard til å sjekke at produktet er CE-merket, at det er opplyst hvem som er produsent og at det har bruksanvisning på det nasjonale språket der produktet er solgt.

LAD UNDER TILSYN: Du anbefales å lade under tilsyn, og med et pulverapparat tilgjengelig. Pass også på at du har en røykvarsler som fungerer! Foto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

Slik er norske kontroller

I Norge har man ikke markedskontroll med ståbrett. DSB har tidligere uttalt til Dinside at grunnen til dette er fordi disse produktene oftest omsettes fra nett direkte fra utlandet til kunde.

Derfor har norske myndigheter hatt fokus på tollkontroll av produktene når de kommer inn over grensa.

Dersom dokumentasjonen om produktet er mangelfull, utstedes innførsels- og omsetningsforbud.

Da Dinside snakket med DSB i slutten av september i år, hadde de utstedt innførsels- og salgsforbud på 8 selvbalanserende ståbrett.

Les mer:

Promillegrensa gjelder også for ståhjulinger

Her er reglene for selvbalanserende kjøretøy

Storaksjon mot ståbrett!