IKKE HELT SOM ANDRE ELSYKLER: Den minner kanskje mer om en motorsykkel, og kan nesten også oppføre seg som en. Greyp G12H imponerer med ekstrem lang rekkevidde - og vil sannsynligvis bli altfor rask for norske veier. Foto: Rimac
IKKE HELT SOM ANDRE ELSYKLER: Den minner kanskje mer om en motorsykkel, og kan nesten også oppføre seg som en. Greyp G12H imponerer med ekstrem lang rekkevidde - og vil sannsynligvis bli altfor rask for norske veier. Foto: RimacVis mer

Rimac lanserer elsykkel med ny rekordstor rekkevidde

Hever elsykkelen til et helt nytt nivå

Kanskje denne kunne løst trafikk- og utslippsproblemene i norske byer?

De siste årene har elsykkelen blitt et vanlig innslag i bybildet, og undersøkelser tyder på at elsyklister sykler mye lenger enn vanlige syklister. Som regel må batteriet lades etter noen ganske få mil, men nå har den kroatiske produsenten Rimac lansert en sykkel med en rekkevidde som kan sammenlignes med mange elbiler.

Perfekte pendlersykler?

Modellen har fått navnet Greyp G12H, og den ligner kanskje mer en lett motorsykkel enn en tråsykkel. Det skyldes i stor grad det store batteriet på 3kWh, som dekker store deler av tomrommet mellom stengene.

Og rekkevidden? Inntil 24 mil mellom hver lading, lover produsenten - med en hastighet på 25 km i timen. Fullading skal dessuten være unnagjort på respektable 80 minutter, ifølge New Atlas.

Rekkevidden gjør sykkelen til et av verdens mest miljøvennlige motordrevne fremkomstmidler.

Om du får se sykkelen på norske veier, er derimot slett ikke sikkert. Det er nemlig et krav til godkjente elsykler her til lands, at de ikke skal gå fortere enn 25 km/t, og ikke kunne brukes uten pedalhjelp. Rimac-sykkelen kan imidlertid også gå for helt egen motor.

Blir neppe tillatt

I «speeedmodus» skal den kunne klare 45 km/t - men søstermodellen G12S, som utseendemessig er helt lik, men riktig nok «bare» har en rekkevidde på 12 mil mellom hver lading, kan ifølge produsenten kjøre i 70 km i timen. Slike hastigheter ville det norske regelverket naturligvis aldri ha tillatt på norske veier, med mindre den blir registrert som noe helt annet enn tråsykkel.

Hva prisen blir på G12H blir, er foreløpig ukjent. Søstermodellen koster ifølge vår kilde Engadget 8.390 euro, eller rundt 75.000 norske kroner. Mer informasjon hos produsenten.

Du kan også se en video av søstermodellen G12S her:

Les også:
Derfor kjøper vi dyrere elsykler
Denne elsykkelen er tilnærmet perfekt