Nexus 8 er etter vår mening en stilig sykkel, men treverket stiller nok litt høyere krav til vedlikehold enn med en vanlig sykkel. Foto: BSG Bikes
Nexus 8 er etter vår mening en stilig sykkel, men treverket stiller nok litt høyere krav til vedlikehold enn med en vanlig sykkel. Foto: BSG BikesVis mer

Her er Nexus 8

Blander aluminium og tre, men vil det funke i Norge?

De som trodde det var snakk om et nytt produkt fra Google føler seg kanskje litt lurt, men sykkelprodusenten BSG Bikes har altså valgt et ikke ukjent navn til en av sine sykler.

Nexus 8 er en sykkel laget i tre og aluminium. Den er med andre ord ikke en sykkel av den tradisjonelle typen.

Navnet har den tilsynelatende fått fra girsystemet, Shimano Nexus 8. Sykkelen er del av en serie som har fått navnet Wood.b.

Lyst på en enhjulssykkel? Med motor?

Åtte gir

Sykkelens ramme er altså i tre, i denne versjonen er det brukt kryssfinér av ask. Bremser, girsystem og pedaler er det som sagt Shimano som står for, og på denne sykkelen får du åtte gir.

Det er altså snakk om en bysykkel som er god å ha i oppoverbakker.

Hjulene er 28 tommer, og de er påmontert brune Schwalbe Big Apple-dekk. Setet er fra engelske Brooks, og er laget av brunt skinn.

Sykkelen veier til sammen 16,8 kilo. Den er altså ingen lettvekter, men samtidig velger du ikke denne sykkelen på grunn av vekten.

Det brune skinnsetet er fra engelske Brooks. Hvor behagelig det er å sitte på vites ikke, men det ser unektelig ganske lekkert ut. Foto: BSG Bikes Vis mer


Flere alternativer

Det er de to franskmennene Thierry Boltz og Claude Saos som står bak sykkelfirmaet, og de har mer å by på enn Nexus 8.

Faktisk kan du gjøre en del designvalg selv. På nettsiden deres kan du se hvordan sykkelen vil se ut med for eksempel mahogny-tre og gul aluminiumsramme.

Til denne sykkelen er det bare én hjelm som passer

Noen av syklene kan også fås med et styre av tre, i stedet for aluminium.

Til sammen er det syv treslag og 18 aluminiumsfarger å velge blant. Sjansen for at du finner din drømmekombinasjon er med andre ord stor.

Det er liten tvil om hvem som er i BSG Bikes målgruppe. Her er det snakk om urbane bysykler. Foto: BSG Bikes
Hvor er bremsene? På Duomatic-sykkelen er det god gammeldags pedalbrems. Foto: BSG Bikes
Thierry Boltz og Claude Saos er designerne bak sykkelmerket BSG Bikes. Foto: BSG Bikes
Legg merke til det vi tror er et solbrilleetui bak setet. Foto: BSG Bikes
Foto: BSG Bikes


Stiv pris

Hva mener du?

Ville du betalt over 20.000 kroner for denne sykkelen? (Avsluttet)
For en tresykkel? Det kommer ikke på tale.(75%)
Absolutt, dette er en kul og annerledes sykkel.(14%)
Kanskje, men da ville jeg prøvd den først.(11%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Men en spesialdesignet sykkel er ikke billig. Du må regne med å punge ut minst 20.000 kroner for rammesettet, og i tillegg kommer moms og fraktkostnader fra Frankrike.


Og det blir sannsynligvis dyrere. Prisen på en komplett sykkel bestemmes ut i fra utstyrsvalg som dekk, sete, gir og bremser.

Er Brompton den perfekte bysykkelen?

En annen ting som er verdt å merke seg er at denne sykkelen sannsynligvis vil kreve langt mer vedlikehold enn en vanlig sykkel. Treverk og vann er sjelden en god kombinasjon over tid, med mindre du behandler og vedlikeholder treverket godt.

Samtidig blir du kanskje den hippeste hipsteren i gata om du kommer tråkkende på en bysykkel i bjørk.