<strong>HELT NY:</strong> Her er Oslo Sykkelkompanis splitter nye modell, OSK 0173, kalt opp etter postkoden til butikkens nabolag.  Foto: Oslosykkelkompani.no
HELT NY: Her er Oslo Sykkelkompanis splitter nye modell, OSK 0173, kalt opp etter postkoden til butikkens nabolag. Foto: Oslosykkelkompani.noVis mer

Håndbygde bysykler skal takle «helvete i nord»

Nyåpnede Oslo Sykkelkompani selger tre modeller inspirert av hovedstaden.

Oslo Sykkelkompani begynte å bygge sykler i 2012, og lanserte sine foreløpig tre modeller på vårparten i år. Nylig åpnet de en knøttliten butikk ved Alexander Kiellands plass i Oslo, hvor alle syklene blir bygd for hånd.

Inspirert av Oslo

Tanken bak syklene er at de skal gjenspeile Oslo på to måter: Fargene er basert på de originale fasadefargene byantikvaren har funnet frem fra gårder i Kvadraturen i sentrum og på Grünerløkka, mens modellnumrene er ulike postnummer fra hovedstaden.

Målet med syklene er å gjøre Oslo til en bedre sykkelby og vise frem noe som byen ikke har sett før.

Jobbsykling: Hvorfor gjør ikke flere slik?

Sykkelentusiastene i OSK er opptatt av å lage bærekraftig design hvor eieren skal bli så glad i sykkelen at den blir tatt godt vare på, for slik å vare lenger.

OSK-syklene og Norges minste sykkelbutikk:

Foto: Thomas Strzelecki
Foto: Thomas Strzelecki
Foto: Thomas Strzelecki
Foto: Thomas Strzelecki
Foto: Thomas Strzelecki
Foto: Thomas Strzelecki
Foto: Thomas Strzelecki
Foto: Oslosykkelkompani.no
Foto: Oslosykkelkompani.no
Foto: Oslosykkelkompani.no
Foto: Oslosykkelkompani.no
Foto: Oslosykkelkompani.no


Et helvete i nord

Alle syklene har lette og stive stålrammer av det italienske merket Columbus Zona håndbygget i samarbeid med en nederlandsk rammemaker, engelske Brooks-seter og 27 mm brede og storbyvennlige dekk fra italienske Challenge.

Dekkmodellen OSK har valgt er «Paris-Roubaix», kalt opp etter det legendariske, franske brosteinsrittet med samme navn, som også har kallenavnet «Helvetet i nord».

Les også: DinSide prøver å vintersykle til jobb

OSK sier dekkene skal takle Oslos krevende underlag av hull, asfaltrevner, fortauskanter og brostein. Norges svar på «et helvete i nord», ifølge dem selv.

Frikrans

Ettgirsyklene har frikrans, som ikke er det samme som «fixed gear»-sykler med fastkrans. Her går ikke pedalene rundt når du slutter å trå og du kan dessuten trå bakover.

DinSide tok en liten test av modellen 0193 et par runder rundt kvartalet ved OSKs nesten absurd lille spesialbutikk. Vi ble overrasket over hvor behagelig og morsom denne ettgirssykkelen var. Akkurat passe tungt i oppoverbakker og nok kraft også nedover. Det er liten tvil om at dette er sykler som egner seg godt for bruk i byen.

Og vil du ha et tyngre eller lettere gir, kan butikken fikse dette for deg.

Det som i hovedsak skiller de tre modellene er styrene:

Les også: Lekre sykler av tre

SAGENE-SYKKELEN

OSK 0415 har porteur-styre og er ment for syklisten som vil ha det mest mulig komfortabelt. Her kan du sitte i en rett stilling. Pris er 15.490 kroner.

Foto: Oslosykkelkompani.no Vis mer


EKEBERG-SYKKELEN

Modellen OSK 0193 har rett styre med Brooks lærhåndtak, og krever en litt mer forovervbøyd sykkelstil enn Sagene-sykkelen. Koster 15.990 kroner.

Foto: Oslosykkelkompani.no Vis mer


BISLETT-SYKKELEN

Denne har modellnavn OSK 0169 og har bukkestyre med Brooks styreteip og et annen type Brooks-sete (eller sadel) enn de to andre modellene, og passer den som vil komme seg raskere frem. 0169 koster 16.490 kroner.

Vis mer


Alle syklene kommer med fem års garanti på rammene og to år på setene. De to første årene får du gratis service og reprasjon på syklene. Rammene kommer i fem størrelser, og ønsker du en sykkel som kombinerer deler fra flere modeller, er det også mulig.

Ass Saver

OSK lager også egne treksjermer, ellers får alle med en «Ass Saver», en hendig liten plastskjerm for å ta bakspruten og som brettes under setet når den ikke er i bruk.

OSK jobber med en egen landveissykkel som muligens kommer neste år, og deres fjerde modell, 0173, kalt opp etter postkoden i nærområdet til butikken, kommer om ikke lenge.

Les mer om: Oslo og sykkel