<STRONG>SMERTER:</strong> Det er vondt å jogge hvis du har sprukne hæler.  Foto: PantherMedia
SMERTER: Det er vondt å jogge hvis du har sprukne hæler. Foto: PantherMedia Vis mer

Fiks hælene før joggeturen

Sprukne hæler gjør vondt når du jogger. Du løser problemet med disse produktene.

Sprukne hæler skyldes flere ting: Alderdom, at du står mye, upassende sko, at du har vært i et varmere klima og – ikke minst gjelder det oss menn – manglende pleie av føttene.

Det er ingenting å bekymre seg for så lenge du gjør noe med problemet før det har gått for lang tid. Ikke minst gjelder det for dere som skal ut på årets første joggetur. Sprukne hæler og jogging er nemlig en dårlig kombo.

Kom deg apotek

Skrubb vekk den gamle huden på hælene. Foto: Produsent Vis mer


Sprukne hæler kommer av hard og overflødig hud som oppstår fordi huden fornyer seg oftere der den brukes mest. Det er flere måter å løse dette på, men det enkleste er bare å stikke innom nærbutikken og apoteket.

Tre enkle grep

Først trenger du en balje du fyller med lunkent vann som du blander ut med vanlig eller medisinsk grønnsåpe. Sett føttene nedi og se halve Dagsrevyen.

Så skrubber du de bløtgjorte føttene med en fotfil – bruk den grove siden for å fjerne huden.

Smør hælene inn med grov fuktighetskrem. Foto: Produsent Vis mer


Deretter smører du inn hælene med en en grov fuktighetskrem spesiallaget for tørre føtter. Vent litt til kremen har trukket seg inn, så tar du på deg sokker for å bevare fuktigheten. Gjentar du hver kveld i én uke, skal hælene komme seg i joggeform.

DinSides tips om alle typer fotproblemer leser du her.