SYKKEL PÅ VINTERFØRE: Med varme klær og gode piggdekk går sykkelturen som en lek også på is og snø. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
SYKKEL PÅ VINTERFØRE: Med varme klær og gode piggdekk går sykkelturen som en lek også på is og snø. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Vintersykling

Fem ting du må huske før du legger ut på glattisen

Sykling på vinterføre trenger ikke være risikosport.

For få år siden ristet mange på hodet over folk som satte utfor islagte bakker på tråsykkel.

Men i det siste har vi sett en økning i antall vintersyklister. Spesielt i de store byene, der stadig flere ser at sykkelen er et godt alternativ både til bil, buss og t-bane også når temperaturen kryper godt under null.

Flere kommuner legger til rette for vintersykling, og mange sportsbutikker har sluttet å pakke vekk syklene når når den kalde årstida kommer.

Heldigvis er det ikke slik at du trenger ny sykkel eller spesielle klær for å sykle om vinteren.

Men noen ting er det viktig å tenke på:

1) Piggdekk

Det nytter ikke å sykle på vanlige sommerdekk når det er snø og is på bakken. Selv grove terrengsykkeldekk kommer til kort på isen, med mindre de har pigger.

For å få bra veigrep, vil vi anbefale 200 pigger eller mer.

Husk at nye piggdekk skal kjøres inn. Mellom tre og fem mil på bar asfalt er ideelt.

Å skifte til piggdekk er ikke vanskeligere enn å skifte vanlige dekk. Denne videoen fra sportskjeden Anton Sport viser hvordan:

2) Varme klær

I mange sportsbutikker får du kjøpt vinterklær som er laget spesielt for sykling.

Vår erfaring er at du klarer deg godt med vanlige vinterklær.

Men pass på at klærne virkelig varmer. Det er betydelig kaldere å sykle i kulda enn å gå.

Tykk vinterjakke, lue og hansker med godt fôr fungerer bra. Er det riktig kaldt, kan du supplere med stillongs og t-skjorte under.

Er det så kaldt at det svir i panne og kinn, er balaklava (finlandshette) tingen.

3) Riktig sykkel

Racer-sykkel er ikke best egnet til vintersykling, selv om det finnes piggdekk også for disse.

Mange sverger derimot til hybrider, og i byen fungerer disse syklene fint hele året.

BEST: Grove dekk som har godt med pigger på en lett terrengmodell fungerer best som allround-sykkel på vinteren, synes vi. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Vi mener likevel det er mest ideelt med en terrengsykkel. Og skivebremser er sikrere på vinterføre enn felgbremser.

Såkalt fatbike med «traktordekk» er ypperlig til snøkjøring utenfor allfarvei, men er ikke nødvendig i byen og på brøytet landevei.

Elsykkel egner seg spesielt godt til vintersykling. Det er jo tyngre å sykle med piggdekk. Men husk å ta batteriet inn før du lader det - det trives best i varmen.

4) Bli sett

Om vinteren kan det være mørkt både når du drar til jobben og når du skal hjem igjen.

Derfor er det svært viktig å være synlig for andre trafikanter. Husk å ha refleks både foran og bak, og på hjul og pedaler, slik trafikkreglene sier.

I tillegg trenger du hvitt lys foran og rødt lys bak. I dag finnes det kraftige LED-lykter som kan koste en god del. Disse gir deg garantert oppmerksomhet på veien, men pass på så du ikke blender trafikken.

VIS MÅTEHOLD: LED-lykter med høy lysstyrke kan bli et problem for medtrafikantene. Foto: Luxo Media Vis mer

Sykler du mest i byen på opplyste veier, holder det med svakere og billigere lykter.

Refleksjakker og refleksvester sikrer at de ikke bare ser sykkelen, men også deg.

5) Sykle forsiktig

Med piggdekk får du suverent veigrep, også på glatt føre. Men det gjelder først og fremst i svingene.

Bremselengden øker, og bråbrems bør du helst unngå. Ikke minst på grunn av piggene, som slett ikke har godt av å bli brukt som «slipebrett».

Det lønner seg alltid å sykle passivt, være oppmerksom og følge trafikkreglene til punkt og prikke.

På vinterføre er det best å velge sykkelveier og mindre veier. I byene har myndighetene heldigvis blitt flinkere til å holde sykkelfeltetene frie for snø.

LES OGSÅ:
Vintersyklist for første gang? Her er alt du trenger å vite
Kald sykkeltur til jobben
Vi hjelper deg å velge piggdekk