<strong>LETT:</strong> Den letteste modellen veier litt over ti kilo, og alle kommer med skulderstropp så du kan bære el-sykkelen når den er klappet sammen.  Foto: Yikebike.com
LETT: Den letteste modellen veier litt over ti kilo, og alle kommer med skulderstropp så du kan bære el-sykkelen når den er klappet sammen. Foto: Yikebike.comVis mer

Er dette pendlerens våte drøm?

El-sykkelen YikeBike er liten og lett, kan klappes sammen og settes bak kontorpulten.

Tanken bak den newzealandske el-sykkelen YikeBike, var å komme opp med et transportmiddel du kunne ta med hvor som helst i byen, og som var liten og ikke minst lett.

Sagt på en annen måte: Noe en pendler kunne bruke på vei til og fra offentlig transport.

YikeBike kan nemlig klappes sammen og bæres som en bag med den tilhørende skulderstroppen, og da blir selvsagt vekt viktig.

Les: DinSide prøver å vintersykle til jobb

Litt over ti kilo

Firmaet lager tre modeller: «Carbon» er den letteste med en vekt på 11,2 kilo, og prislapp på rundt 25.000 kroner. «Synergy» består av karbonfiber og komposittmarteriale, veier 12,7 kilo og koster 18.000 kroner. Den billigste modellen er «Fusion» til litt over 12.000 kroner, er laget i aluminium og komposittmateriale og veier 14 kilo. Prisene er uten frakt, moms og toll.

Produsenten sier dette er de letteste og minste sammenleggbare el-syklene i verden.

Her kan du se hvordan den brukes:

Foto: Yikebike.com
Foto: Yikebike.com
Foto: Yikebike.com
Foto: Yikebike.com
Foto: Yikebike.com
Foto: Yikebike.com
Foto: Yikebike.com
Foto: Yikebike.com
Foto: Yikebike.com


Les også: Nå kommer sykkelmopedene

Balansekunst

Det mest spennende er likevel ikke vekten, men hvordan du sitter og styrer. Her sitter du styret, og som du vil se av videoen under, føles det litt merkelig i begynnelsen før man får den riktige balansen og kan manøvrere seg fremover.

Heldigvis, får man si, har YikeBike en toppfart på 23 km/t, og må du bråbremse med de elektriske ABS-bremsene vil du jo ikke hoppe over styret, men forhåpentligvis lande trygt på begge beina.

Kortere distanser

Lading tar fire timer, eller 1,5 time hvis du kjøper en kraftigere lader. Rekkevidde er rundt 10-14 kilometer, som ikke er voldsomt imponerende, men ta i betraktning at dette er beregnet for pendlere som skal kjøre kortere distanser til og fra offentlig transport.

Les også: Lang vei til jobb gir størst fradrag

Produsenten sier det skal ta rundt ti minutter før man behersker sykkelen:

Kommer til våren?

Den norske importøren er Multi Pump Innovation, og daglig leder Trond Sivertsen sier til DinSide at de har testet sykkelen i en lengre periode og at de tar inn en eller to av YikeBike-modellene til våren.

Hva prisene blir her hjemme, er foreløpig usikkert.

Les mer om: pendling og el-sykkel