<strong>FRELST:</strong> Kiropraktor og fysioterapeut Toralf Thomassen oppdaget CrossFit i 2008 da han var svært dårlig trent. Han falt pladask for denne måten å trene på.  Foto: Toralf Thomassen
FRELST: Kiropraktor og fysioterapeut Toralf Thomassen oppdaget CrossFit i 2008 da han var svært dårlig trent. Han falt pladask for denne måten å trene på. Foto: Toralf ThomassenVis mer

Er CrossFit farlig?

I USA øker omfanget av skader. Skader skyldes dårlige trenere, sier norsk ekspert.

Online-utgaven av magasinet Outside melder om at et økende antall skader som følge av CrossFit-øvelser, kan gi grunn til bekymring.

Dette gjelder spesielt nybegynnere som hiver seg over ofte harde, raske og krevende olympiske løft uten verken utholdenhet eller veiledning fra instruktører.

Lei treningssentrene? Her kan du trene gratis utendørs

Overtrening

De henviser også til en rapport fra Journal of Strength and Conditioning Research, som viste at 16 prosent av de som deltok i et tiukers CrossFit-treningsprogram måtte trekke seg som følge av overtrening eller skader.


Advarer mot CrossFit

I 2011 gikk det amerikanske militæret ut og frarådet soldater fra å begynne med CrossFit grunnet faren for muskel- og skjelettlidelser.

Teit eller tøft? DinSide tester tights

En generasjon idrettskrøplinger?

I Norge er CrossFit en stadig mer populær treningsform, og man kan spørre seg om vi er i ferd med å få en generasjon med idrettskrøplinger?

– Nei, dette har nok med at antallet CrossFit-treningssentere USA har doblet seg på kort tid, og jo flere som trener, jo mer naturlig blir det at noen skader seg, sier CrossFit Level I-instruktør Toralf Thomassen, som jobber som kiropraktor og fysioterapeut, og er ekspertkommentator på CrossFit for Eurosport.

Useriøse instruktører

Thomassen tror det også kan være en del useriøse aktører inne i bildet i USA, da det ikke skal mer enn et helgekurs til før du kan kalle deg instruktør.

– I Norge er vi mer flinkere til å fokusere på skadeforebygging i «boxene». Man må gjennom en del tester og kurs for å lære seg riktig teknikk før man kan begynne å trene for alvor.

Beinhard moro: DinSide prøver hinderløp

Typisk nybegynnerfeil

CrossFit-instruktøren sier at mange gjør dette hjemme alene, og da er det lett å gjøre feil som kan føre til skader. Han sier også at det er en typisk nybegynnerfeil å gå på en overtreningssmell, noe han selv har erfart. Det er viktig å ta seg fridager, understreker han.

– Men som i alle idretter har også de beste CrossFit-utøverne skader her og der, som for eksempel såre knær og ømme skuldre. De presser kroppen ekstremt for å bli bedre, og da skjer det småskader. Det gjelder alle idretter.

BRAKK NAKKEN: Maria Kronborg gjorde en typisk CrossFit-feil, og overvurderte seg selv da hun var sliten og ukonsentrert. Det fikk konsekvenser. Foto: Maria Kronborg Vis mer


Brakk nakken

Maria Kronborg har spilt håndball i 20 år og sier hun «har røket alt som er av korsbånd». For ti måneder siden begynte hun med CrossFit i Nydalen i Oslo og gjorde etter hvert en typisk feil.

Jeg var sliten og ukonsentrert, og gjorde akkurat den feilen instruktørene sier vi skal passe oss for. Jeg la på fem kilo etter at jeg hadde tatt på maks kilo og egentlig var helt utslitt. Jeg løftet stanga over hodet, stanga glapp, og når sånt skjer er vi lært opp til at vi skal slippe vekta bak oss og samtidig gå fremover. Vel, jeg slapp vekta, men jeg gikk ikke fremover. Stanga landet på nakken.

Trener du feil? Her er trening som brenner fett

Fortsetter med CrossFit

Kronborg fikk et ytre brudd i nakken, som ikke er av den mest alvorlige sorten, og endte opp med å bruke krage i fire uker. Hun legger alene skylden på seg selv, og sier at CrossFit-instruktørene hun har i sin «box» er flinke til å hindre skader på de som trener der.

Ser de at du gjør en feil, kommer de bare og tar vekta fra deg.

Kronborg fortsetter med CrossFit fordi hun synes det er «kjempegøy og bra trening», og fordi det er den treningen som har hjulpet henne mest med å trene opp knærne igjen.

Som å bli ungdom igjen

Jan Mesicek beskriver seg som en CrossFit-nybegynner og skjønner godt hvorfor noen blir så hekta på denne treningsformen.

– Det er variert, det er krevende og hardt, og det er mye lek og moro med et godt samhold – det er som å bli ungdom igjen.

Les også: Derfor bør du droppe helsestudioet

Men ikke for alle

Likevel sier han at CrossFit nok ikke er for alle siden det er relativt hardt: Det passer nok bedre for de som har trent mye da de var yngre. De vil være mindre utsatt for skader.

– Og så har de du de som blir revet med og som ikke kjenner sine egne begrensninger. De som trener for mye og som trener feil teknikk. Heldigvis blir mange av dem fanget opp av ekspertene, forteller Mesicek, som sier han har inntrykk av at nivået på CrossFit i Norge er veldig høyt.

EKSPERT: Einar Svindland sier at man må kjenne sine begrensninger når man begynner med CrossFit. Nybegynneren skal ikke trene like hardt som eksperten. Foto: Unbroken.no Vis mer


Skader skyldes dårlige trenere

Naprapaten Einar Svindland er en av Norges fremste CrossFit-instruktører, en såkalt Level II-coach, og er veldig klar på hvorfor det kan oppstå skader innen CrossFit.

– Det finnes gode og dårlige terapeuter akkurat som det finnes gode og dårlige CrossFit-trenere. Det handler om å tilpasse nivået på øvelser til enkeltindividets fysiske forutsetninger for å unngå fremtidige skader.

Alt om trening fra DinSide