<strong>ISTID:</strong> Kicksparken egner seg svært godt på is. Her bruker vi brede snømeier på snødekt is. I Finland finnes det egne ismeier for bruk på snøfri is hvor man kan komme opp i hastigheter av 40 km/t.  Foto: THOMAS STRZELECKI
ISTID: Kicksparken egner seg svært godt på is. Her bruker vi brede snømeier på snødekt is. I Finland finnes det egne ismeier for bruk på snøfri is hvor man kan komme opp i hastigheter av 40 km/t. Foto: THOMAS STRZELECKIVis mer

En ny type spark til trening og lek

Esla Kickspark gjør at folk snur seg.

Da vi først så Esla Kickspark på en sportsmesse, ble vi fortalt at den er fin å bruke hvis du er kontaktsøkende, altså hvis du vil flørte litt. Det var sagt litt på fleip, men det skulle vise seg at det var en god dose sannhet i det vi ble fortalt.

Aldri har vi opplevd å teste et produkt som fremmede er så nysgjerrige på. «Hva slags spark er dette, da? Hvor får du kjøpt den?», og så videre.

Sjeldent syn

For mens den tradisjonelle Rapp-sparken fra Tynset med trerygg og -sete er blitt et stadig sjeldnere syn, i alle fall sørpå i landet, er finske Esla Kickspark kanskje akkurat det sparken trenger:

Et spark i ræva.

Les: Truger som er oppblåsbare

Slik ser den ut:

Foto: THOMAS STRZELECKI
Foto: THOMAS STRZELECKI
Foto: THOMAS STRZELECKI
Foto: THOMAS STRZELECKI
Foto: THOMAS STRZELECKI
Foto: THOMAS STRZELECKI
Foto: THOMAS STRZELECKI


Fart, spenning og moro

For dette er en action-spark beregnet for snø eller is som kan komme opp i hastigheter på 40 kilometer i timen. Fokuset er fart, spenning og moro, og ikke nødvendigvis bare komme fra A til B.

Sparken ikke har noe sete, og det er ikke det eneste som minner oss på at dette ikke er en tradisjonell sparkstøtting. Både styret og det regulerbare og sammenleggbare styrestaget i aluminium er nytt for oss, og den er dessuten lett å bære – noe vi måtte gjøre flere ganger da det fortsatt var lite snø i marka.

Vekten er på ikke avskrekkende seks kilo.

Det som er mest irriterende med Kicksparken, er når du skal legge den sammen. Du må løsne to skruer som sitter litt krøkkete til, og her det ble mye banning for vår del.

Hvor skal du bruke den?

Så kan man spørre seg: Hvor skal man bruke en Kickspark? I vårt tilfelle, altså litt utenfor Oslo-gryta, er det ikke all verdens med steder hvor det egner seg å dure avgårde på denne.

Det er her tilbehøret kommer inn i bildet. Meiene er nesten det eneste Kicksparken har til felles med en vanlig spark, bortsett fra at disse kan du feste plastski, eller snømeier, på. Du kan velge i mellom tre og fem centimeter brede ski, som du bare trer på meiene og fester fast foran med en strips.

Dermed blir Kicksparken mer skilek enn transportmiddel, mens bruksområdet også utvides – hvorfor ikke prøve den ned akebakken?

Les også: Kan man bruke gammel skismøring?

På tur i skogen og på isen:

Foto: THOMAS STRZELECKI
Foto: THOMAS STRZELECKI
Foto: THOMAS STRZELECKI
Foto: THOMAS STRZELECKI
ISTID: Kicksparken egner seg svært godt på is. Her bruker vi brede snømeier på snødekt is. I Finland finnes det egne ismeier for bruk på snøfri is hvor man kan komme opp i hastigheter av 40 km/t. Foto: THOMAS STRZELECKI


I marka?

Likevel: Når det strøs og saltes så mye som det gjør i Norge, er det lett å søke seg inn i marka, og der kan være trangt om plassen. Nei, sparken passer ikke i skisporene, og mellom sporene har jo turgåerne «sin» plass.

Distributøren sier at spesielt hundeeiere har falt for Kicksparken, da det også selges eget hundefeste og tilbehør som kjørestrikk, hanefot og trekksele.

Men der Kicksparken brukes aller mest i opprinnelseslandet Finland, er på isen. Her arrangeres det egne konkurranser hvor utøverne bruker piggede sko og egne ismeier for å få maksimalt med fart (ismeiene er dessverre ikke tilgjengelig i Norge).

God trening

Og der kommer det siste momentet inn: Kicksparken er god trening, og da spesielt på isen, hvor du virkelig kan få trent lårmuskulaturen.

Pris?

Litt over 2.000 kroner.

Les også: Varmesåler – funker det egentlig?

Takk til Vinterbutikken.no for lån av spark

Slik bruker finnene Kicksparken: