<strong>DIGER: </strong>Batteriet sitter fast på ramma og driver den 500-watts elektriske motoren som sitter på bakhjulets nav.  Foto: Deviantbicycles.com
DIGER: Batteriet sitter fast på ramma og driver den 500-watts elektriske motoren som sitter på bakhjulets nav. Foto: Deviantbicycles.comVis mer

Elektrisk tjukkassykkel

The Big Easy hjelper deg gjennom snø og slaps. Og på jakt.

Minnesota-advokaten Kevin Spreng(!) så seg lei av at han aldri fant en sykkel som kunne brukes i de røffe vintrene helt nord i USA, som varer omtrent like lenge som hjemme i Norge. Han prøvde seg på en vanlig tjukkassykkel, men opplevde at den ikke gikk fort nok.

Les: DinSide tester elsykkel

Kommer i oktober

Spreng satte like godt en elektrisk motor på tjukkassykkelen, også kjent som Fatbike, og fant ut at han kunne komme opp i over 30 km/t på røft vinterføre, samtidig som han også fikk trent. Dermed startet han selskapet Deviant, og jobber nå med å ferdigstille produksjonen av sin første sykkel, folkefinansierte The Defiant Big Easy. Sykkelen kommer på markedet i oktober.

URBAN: The Defiant Executive er den urbane luksusutgaven. Foto: Deviantbicycles.com
BREI: Dekkene er over 10 cm brede og passer ypperlig på snø. Foto: Deviantbicycles.com
KUNSTER? Denne versjonen kalles The Defiant Artist, og den eneste forskjellen er at den har en rød gaffel. Foto: Deviantbicycles.com

Se flere bilder her:

Hybrid

Denne kombinasjon av elsykkel og tjukkassykkel har ti centimeter brede tjukkasdekk og en 500-watts motor festet til bakhjulets nav, som igjen er koblet til et 36volt/15Ah-batteri på sykkelramma. Du har en egen knapp når du vil bruke pedalene i samarbeid med motoren, som holder rundt tre mil før den må lades opp. Ladingen tar rundt fem timer. Bremser du, slås motoren av.

Les også: Ni av ti elsykler får stryk

Ta den med på jakt og fiske

Deviant har laget en egen jakt- og fiskemodell kalt The Stealth, med tilhørende sideveske og en rifle- eller fiskestangholder. Noe av tanken skal være at du kan snike deg innpå byttet med sykkelen, noe vi gjerne skulle sett video av.

Svindyrt

Du får The Big Easy i fem varianter , og prisene starter på 2.400 kroner for den enkleste modellen. Dette er likevel bare prisen for å reservere en modell - og som du trekker fra fra totalsummer på hele 24.000 kroner før sykkelen fraktes gratis til Norge. Det er i alle fall det hjemmesiden deres hevder. Da vil den norske momsen ligge på rundt 5.600 kroner, og plutselig er vi oppe i 30.000 kroner. For den enkleste modellen. Svindyrt, altså.

Tips: Kjøp riktig sykkel til riktig bruk

Kjøp tjukkassykkel i Norge

Det finnes tjukkassykkelalternativer i Norge, dog uten motor. Prøv for eksempel å kontakte Facebook-siden til Fatbikes.no, så kan de hjelpe deg med å finne en tjukkassykkel til vintersesongen.

Se introduksjonsvideoen til The Big Easy her: