<B>ELEGANT:</B> E-Green B1: En stilren og elegant el-sykkel med midtmotor fra Bosch. Foto: BRYNJULF BLIX
ELEGANT: E-Green B1: En stilren og elegant el-sykkel med midtmotor fra Bosch. Foto: BRYNJULF BLIXVis mer

E-Green B1: Elsykkel med midtmotor

Det er mange varianter av elsykler, dette er nok den beste vi har testet.

E-Green sykkelen vi testet har motorsystem fra Bosch, som jo er rimelig godt kjent for sine elektriske motorer og utstyr i en rekke andre produkter. I tillegg til verktøy leverer Bosch også systemer og motorløsninger til elbiler, blant annet Volkswagen.

Eget design

Bosch leverer komplette framdriftsløsninger til el-sykler i form av motor, batteri og styringsystem, og det er svært mange sykkelprodusenter som benytter seg av denne løsningen. Den passer ikke inn i standard krank som finnes på alle tråsykler, så hele rammen må designes rundt motorsystemet. (Se egen sak om elsykkel og plassering av motor nederst i saken.)

PAKKET OG KLART: Motoren fra Bosch, krever en spesiell innfesting som er en del av rammen. Ikke noe gjør-det-selv her. Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer


Modellen

Sykkelmodellen vi testet heter E-Green B1 og finnes både som dame og herremodell, med helt like spesifikasjoner. Vi testet damemodellen siden det var bare den som var tilgjengelig da vi besøkte Oslo El-Sykkel på Linderud. (De har mange andre el-sykkelvarianter, vi kommer tilbake til noen av disse i en senere artikkel.)

Sykkelen har aluminiumsramme, ni-girs utveksling, skivebremser og er generelt meget godt utstyrt som en praktisk og elegant by- og tursykkel. Fullstendige spesifikasjoner finner du på produsentens nettside.

Motoren har de spesifikasjonene som EU-reglene tillater, som er 250W effekt, drift bare når syklisten tråkker pedalene rundt og utkobling ved 25 km/t. Den drives av et 36 volts Lithiumbatteri på 8,4 Ah (300Wh) som er plassert lavt i rammen.

Vekten er 21,5 kilo, motor og batteri utgjør omtrent halvparten av dette, så selve sykkelen er egentlig ganske lett.

PÅ MIDTEN: 300 watt-timers batteri Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer


I bruk

Selv om disse EU-reglene setter store (og for oss delvis uforståelige) begrensninger for el-sykler er det likevel en god del som kan gjøres for å gi en bedre sykkelopplevelse. På alle andre el-sykler vi har testet har vi kjent «en usynlig hånd» når motoren begynner å bidra til framdrift og et lite rykk når den kobler ut. Særlig gjelder dette i lavere hastigheter, noe som kan være litt ugunstig for eksempel når man tråkler seg fram for å manøvrere opp fortauskanter eller må bremse opp mellom hindringer.

Men med motorsystemet til Bosch er det flere sensorer, som både kjenner av hastighet og pedaltrykk og annet som foregår i hele framdriftssystemet. Motorstyringen tar hensyn til alt dette, slik at du ikke kjenner noen tegn til rykk verken når motoren begynner å bidra til framdrift eller når den slutter å bidra, uansett hastighet.

Derfor kjennes denne motoren som om du har fått mye sterkere muskler uten å ha trent et sekund.

Den følger dine anstrengelser kontinuerlig, og du merker ikke noe «hjelp», det er bare mye lettere å sykle.

Bratt teststigning

Det første som møtte oss da vi syklet ut på veien var god motvind og lang slak oppoverbakke, men vi kunne sitte og tråkke i høyeste gir uten å anstrenge oss noe særlig. Vi forventet å kjenne at motoren skulle ha begynt å hjelpe, men den hadde allerede begynt og var i full gang før vi merket noe. Vi registrerte bare at denne vinden og denne bakken skulle da gjort det mye tyngre å sykle ...

Vår bratte teststigning i Fredheimveien på Høybråten opp mot skolen gikk som en lek med denne sykkelen. At den har hele ni gir var selvsagt en stor del av forklaringen, men også at motoren hadde glede av denne høye utvekslingen i de lave girene.

UTEN PROBLEMER: Fredheimveien har en bratt kneik som gikk helt ubesværet med denne sykkelen. Foto: Google Maps Vis mer
GIR: Foreløpig er det rent og pent. Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer
VALG: Med ni gir er det alltid ett som passer. Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer






Smertefritt girskifte

Girskifte var også helt smertefritt, motoren merker at du skifter gir og justerer kraften akkurat i de kritiske øyeblikkene hvor kjedet er på vei over i et annet tannhjul. Det samme ved nedbremsing; motoren og bremsene var aldri uenige på noe tidspunkt.

Bagasjebrett med klemme, samt skjermer og skvettlapper gjør dette til en sivilisert og praktisk, men stilig sykkel.

SIVILISERT: Bagasjebrett med klemme, samt skjermer gjør dette til en sivilisert sykkel. Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer


Vi var i utgangspunktet skeptisk til sadelen, vi foretrekker store, myke seter av den gamle typen. Men den viste seg å være langt mer behagelig enn fryktet, og det er ikke behov for spesielle bukser med innlegg.

GOD Å SITTE PÅ: Setet var overraskende behagelig. Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer


Styre, bremsehendler samt display og betjening av motorhjelp var utmerket plassert.

Konklusjon

Dette er en dyr sykkel. Den koster nesten 25.000 kroner og motorsystemet utgjør en god del av dette. Resten av sykkelen er også meget godt utstyrt og finish og detaljer holder et høyt nivå.

Men opplevelsen var i særklasse, helt sømløs og problemfri både i motbakker og motvind, noe vi er godt forsynt med her i landet
.