<b>DU MÅ VÆRE 16 ÅR:</b> Det er 16-års aldersgrense på alle typer selvbalanserende kjøretøy, også ståbrett og enhjulinger, som er populære hos mange yngre. Foto: EPA/ERIK S. LESSER/NTB SCANPIX
DU MÅ VÆRE 16 ÅR: Det er 16-års aldersgrense på alle typer selvbalanserende kjøretøy, også ståbrett og enhjulinger, som er populære hos mange yngre. Foto: EPA/ERIK S. LESSER/NTB SCANPIXVis mer

Du kan miste lappen dersom du lar barna kjøre

Det er 16-årsgrense også på selvbalanserende ståbrett og enhjulinger: Lar du barn under 16 kjøre, kan du miste lappen!

Fra 1. juli 2014 ble det lov å kjøre selvbalanserende kjøretøy i Norge, under nærmere bestemte regler.

En av disse reglene er at du må være 16 år, også for å kjøre selvbalanserende brett og enhjulinger.

Det er det imidlertid ikke alle som følger.

LES OGSÅ: Her er reglene for selvbalanserende kjøretøy - og straffen dersom du bryter dem

Mange under 16 kjører ulovlig

– Vi observerer en del skoleelever på disse kjøretøyene, og mistenker at mange ikke vet at du må være 16 år for å kjøre dem, sier rådgiver Anette Hauge i Statens vegvesen.

Dette bekreftes også av Finn Erik Grønlie, politioverbetjent i trafikkorpset i Oslo politidistrikt.

- Vi har ikke noe tall på det, men at vi har observert noen som åpenbart ikke er gamle nok, det kan jeg vel si at vi har gjort, sier Grønlie til Dinside.

Etter reglene, er dette ulovlig.

- Her må vi appellere til foreldrene, dette er helt klart et ansvar som foreldrene må ta, uttaler Grønlie.

Du bør med andre ord tenke deg om før du gir bort et ståbrett eller enhjuling til jul.

LES OGSÅ: Vi har testet ståhjulingene Ninebot , Segway og X-robot

Kan risikere tap av førerrett

Statens vegvesen kan gi gebyr eller anmelde overtredelser av reglene, og Politiet kan anmelde eller skrive ut forenklet forelegg.

Når det kommer til alder på kjører, er det eieren av kjøretøyet som er ansvarlig:

- Det er eieren av kjøretøyet som er ansvarlig for at alle som bruker kjøretøyet oppfyller vilkårene. Dersom aldersvilkårene ikke er oppfylt, kan eieren - i dette tilfellet ofte foreldrene - risikere tap av førerrett, hevder Anette Hauge.

Politiet kan bestemme hvor alvorlig det blir

Din mening

Hva synes du om at det er eierens ansvar at føreren må oppfylle 16-årsgrensa? (Avsluttet)
Det er bra!(50%) 14253
Det er dumt(42%) 11997
Ingen mening(7%) 2019
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hvor alvorlig sanksjonen overfor eieren blir, vil være en vurdering som gjøres av Politiet.

- Om dette medfører å miste lappen i ett år eller om det blir en førstegangs-advarsel om at «dette må du ikke gjøre igjen», vil være opp til Politiet å avgjøre. Dette er en «kan»-regel som forteller hva konsekvensen kan bli, understreker Hauge overfor Dinside.

Når det kommer til andre forseelser, som manglende reflekser, manglende varselhorn eller overtredelse av hvor du har lov til å kjøre, følger selvbalanserende kjøretøy Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker, paragraf 1.14-15. - med den begrensningen at Størrelsen på forelegg er halv sats av det som gjelder for motorvogner.

Gjelder ikke «leketøy»

Bente Vengstad, påtaleleder ved Oslo Politidistrikt, understreker overfor Dinside at det finnes to ulike typer selvbalanserende kjøretøy:

Den ene typen er å anse som leketøy og har derfor ikke en aldersgrense på 16 år. Dette er motoriserte innretninger som er sperret for en maksimal hastighet på 6 kilometer i timen og med en egenvekt på under 50 kilo (ref. Forskrift om kjørende og gående (trafikkreglene) § 1 første ledd bokstav m).

- Øvrige selvbalanserende kjøretøy (se kjøretøyforskriften § 2-5 nr. 4) kan ikke føres av de som er under 16 år. De som ikke overholder reglene knyttet til dette risikerer anmeldelse, skriver Vengstad i en e-post til Dinside, og forteller videre at hun ikke kjenner til om det har vært noen slike saker, da de som spesialseksjon ikke mottar saker med anmeldte under 18 år; disse sendes til politistasjonen der de bor.

- Etter politiets oppfatning er fører av slike selvbalanserende kjøretøy omfattet av regler som gjelder motorvogner generelt.

- Eieren av motorvognen kan bli ansvarlig dersom vedkommende har overlatt motorvognen til noen som ikke fyller vilkårene for å føre den (jf. Vegtrafikkloven § 17). Føring av motorvogn, eller eventuell overlatelse av motorvogn til noen som ikke fyller vilkårene, som ikke er førerkortpliktig - slik som selvbalanserende kjøretøy - kan i utgangspunktet, etter ordlyden i Vegtrafikkloven § 33 nr 1, også medføre tap av førerett så lenge hensynet til trafikksikkerheten tilsier det, skriver Vengstad til Dinside.

Ukjent antall


Hvor mange mindreårige det er snakk om, som kjører ulovlig på selvbalanserende kjøretøy, er det imidlertid ingen statistikk på.

Det er Statens vegvesen og Politiet som kan gjøre kontroller på dette.

- Vi vet ikke noe om antallet, vi har ikke tall fra egne utekontroller eller Politiet, sier Hauge til Dinside.

Verken trafikkorpset i Politiet eller Statens vegvesen har særegne kontroller for bruk av selvbalanserende kjøretøy. Kontroller foregår i forbindelse med øvrig kontrollvirksomhet.

- Vi har ikke hatt målretta kontrollvirksomhet. Det har vært noen tilfeller hvor vi har grepet inn, men dette har ikke vært i noe stort omfang, forteller Grønlie - og sier videre at de registrerer det som skjer og at det er en utvikling der.

- Vi får se an, kanskje til våren, hvordan dette forløper seg. Om dette brer om seg i større grad, er det klart at politiet også vil ha et ord med i laget, sier Grønlie videre.