Hvilken sko skal du velge? Vi har gjennomført løpestegsanalyser hos fem sportsbutikker, her har Ørjan Strandberg-Jensen Löplabbet plukket frem ulike sko på bakgrunn av løpestegsanalyser på tredemølle og speilkasse. Foto: Per Ervland
Hvilken sko skal du velge? Vi har gjennomført løpestegsanalyser hos fem sportsbutikker, her har Ørjan Strandberg-Jensen Löplabbet plukket frem ulike sko på bakgrunn av løpestegsanalyser på tredemølle og speilkasse. Foto: Per ErvlandVis mer

DinSide tester løpestegsanalyser

Konklusjonene er de samme, men anbefalingene er ulike.

Det finnes et vell av løpesko i sportsbutikkene, og det kan være vanskelig å vite hva slags sko du skal velge. Skal du ha mye demping eller lite, skal du ha sko for normalt steg (normalpronasjon) eller overpronasjon, og bør du ha sko med lite eller mye dropp?

Sportskjedene tilbyr etter hvert ulike løpestegstester, som skal hjelpe deg med å avdekke hva slags sko som er best for føttene dine.

Vi har vært rundt i de store sportskjedene og testet de ulike metodene - for her er det forskjeller. Og selv om de fleste butikkene har cirka samme analyse av føttene våre, er det en del forskjeller i hvilke anbefalinger de ulike gir med tanke på skovalg.

Les også: Verdens rareste joggesko

Løpestegsanalysene på Löplabbet og Oslo Sportslager inkluderer løp på tredemølle. Foto: Per Ervland Vis mer
«– Det å ha en løpsanalyse på tredemølle med video og nedbryting av løpesteg, gir klart mer informasjon enn å stå på en kasse. Det skjer ganske mye med foten når man løper eller springer.»



Dette sier analysene

Butikkene bruker ulike analysemetoder, og vi har vært rundt i de store sportsbutikkene for å teste de forskjelllige. Vi ville sjekke om alle gir samme konklusjon - og hvilke anbefalinger butikkene gir i valg av joggesko.

Vi har sjekket løpestilanalysene hos Löplabbet, G-sport, Oslo Sportslager, Intersport og XXL.

Vi er to personer som har testet. Mens Löplabbet og Oslo Sportslager har stegsanalyse ved hjelp av videoopptak av løping på tredemølle, og for Löplabbets del også undersøkelse med speilkasse, baserer Intersport og G-sport seg kun på speilkasse. XXL er den eneste av disse som ikke har tekniske hjelpemidler, men som kun baserer seg på visuell inspeksjon uten tekniske hjelpemidler.

Konklusjonene med tanke på fotstilling og eventuelle skavanker som bør hensyntas i valg av sko, er grovt sett de samme: Begge våre testpersoner har en svak overpronasjon i det ene beinet. Noen påpeker høy eller lav fotbue, men dette bemerkes ikke av alle.

Slik sett synes det som å være ett fett om man velger å gå til et sted med tredemølle og videoanalyse - eller om man velger en butikk med kun lyskasse - eller endog uten tekniske hjelpemidler. Men det er likevel en del vesentlige forskjeller.

Ulike anbefalinger

Som nevnt: Alle testene konkluderer stort sett med det samme med tanke på fotstilling. Det som imidlertid skiller en del, er hvilke anbefalinger vi får på bakgrunn av disse konklusjonene.

  • Löplabbet er den butikken som tar den grundigste testen, med både lyskasse og løp på tredemølle med videoanalyse. Her gjentas løpingen på tredemølle med hvert skopar som foreslås, og med analyser av hvordan de ulike skoene virker på foten.
  • «- Skoen endrer ikke løpsteknikken. Men det er det de ønsker å selge det inn som.»


  • Löplabbet anbefaler nøytrale sko til begge våre testpersoner. De utmerker seg også med å vektlegge løpeteknikk, -erfaring og andre aspekter i mye større grad enn de andre, når det gjelder de spesifikke sko-anbefalingene.
  • G-sport og Intersport anbefaler nøytrale sko for begge testpersonene, men gjerne i kombinasjon med innleggssåle for vår mannlige tester.
  • Oslo Sportslager er den eneste som anbefaler sko med støtte for overpronasjon til undertegnedene.
    • Kort oppsummert: Dette er rådene fra butikkene:
      Kristin: Fire av fem anbefaler nøytrale sko, én anbefaler sko med støtte for overpronasjon.
      Thomas: Fem av fem anbefaler nøytrale sko, men to anbefaler dette i kombinasjon med ileggssåle.

    Du kan lese mer inngående om de ulike testene og anbefalingene lenger ned i saken.

    Hva skal vi tro?

    Ifølge Arild Solheim, fysioterapeut og prestasjonsfremmer ved Bergen Idrettsklinikk, kan det være smart å gjennomføre en løpestegsanalyse i forbindelse med valg av løpesko.

    Arild Solheim ved Bergen Idrettsklinikk er fysioterapeut og har hatt mye fokus på trening. Foto: Bergen Idrettsklinikk Vis mer


    – Det kan absolutt ha noe for seg, kanskje spesielt for den eller de som ønsker å komme i gang med aktiv springing; enten fra null, eller om man har et ganske svakt eller ikke så bredt grunnlag og ønsker å øke treningsdosen. Spesielt om man gjør det på asfalt, som for mange er det mest tilgjengelige underlaget, er det svært viktig at man finner en sko som er riktig i forhold til kroppstyngde. En som er tung trenger en mer stødig sko, enn en som er lettere, sier Solheim til DinSide.

    Han understreker også at det kan være lurt å støtte opp eventuelle fotbuer og skjevstillinger.

    – Det er veldig vanskelig å korrigere fotstilling gjennom trening – så der er skoen en god innfallsport, sier Solheim.

    – Er det nødvendig å ta en slik analyse, eller kan man rett og slett bare prøve en del sko og ta de som kjennes best ut på foten?

    – Det er kanskje ikke nødvendig, men det er en god innfallsport. Og så er det avhengig av hva som er målet, sier Solheim.

    Det er viktig å prøve ulike sko for å finne de som kjennes best på foten din. I innledningsfasen her er kan det være nyttig med kyndig hjelp for å finne fram til hvilke sko som kan være best for din fot. Foto: Per Ervland Vis mer


    – Og det med å prøve seg fram: Min erfaring er at noen av butikkene ville valgt ut sko som i teorien skal være bra med tanke på stabilitet og støtte, men at det ikke er tatt så mye hensyn til passformen i forhold til kundens fot. Min erfaring er at skoen og foten sier tydelig ifra om det kjennes riktig ut, og det er viktig at det ligger egenskaper i sålen slik at man får den hjelpen som foten eventuelt trenger, sier Solheim til DinSide.

    Han understreker at de som selger sko, også bør spørre om treningserfaringen og treningsgrunnlaget til kunden.

    – Mange sier at de skal ha en sko med demping både i forfot og hel. Men det er demping i alle typer sko, til og med flipp-flops! Det er teknologien som ligger i den og hva som passer hver enkelt, som er personlig. Jeg personlig vender alltid tilbake til samme merke. Men man må nesten prøve det ut, før man tar et valg, sier Solheim.


    Mest informasjon med tredemølletest

    Som vi også erfarte da vi var rundt i sportsbutikkene, er det forskjellig hvordan løpestegsanalysene gjøres - fra løp på tredemølle til lyskasse eller ingenting. Ifølge Solheim, er løp på tredemølle den metoden som gir det mest korrekte bildet.

    To av butikkene bruker denne teknikken for å finne riktig løpesko: Speilkasse. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


    – Det å ha en løpsanalyse på tredemølle med video og nedbryting av løpesteg gir klart mer informasjon enn å stå på en kasse. Det skjer ganske mye med foten når man løper eller springer. Storparten av oss er helløpere og midtfotsløpere - det er kanskje 2 prosent som er forfotsløpere, sier Solheim til DinSide.

    – Det å stå rett opp og ned på en kasse, uten at man har med de mengder med g-krefter som er involvert når man løper, gir ikke samme informasjon som når man løper. Det som gir stabilitet i fot og ankel er muskler, og man mobiliserer mer av de kreftene idet man lander - det setter store krav til muskulaturen. Den informasjonen får man ikke når man bare står rett opp og ned, sier Solheim videre.

    Også Dag Aalvik ved Norges Idrettshøgskole mener en test på tredemølle gir det beste svaret.

    – For å få en sko som passer best mulig til hver enkelt så ville jeg nok anbefalt å kunne filme og analysere løpesteget. Ved å kun bruke en lyskasse får man ikke den dynamiske bevegelsen som er i hvert enkelt fotisett, noe man vil trenge for å kunne anbefale en sko. Erfaringsmessig finner de fleste en riktig sko som føles grei ut selv uten slik analyse, og det er mer viktig at skoen føles god på foten enn at den har diverse fancy greier, uttaler Aalvik til DinSide.

    Hva galt kan feil sko gjøre?

    På vår runde ble undertegnede anbefalt nøytrale sko i fire av fem tilfeller, men ble også anbefalt sko for å fremme riktigere løpsteknikk - altså å lande mer på forfot, enn på helen. Det samme gjaldt for vår andre testperson, som i tillegg fikk anbefalt innleggssåler hos noen.

    Hva galt kan egentlig feil løpesko gjøre?

    – Det er ikke nødvendigvis løpeskoen som blir feil. Sko som har over- eller underpronasjonshjelpemidler retter på problemer andre steder. Det vil være vel så viktig for den enkelte å prøve å rette på problemet i stede for å behandle symptomene ved å kjøpe hjelpemidler. Det er selvfølgelig enklere for den enkelte å kjøpe en sko enn å trene basisstyrke. Selv om det ofte er basisstyrke i bekken, mage og rygg som ser skyld i det dårlige løpssteget, forteller Aalvik ved Norges Idrettshøgskole.

    Han forteller videre at dersom man begynner å rette på løpssteget til den enkelte før de overnevnte problemer er løst, så kan det føre med seg andre senskader.

    – Dette vil helle ikke være veldig ønskelig, men per i dag er det ikke meg bekjent at det finnes noen som tilbyr en totalpakke på akkurat dette tema. Med det mener jeg, analyse, opptrening, veiledning og sko, uttaler Aalvik.

    Solheim i Bergen Idrettsklinikk sier til DinSide at det er et mylder og en stor variasjon i løpesko - fra de som virker nesten overdempet til de som skal tvinge løperen fram på forfot.

    – Det som ofte blir sagt, er at å være på forfot vil gi en lettere løpestil og dempe belastningen - og man lager sko som da gjør at en lettere kommer frampå. Men det er ingen studier som underbygger den hypotesen - det er faktisk tvert i mot, sier Solheim.

    Han forteller at enkelte studier viser at ved trening over 12 uker, fikk 10 av 19 belastningsskader etter forfotløping, mens kun 1 av 17 fikk belastningsskader etter løping med konvensjonelle løpesko. Han understreker at det er veldig få studier som er gjort på hva forfotløping kan gjøre med skadefrekvensen.

    Les også: Slik blir du en barfotløper

    – Men å putte forfotsko på en som ikke er i stand til å løpe riktig teknisk, er ikke særlig gunstig. Det er ikke sikkert at han har verken teknikken eller styrken som trengs for å utnytte potensialet i skoen, sier Solheim.

    En av butikkene utmerket seg med å vektlegge utvikling av riktig løpeteknikk i større grad, ved anbefaling av sko – heller enn å pakke inn og stabilisere. Solheim sier til DinSide at rådene som regel kommer fra en med god bakgrunn og kompetanse innen løping, men at dette kan være vanskelig å tilegne seg for menigmann uten veiledning.

    – Riktig teknikk har ikke med skoene å gjøre. Det er mer et spørsmål om å trene riktig, enn å ha den ultimate skoen på foten, understreker han.

    – Det er ikke bare å komme seg mer frampå, man må i tillegg ha styrke i legg, kjernemuskulatur, hofte, kne og ankel - i tillegg til tekniske ferdigheter. Skoen endrer ikke løpsteknikken. Men det er det de ønsker å selge det inn som, sier Solheim.

      Mer om løpestegstestene i sportsbutikkene:

    Dette er oss

    Vi er to testpersoner som har gjennomført analysene på hvert sted:

    Thomas Strzelecki: Ønsker å ta opp jogging som treningsform etter å ha hatt joggeskoene på hylla i flere år. Ser for seg løpeturer 1-2 ganger i uka. Ingen nevneverdige plager som må hensyntas.

    Kristin Sørdal: Løper 3-4 ganger i uka. Ser for seg fortsatt løping i dette mønsteret. Ingen nevneverdige plager som må hensyntas.

    Vi har opplyst butikkene om at vi er journalister, og hensikten med testen.

    Foto: Per Ervland Vis mer


    Löplabbet

    Her får vi den desidert grundigste analysen. Her blir vi testet og studert på speilkasse og tredemølle. Vi blir filmet på tredemølle, først med en normal sko og deretter med de ulike skoene som personalet mener passer til vårt steg.

    Kristin: Lett til moderat overpronasjon på venstre bein, normal på høyre. Anbefaler sko som oppfordrer til en riktigere løpestil, hvor man lander litt mer frempå, heller enn en fulldempet sko som oppfordrer til å lande på hælen. Anbefaler to par sko; ett par lette sko med mindre demping, for raskere økter og intervall, og ett par med litt mer demping for mengdetrening og lengre økter.

    - Vi vektlegger løpsfølelse og teknikk i større grad enn tidligere. Det er ikke kraftig overpronasjon på noen av dere, og ikke de store plagene. Så her vil jeg se det som et bedre tiltak å tenke teknikk, heller enn å stabilisere og pakke inn - det skal jo være gøy å løpe.

    Thomas: Faller litt innover når han lander, mest på venstre. Litt overpronasjon på begge føtter. Anbefaler en mengdetreningssko til å komme i gang med løpingen, og etter at man er godt i gang er anbefalingen å kjøpe en lettere sko. Legger mer vekt på å stabilisere her enn på K, ettersom han er i startfasen - men samtidig en sko som oppfordrer til å løpe riktigere.

    Oppfordrer til ikke å gå i den fella at du får så stabile sko at det tar bort løpsfølelsen - men du må samtidig være varsom at du ikke får for lette sko også - det kan være litt drøyt i den andre enden.

    G-sport: Speilkasse og ulike øvelser. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


    G-sport

    Her må vi stå på speilkasse, og må gjennomføre noen enkle øvelser: Knebøy, opp med tærne og stå vekselvis på ett bein.

    Kristin: Normal fot, ikke noe spesielt å bemerke. Litt bred forfot, anbefaler et par merker som passer best for slike føtter.

    Thomas: Normal fot, men viser tendenser til høy fotbue - og anbefaler dermed en innleggssåle som retter opp fotbuen mer - sammen med nøytrale sko.

    Anbefaler en fulldempet sko til en som løper mye, og en litt lettere sko for den som skal starte å trene. Fulldempede er gode sko, men anbefaler det til litt mer avanserte løpere.

    Oslo Sportslager bruker tredemølle. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


    Oslo Sportslager

    Her foregår løpestilstesten på tredemølle - veldig lik den på Löplabbet. Vi løper på tredemøllen med et par nøytrale sko, og løpestegene fanges på film, som brytes ned i enkeltbilder. Her legges det også linjer på bildene, for å se eventuelle skjevheter i steget best mulig.

    Kristin: Overpronerer noe, og mer på venstre enn på høyre. Anbefaler sko med støtte for overpronasjon.

    Thomas: Litt overpronasjon, i form av minimalt på høyre og normal på venstre. Anbefaler sko for normalt steg, med mindre han ikke har spesielle plager.

    Litt avhengig av om det er mye folk i butikken, kan du også gjøre løpstesten på tredemøllen med ulike modeller - for å se forskjellen i løpesteget.

    Rådet fra kundebehandleren er også at til syvende og sist er det følelsen som teller mest.

    Intersport: Speilkasse-analyse. Og påpeker uregelmessigheter i fotbuen. Foto: Thomas Strzelecki Vis mer


    Intersport

    Her foregår analysen ved hjelp av en speilkasse med lys, og et dataprogram som guider den ansatte gjennom prosessen. Her må vi også løfte tærne, bøye i knærne og stå vekselvis på ett bein med bøy i knærne.

    Kristin: Litt lav fotbue, bør dermed ikke ha en sko som er veldig oppbygd. Noe overpronasjon, men ikke mye. Anbefaler en nøytral sko, men kan løpe med både nøytral og sko for overpronasjon ettersom det ikke er så mye.

    Thomas: Litt overpronasjon, men ikke veldig mye - så trenger ikke spesielle sko for overpronasjon til å begynne med, men anbefaler at vurderer en overpronasjonssko dersom han merker at han blir sliten etterhvert. Har i tillegg høy fotbue, og anbefaler at det kan bvære greit å investere i formstøpte såler dersom merker at dovner bort - det vil lette trykket på beina.

    Bemerker at vekt også har endel å si: En som er lett kan også løpe med en lettvektssko, men de ville kanskje ikke anbefalt det for en som er veldig tung.

    XXL: Visuell analyse, på bakgrunn av kurset personale. Og noen ganger filmer de øvelsene, for å studere det nærmere og kunne vise til kunden. Foto: Thomas Strzelecki Vis mer


    XXL

    Her har de ikke tekniske hjelpemidler for løpestegsanalyser per i dag, men vi får vite at de jobber med å få det. De ansatte er imidlertid kurset på fagfeltet. XXL fremhever også at de har 30 dagers returrett, som medfører at du kan bytte sko dersom du finner ut at du har fått feil sko for dine føtter - selv om du har brukt skoene i mellomtiden.

    Her foretar selgeren en visuell inspeksjon, og vi må gjøre noen øvelser, som knebøy, og stå vekselvis på ett bein. Vi må også gå på en rett linje frem og tilbake.

    Kristin: Nøytral på høyre, men overpronerer på venstre. Kan velge en nøytral sko dersom har et lett løpesteg, men anbefaler en sko med pronasjonsstøtte dersom har et tungt løpesteg. Spekulerer i om overpronasjonen i det ene beinet kan skyldes at det ene beinet er lengre enn det andre - og at dette kanskje bør sjekkes. Dette er imidlertid fullstendig ukjent for undertegnede.

    Thomas: Forholdsvis høy fotbue, og ganske bred foran. Veldig lite bevegelse i akillesen, som er en indikasjon på ganske nøytralt steg. Anbefaler en nøytral løpesko.