EN NY BEKJENT: Økende bruk av nettbrett og smarte leker gjør at personopplysninger om barn blir brukt av leverandørene til produktutvikling, markedsføring og, i noen tilfeller, solgt videre. Foto: Karoline Brubæk.
EN NY BEKJENT: Økende bruk av nettbrett og smarte leker gjør at personopplysninger om barn blir brukt av leverandørene til produktutvikling, markedsføring og, i noen tilfeller, solgt videre. Foto: Karoline Brubæk.Vis mer

Digitale leker: Pass på personvernet

Dette vet dukkene og duppedingsene om barnet ditt

Økende bruk av nett-tilkoblede ting fører til at produsentene kan bruke data fra dine barn til å utvikle og markedsføre produktene sine.

Visste du at svært mange av de internettkoblede lekene (IoT) faktisk kan overvåke barna dine? Det viser funn fra en fersk undersøkelse fra Forbruksforskningsinstituttet (SIFO).

I barnefamiliene SIFO-forskerne besøkte til hjemmeintervju hadde barna ulike internettkoblede leker, som roboter, dukker og droner med medfølgende app. Barna hadde også aktivitetsarmbånd, GPS-klokker, smarttelefoner og nettbrett.

- Våre undersøkelser tyder på at IoT-lekene i varierende grad kan overvåke og samle inn brukerdata om barna, sier Ingrid Kjørstad, stipendiat ved SIFO.

I 13 prosent av norske husholdninger er det minst én nett-tilkoblet leke, og blant småbarnsforeldre var andelen 20 prosent.

Leverandør kan styre lekenes respons

Nett-tilkoblinger, brukerkontoer og appfunksjoner kan samle inn data om hvor, når, hvor lenge, med hvem og hvordan IoT-ene brukes. Brukervilkårene åpner for innsamling av personopplysninger som navn, fødselsdato, telefonnummer, e-post, adresse og bilder.

Datatilsynet sier at det mest intuitive ofte er at vi registrerer brukerdata for å personalisere de nettkoblede lekene og teknologiene i hjemmet. Det som er mindre intuitivt er der hvor leken er «smart», og den smarte funksjonen befinner seg på Internett.

- Responsen til en leke eller teknologi kan styres sentralt av leverandøren. All informasjon om lekens bruk kan bli overført til leverandøren, sier Helge Veum, avdelingsdirektør for teknologi i Datatilsynet.

Brukerdata kan selges til andre aktører

Utover å bruke brukerdata til å styre respons, kan leverandøren også bruke informasjonen smartteknologien samler inn til å utvikle produktet.

Brukerdataene om barna kan brukes til leverandørens egen markedsføring, men dataene kan også selges til andre aktører som ønsker å benytte dem, ifølge Datatilsynet.

SIFO fant ikke noen konkrete eksempler på at analyser av brukerdata ligger til grunn for markedsføring rettet mot barn i sin undersøkelse, men de observerte at enkelte spill barna brukte kom med direkte oppfordringer til å kjøpe spillutvidelser.

- Noen brukervilkår åpner også for at annen informasjon lagret i telefon og sosiale medier kan hentes ut, sier Kjørstad i SIFO.

Vanskelige vilkår

Det er leverandøren av IoT-lekene og teknologiene som har ansvar for brukerdataene som samles inn, men foreldre bør være oppmerksom på hva brukervilkårene sier om hvordan leverandøren vil bruke dataene som samles inn.

Helge Veum, avdelingsdirektør for teknologi i Datatilsynet. Foto: Datatilsynet. Vis mer

- Dersom det ikke kommer fram tydelig hvordan dataene brukes, bør du finne et annet produkt til dine barn. Det er viktig med en seriøs og synlig leverandør som tar ansvar for god behandling av personopplysningene, sier Veum i Datatilsynet.

I SIFO-undersøkelsen kom det fram at foreldrene som ble intervjuet i liten grad hadde lest brukervilkårene til de ulike lekene, teknologiene og appene før de ble tatt i bruk. Flere foreldre begrunnet dette med at vilkårene ofte kan være vanskelig tilgjengelige, vage og kompliserte.

Utformingen av vilkårene gjør det vanskelig for foreldre å skaffe seg oversikt over hvor mye barna og deres bruk av IoT-er overvåkes, samt hvilke muligheter foreldrene har til å begrense dette, ifølge SIFO.

Lekekonsern jobber med foreldreguide

Datatilsynet mener at utsalgsstedene av nettkoblede leker og teknologier bør ta større ansvar for å informere forbrukerne over risikoene knyttet til produktene de kjøper.

- Like klart som at det er uakseptabelt å selge en jakke som er produsert på en miljøskadelig måte, bør det være uakseptabelt å selge produkt som behandler brukerdata uforsvarlig, sier teknologi-direktør Veum.

Top Toy AS, som eier Toys R Us og BR-leker, selger blant annet diverse roboter med medfølgende app og spill.

- Vi er i ferd med å legge siste hånd på verket i det som skal bli en foreldreguide om hva de skal være oppmerksomme på når barna deres bruker med «smarte» leker, sier Line Camilla Westrup Rasch, kommunikasjonskonsulent i Top Toy.

De forventer at guiden vil være klar i god tid før den viktige julehandelen, når de fleste foreldre kjøper leker i deres butikker. Veiledningen vil legges ut på nettsidene til lekebutikkene.

Legger ansvar på leverandørene

Elkjøp, som er en av nordens største elektronikkforhandlere, selger blant annet smartklokker, aktivitetsarmbånd, mobil, nettbrett og spill som brukes av barn.

Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonsansvarlig i Elkjøp Norge. Foto: Rune Dyrhaug. Vis mer

- Vi er veldig strenge på at leverandørene skal informere forbrukerne om produktet sitt. Utover det syns vi innspillet og oppfordringen fra Datatilsynet er både nyttig og fornuftig, og dette er absolutt et felt vi kommer til å følge opp fremover, sier Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp Norge.

Det er i all hovedsak de ulike produsentene som per i dag har ansvaret for å informere norske forbrukere om klok, fornuftig og smart bruk av produktene de leverer, ifølge Elkjøp.

Informasjonen om fornuftig bruk av de ulike teknologiske dingsene skal stå i brukerveiledningene som følger med produktet. Alle leverandørene til elektronikkgiganten forplikter seg til å lage slike veiledninger.