FJORÅRETS VINNER: Haibike Sduro Trekking RC fikk en sekser av Dinside i fjor. Men så koster den også nesten 28.000 kroner. Foto: Tore Neset
FJORÅRETS VINNER: Haibike Sduro Trekking RC fikk en sekser av Dinside i fjor. Men så koster den også nesten 28.000 kroner. Foto: Tore NesetVis mer

Kjøperåd for elsykkel

Dette må du tenke på før du kjøper elsykkel

Det er store forskjeller i pris og kvalitet.

At det er sunt å sykle, er det det ikke tvil om. Og i mange tilfeller - som i overfylte storbyer i rushtrafikken - er det raskest også.

Enda raskere blir det med en elsykkel. Med motor montert på sykkelen kommer du kjappere opp bakkene. Svett blir du heller ikke, dersom du ikke har lyst.

Prisjakt.no ligger det nå litt over 100 elsykkelmodeller. Men vi vet at det finnes langt flere der ute, ikke minst fordi mange elsykler selges i mindre spesialbutikker og ikke hos de store sportskjedene.

Behovet avgjør prisen

En elsykkel vil som oftest være dyrere enn en tradisjonell tråsykkel. Men også her gjelder det samme som med vanlige sykler: Utstyr og kvalitet bestemmer prisen.

Du bør først og fremst tenke på hva du skal bruke sykkelen til.

Skal du sykle fram og tilbake til jobb i sommerhavåret og kanskje ta deg en hyggetur i helgene nå og da? Skal elsykkelen erstatte bilen og være et hovedtransportmiddel? Skal du bruke sykkelen til trening og langturer i ulendt terreng?

Billige sykler til korte turer

De aller billigste syklene finner du i kjedebutikker som Biltema, Clas Ohlson og Europris. Disse ligger mellom 6.000 og 8.000 kroner og er helt greie til korte turer på asfalt eller grusvei.

Ett steg opp finner du mer robuste og bedre utstyrte tur- og brukssykler. Disse koster typisk mellom 10.000 og 15.000 kroner.

I sjiktet mellom 15.000 og 20.000 finner du mer påkostede modeller. Her får du som oftest batteri med lengre rekkevidde, kraftigere motor og bedre kvalitet på ramme, hjul, bremser og gir.

Det er her du finner pendlersyklene for de som har mer enn ei mils vei til jobben.

Tenk på service og vedlikehold

Vi har ikke grunnlag for å si at de dyrere syklene krever mindre service enn de billige, men det er alltid en fordel å kjøpe sykkelen et sted du kan komme tilbake til om noe går galt.

Elsykler krever generelt mer vedlikehold enn vanlige sykler. De har flere komponenter, er tyngre og må tåle langt mer belastning.

Du bør også forsikre deg om at batteriet er av en type som er enkel å skaffe. Batterier til elsykler har en begrenset levetid, og blir gradvis dårligere for hver oppladning.

Dette er også viktig om du tenker på å kjøpe brukt elsykkel.

Trening krever sin sykkel

Alle elsykler har innstillinger på motoren som regulerer hvor mye hjelp du får. Dermed er det du selv som bestemmer selv hvor mye du vil slite.

Med elsykkel er det også mer fristende å sykle lengre turer, gjerne i mer krevende terreng enn du ville ha orket med med en tradisjonell sykkel.

En hybridykkel er fin på langtur dersom du holder deg til landeveieien.

Om du liker å sykle utenfor allfarvei, bør du heller velge en terrengmodell med brede, grove dekk. Her gir de nye 29-tommersdekkene bedre flyt over stokker og stein enn de mer vanlige 27.5-tommerne.

Men husk: Det er ikke lov å bruke elsykkel i utmark, og heller ikke på skogsbilvei uten tillatelse.

Motor ved pedalene er best

Det finnes mange gode elsykler med motoren montert i hjulet. Men til treningsbruk foretrekker vi at motoren er montert ved pedalene.

VED FØTTENE: På terreng-elsykler finner du som oftest motoren ved pedalene og batteriet i ramma . Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Det er to årsaker til dette: Du får et bedre samsvar mellom tråkk og motorkraft, og hjulene kan ha hurtiglås som gjør dem lettere å ta av og på ved punktering.

BATTERI: Denne plasseringen er bra for vektfordelingen. Foto: Tore Neset Vis mer

Med slike motorer sitter som oftest batteriet på nederrøret. Dette gir bedre vektfordeling enn om batteriet er montert under bagasjebrettet.

De gode trenings-elsyklene begynner ved 20.000-kronersmerket. Og de virkelig gode starter på det dobbelte.

For frikere med velfylt lommebok finnes også ekstreme, fulldempede karbon-elsykler til over 100.000.


LES OGSÅ:
TEST: Europris-elsykkel for gjerrigknarken
TEST: Biltemas billige terreng-elsykkel
TEST: Topp hybrid-elsykkel fra Haibike