IKKE KRISE: Riper og slitasje på belegget er ikke et stort problem – det kan slipes ned. Men det finnes skader som kan bli dyre å fikse, og da kan plutselig det gode bruktkjøpet vise seg å være langt dårligere enn først antatt. Foto: Gaute Beckett Holmslet
IKKE KRISE: Riper og slitasje på belegget er ikke et stort problem – det kan slipes ned. Men det finnes skader som kan bli dyre å fikse, og da kan plutselig det gode bruktkjøpet vise seg å være langt dårligere enn først antatt. Foto: Gaute Beckett HolmsletVis mer

Kjøpe ski brukt

Dette må du se etter når du skal kjøpe brukt skiutstyr

Bommer du, kan det komme til å koste deg.

Påsken er en høytid mange bruker på fjellet med planker på beina. Enten av typen som tar deg raskt ned en bakke, eller varianten hvor du glir rimelig vannrett gjennom landskapet.

Men påsken er også en tid hvor folk finner ut at det kanskje er på tide med et nytt par ski, enten fordi de gamle er slitt, eller fordi de vil prøve noe nytt.

Hvis du selv har lyst til å spare noen kroner, er det derfor noen muligheter som åpner seg i bruktmarkedet nå etter påske, selv om det på ingen måte er høysesong for bruktsalg av ski.

Ofte kan også brukte ski være bedre å gå på enn nye, dersom de har blitt tatt godt vare på.

Lavsesong

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.no, sier at deres tall viser at sesongen for bruktsalg av ski akkurat er over.

– Det legges ut flest ski, både langrenn og alpint, i januar – etterfulgt av februar, desember og mars. I perioden april til september legges det ut lite ski, før det tar seg opp igjen i oktober/november, sier Kirkholm.

Tallene henter hun fra Bruktmarkedsrapporten de ga ut i fjor, hvor de lagde en popularitetsindeks basert på annonsetall de siste tre årene.

– Vi anbefaler derfor at folk holder skiene i hus fram til sesongen starter igjen til høsten. Det er da det er størst interesse og folk søker mest etter det.

– Kan gjøre et kupp

Men det betyr ikke at det ikke er ski å få tak i i det hele tatt.

– Skal du kjøpe ski kan du gjøre noen kupp nå som det er lav interesse. Men det kan ta litt tid, så da anbefaler vi at du lagrer et søk, så får du varsel når det legges ut nye annonser, sier Kirkholm.

Med dårligere utvalg er det kanskje enda viktigere å sjekke utstyret før du legger pengene på bordet. Men hva skal du se etter? Hvilke sliteskader er lette å fikse, og hvilke kan gi en skikkelig bulk i lommeboka?

Vi har snakket med Atle Mordt, daglig leder ved Skiservice Oslo Vinterpark. Han har lang erfaring med prepping og reparering av ski, og kan fortelle deg hva som skiller et godt bruktkjøp fra katta i tursekken.

– På langrennski må du først og fremst passe på at spennet er riktig, slik at du får feste, sier Mordt.

– Riper og sånt er ikke noe problem å få bort. Selv en ski som ser ut som den har hengt bak en bil på en grusvei kan bli bra nok for folk flest.

Det han derimot mener du bør passe på, er følgende:

#1: Tynn stålkant

Dette punktet gjelder alpinski, og spesielt racingski. Hvis det er lite stålkant igjen, er dette kanskje ikke skiene du bør velge.

– Hvis du ser på skiene fra undersiden, og kanten er tynn med lite metall igjen, er det et tegn på at skiene allerede har vært slipt så mye at du kanskje ikke får slipt på ny, sier Mordt.

KAN BLI TYNT: Det svarte belegget er bare rundt én millimeter tykt, så det er grenser for hvor mange ganger det kan slipes ned. Sjekk at det ikke er blitt for tynt. Foto: Gaute Beckett Holmslet Vis mer

#2: Bortslipt belegg

Det neste du bør se på er belegget, altså den tynne flaten som slipes og smøres.

– Dette belegget kan være slipt bort, og da får du ikke slipt igjen. Selve belegget kan være tynt, noe som er et faresignal, eller så er kanten tynn. Dette kan du se hvis du ser på skien fra siden, sier Mordt.

Dette punktet er også relevant for langrennski.

– Her må du sjekke at det er nok belegg igjen. Det er opprinnelig bare rundt én millimeter tykt, så det er ikke så mye å gå på.

#3: Bindinger

– Ødelagte alpinbindinger er det bare å kaste og kjøpe nye. Men alpinbindinger kan være ganske dyre. På langrennsbindinger kan noen deler byttes ut, men disse bindingene koster ikke så mye, så der kjøper folk ofte nytt, sier Mordt.

Festeplaten kan byttes, så det er ikke noe problem. Også festeskruer som har løsnet eller rustet kan byttes ut, og ødelagte skruehull kan fylles med «inserts» slik at nye skruer kan få feste. Dette gjøres kjapt og er ikke så dyrt.

Husk også å sjekke at bindingen passer skoene som skal brukes med skiene. Forskjellige skomerker har forskjellige mønster under skoen tilpasset de enkelte produsentenes bindinger.

#4: Delaminering

Her er det snakk om to typer delaminering: Såle og topplate.

– Den neste faren er delaminering av sålen, altså at sålebelegget har løsnet fra skien. Det trenger ikke være overalt, men det er vanskelig å få reparert og det blir aldri helt bra. Dette skjer ofte når man bruker for mye varme ved preparering, sier Mordt.

– Delaminerte topplater kan repareres, så lenge det ikke er for mye. Sjekk at topplaten sitter godt.

Et viktig sted å sjekke er baktuppene. Disse dunkes ofte i asfalt eller hard snø, og da kan de sprekke opp.

– Og når ting først har begynt å løsne så kommer det vann inni, og da løsner det bare mer og mer, advarer Mordt.

#5: Brudd i stålkant

– Sjekk alltid om det er brudd i stålkant på alpinski, spesielt racingski og ski som har blitt brukt til jibbing. Rene brudd kan være vanskelige å oppdage, så sjekk nøye, er rådet fra Mordt.

Brudd i stålkant kan repareres, men ifølge Mordt kan kostnaden fort bli på rundt 1.200-1.500 kroner – avhengig av hvor mye kant som må repareres.

Og selv om det ikke er brudd i kantene bør du sjekke dem nøye.

– Dersom skiene har blitt brukt på rails vil kantene være ødelagte. De vil være avrundede og du vil ikke få tak i snøen ved svinging. Skal du bruke skiene på rails er det selvfølgelig ikke noe problem, men skal du bruke dem til noe annet er dette noe du bør sjekke, sier Mordt.

#6: Pass på twintip

Selv om et par twintip-ski står øverst på ønskelisten til de unge håpefulle, er det ikke nødvendigvis der du bør begynne, mener Mordt.

– Barn som skal lære å svinge bør ikke begynne med twintip. Disse skiene har bindingene plassert langt fremme på skien, og da vil du ikke lære å ta ordentlige svinger. Bakskien vil rett og slett skli ut, sier Mordt.

Dette punktet går altså ikke på skade og slitasje, men mer på at du må vite hva slags ski du skal ha.

– Ser man et veldig bra par ski, så er det ikke nødvendigvis dem du skal kjøpe, fordi de kan være vanskelige å stå på. Det er viktig å finne riktig ski til riktig bruk.