<b>JEVNLIG SERVICE</b>: Skal klokken gå presist og vare lenge, er service et must. Foto: Tidssonen.no
JEVNLIG SERVICE: Skal klokken gå presist og vare lenge, er service et must. Foto: Tidssonen.noVis mer

Service på mekaniske klokker

Dette bør du vite om ur-service

– Jevnlig service er nødvendig for å holde ditt mekaniske ur vedlike.

Urverket i en mekanisk klokke kan sammenlignes med en liten motor. Men der moderne biler sier klart ifra når det er på tide med en service, har man ikke den samme luksusen med de mekaniske armbåndsurene.

Så hvor ofte trenger klokken service, hvem skal stå for jobben, hvor lang tid tar det, og hvor mye koster det?

Her er tipsene som holder din mekaniske klokke gående i mange år fremover.

Service hvert femte år

SERVICE HVERT 5. ÅR: Dette er det generelle rådet fra Thomas Gulbrandsen, servicesjef hos Protid Urmaker Christensen Storo, og innehaver av Oslo Urmakerservice. Foto: Privat. Vis mer

De fleste urmerkene opererer med anbefalte serviceintervaller, som ofte er å finne i klokkens brukerveiledning eller på merkenes nettsider. Merkenes anbefalinger varierer, men rundt fem år later til å være en grei tommelfingerregel.

– Jeg anbefaler uavhengig merke, og mye eller lite bruk, at alle mekaniske klokker skal inn til service hvert femte år, råder Thomas Gulbrandsen, servicesjef ved Protid Urmaker Christensen Storo, og innehaver av Oslo Urmakerservice («Urmaker Gulbrandsen»).

Mange tror at dersom man nesten ikke bruker klokken, trenger den ikke følge normalt serviceintervall. Dette er ikke sant, da for mye stilleliggende kan gjøre oljen tørr og seig, fortsetter han.

– Man skal heller ikke glemme å trykkteste klokken hvert eneste år. Dette vil gi en bekreftelse på at alle pakninger holder støv og fukt utenfor urkassen. Ett pakningsbytte bør normalt utføres uavhengig hvert andre år, avslutter Gulbrandsen.

FORSKJELL PÅ NYTT OG GAMMELT: Nyere urverk kan gå bedre og lengre enn gamle, i følge Halvor Bjerke, daglig leder hos Urmaker Bjerke. Foto: Tidssonen.no Vis mer

Halvor Bjerke, daglig leder hos Urmaker Bjerke, bekrefter at de fleste anbefaler fem år mellom hver fulle service.

– Men her ser vi klart at nyere urverk går bedre og lengre enn gamle. Videre at store herreur går lenger enn små dameur. For eksempel kan de nye Rolex-urene ofte gå sju til ti år mellom hver service, utdyper Bjerke.

Autoriserte serviceverksteder

I Norge er ikke urmaker en beskyttet tittel. Hvem som helst kan i praksis smykke seg med en urmaker-tittel, og tilby service av klokker. Det finnes mange dyktige urmakere, men for mange kan det være vanskelige å vurdere kompetansen til en servicetilbyder. Vil man være på den helt sikre siden, er det tryggeste å velge et av merkenes autoriserte serviceverksteder.

– Autoriserte urmakere kan utføre jobben korrekt etter standarden som fabrikken i Sveits krever. Man har også alt det riktige verktøyet og deler for at klokken skal gjennomgå de rette prosedyrene som produsentene krever. Vi reiser årlig på kurs, og blir hele tiden testet for å sjekke at kunnskapen er hvor den burde, forteller Gulbrandsen.

FINMEKANIKK: Riktig verktøy og prosedyre er gunstig når service skal gjennomføres. Foto: Tidssonen.no Vis mer

Ifølge Bjerke vil et autorisert verksted alltid følge fabrikkens anbefalinger, og bare bruke originale deler. De vil bytte alt som er nødvendig eller bør byttes, slik at kvaliteten i uret ivaretas. For kunder betyr dette at servicearbeidet skal være like godt i Norge, som det som gjøres på fabrikk.

– Det er viktig at kunder er bevisste på dette. Et kvalitets-ur som har vært reparert på et ikke-autorisert verksted, kan i aller verste fall være ødelagt for godt, sier han.

Gulbrandsen trekker på sin side frem at ikke-autoriserte urmakere ikke alltid har samme gode tilgang til deler og verktøy.

– Forhør deg om din lokale urmaker kan utføre jobben, og skaffe ekte deler til din klokke. Enkelte kan være fristet til å ty til såkalte klonete deler. Disse er ikke laget av den originale produsenten, men er for det meste produsert i Kina eller tilsvarende, advarer Gulbrandsen.

Varierende servicetider

Servicetider har de seneste årene vært et hett tema blant klokkeeiere. I de mest ekstreme tilfellene, har det blitt fortalt om ventetider fra mangfoldige måneder, til over et år. Eier man noe spesielt, vil man potensielt måtte smøre seg med en god dose tålmodighet.

– Vi har meget varierende pågang av reparasjoner, og ikke alle urmakere er utdannet på alle urverk. Videre må noe sendes fabrikken mens andre gjøres på vårt verksted, forteller Bjerke.

Stor variasjon i priser

Både Bjerke og Gulbrandsen forklarer at serviceprisene varierer stort fra merke til merke, avhengig av kvaliteten på det aktuelle uret, hvor komplisert det er (antall funksjoner), omfanget av servicen, og en stor variasjon i prisen på de originale delene.

Begge forespeiler en startpris på rundt 3.000 til 3.500 kroner for de enkleste urene. For en kronograf (ur med stoppeklokke) stiger imidlertid serviceprisen til cirka 5.000 til 7.000 kroner. Er det snakk om kompliserte ur fra de mest prestisjetunge merkene, er det ikke uvanlig at prisene kan dobles og vel så det.

DYRERE SERVICE: En kronograf har en høyere servicekostnad enn en enklere klokke. Foto: Tidssonen.no Vis mer

De senere årene har også merkene selv blitt mer transparente rundt servicekostnader, og flere opererer med prisestimater på deres nettsider. Dette gir i alle fall en pekepinn på hvor mye en autorisert service kan og bør koste.

For eksempel oppgir sveitsiske Omega en estimert pris på 5.355 kroner for sine enkleste mekaniske modeller, mens en tilsvarende klokke hos Breitling ligger på 5.390 kroner.

Til sammenligning oppgir det rimeligere merket Certina, en veiledende servicekostnad på 190 sveitsiske franc (omkring 1.650 kroner etter dagens kurs), for deres enkleste mekaniske klokker.