<strong>HERJER: </strong>Anders Anker-Rasch på tur i Maridalen i Oslo.  Foto: Simen Nordskog/Turkamera.no
HERJER: Anders Anker-Rasch på tur i Maridalen i Oslo. Foto: Simen Nordskog/Turkamera.noVis mer

Det viktigste sykkeltilbehøret

Hva er det sykkelentusiastene ikke klarer seg uten?

Vi har alle sett ham. Den voksne, kanskje litt overvektige terrengsyklisten overlesset med utstyr på en splitter ny og dyr sykkel.

Det kan virke som sykkeltilbehør er noe man enten blir overtalt til å kjøpe masse av ved førstegangskjøp av terreng- eller landeveissykkel, eller så er det noe man skjønner behovet for etter hvert som tiden går. Her er hva noen drevne sykkelentusiaster ikke klarer seg uten. Er du nybegynner og usikker på hva du trenger, har du mye å hente her.

Husk verktøy

I SKOGEN: Sverre på tur i Lillomarka utenfor Oslo. Foto: Anders Anker-Rasch Vis mer


40-åringen Sverre Brubæk bruker sykkel som daglig transport i Oslo, og sykler både racer- og terrengsykkel ved anledning. Sverre er også veldig klar på hva som er viktig for ham.

– Et verktøysett er tilstrekkelig til å gjøre det meste av vedlikehold og reparasjoner selv.

Sverre anbefaler også Ortlieb-sykkelvesker, som transporteres på en bagasjebærer du kan ettermontere.

– Dette er bedre fordi ryggsekker er ukomfortable å bruke på sykkel, siden de plasserer vekt høyt oppe, og ofte kan komme i konflikt med nakken på grunn sittestillingen. Dessuten gjør de at man blir klam på ryggen.

Sverre bruker også klikkpedaler, «som gir et mye bedre og konsist tråkk, selv om det er litt tilvenning i starten».

Sikre deg mot havari

RACING: Henrik kjører både racing- og terrengsykkel. Her på Sicilia ved vulkanen Etna. Foto: Privat Vis mer


Henrik Mühlbradt (31) fra Sykkelmagasinet.no har ifølge ham selv syklet siden han var fem år, og har konkurrert i terrengsykling på høyt og lavt nivå i 17 år.

– Når du skal på sykkeltur, kan du ikke regne med at hjelpen er rett rundt hjørnet når noe går i stykker. For å sikre seg ved et eventuelt sykkelhavari trenger du tre ting: multiverktøy, reserveslange – husk at den passer din hjulstørrelse og det er riktig type ventil – og pumpe, en liten som har plass i lomma.

Les: Hva er viktig å tenke på når du kjøper sykkel

Lykt er viktig

SYKKELSEKK: Arne sverger til sekk med drikkesystem. Foto: Produsent Vis mer


– Jeg er jo opptatt av utstyr og av å bruke sykkel som fremkomstmiddel og til trening, sier 43-åringen Arne Hatlen. Ikke minst gjelder det hvis han skal ut på lengre treningsturer.

– Da bruker jeg en skikkelig sykkel-GPS for å kunne få litt mer informasjon om ytelse underveis, blant annet distanse gjennomført, snitthastighet, tid, samt puls og kadens. Jeg trenger også en lykt om høsten og vinteren, samt en sekk med drikkesystem.

Les også: Sykkelykten som burde vært påbudt

AGGRESSIV: Ørjan i aksjon ved Etne i Hordaland. Foto: Privat Vis mer


Øk komforten

Ørjan Nordtveit (24) er innehaver av sykkelkomponenter.no, og beskriver seg som en «aktiv syklist som er aggressiv i feltet med støting og herjing.

– Jeg velger meg en hjelm for sikkerhet, et par gode sykkelsko for å spare krefter ved effektivisert tråkk, og seleshorts, som øker komforten betraktelig på sykkelturene.

Punktering og tryning

DETALJER: Frode kjører 32 km. til og fra jobb hver dag. Da er riktig tilbehør viktig. Foto: Privat Vis mer


Frode Ugland, en 45-år gammel mann som beskriver seg som en «mosjonist som sykler til og fra og fra jobb fire dager i uken på offroadsykkel», er veldig klar på hvilke tre ting han må ha med på tur:

– Et enkelt speedometer for å vise fart, samt antall kilometer og tid brukt på sykkelen. Det er alltid gøy å vite hvor mange kilometer man har tilbakelagt i løpet av en sesong. Alle de fancy greiene som GPS og høydemeter får du uansett på mobilen.

Frode understreker at alle kommer til å punktere før eller siden, og da er det viktig med en luftpatron under setet fordi «pumpe tar for stor plass».

– Dessuten kommer du også til tryne eller velte før eller siden, og da er det er fint med sykkelhansker med langre fingre.

Superviktig

ENKELT: Alle som har prøvd å få av et dekk uten dekkspak, vet hvor vanskelig det er. Foto: Produsent Vis mer


Styremedlem i Norsk organiasjon for terrengsykling, Anders Anker-Rasch (27), «sykler alt som er gøy, i skog, på vei, til jobb», og har en ting han ikke klarer seg uten.

– Dekkspak. Det er superviktig utstyr som alltid må være med i sekken. Jeg bruker spaker fra Pedros i fargerik plast. De sparer felg og hender når uhellet er ute og dekket må av.

Alt fra DinSide om sykkel