VELGER DYRERE: I vår testet vi Haibike SDURO Trekking RC til over 27.000 kroner. Etter våre begreper en dyr elsykkel, men under det som nå er gjennomsnitt i Tyskland. FOTO: Tore Neset
VELGER DYRERE: I vår testet vi Haibike SDURO Trekking RC til over 27.000 kroner. Etter våre begreper en dyr elsykkel, men under det som nå er gjennomsnitt i Tyskland. FOTO: Tore NesetVis mer

Priser på elsykler

Derfor kjøper vi dyrere elsykler

Snittprisen på en elsykkel økte med 2.310 kroner fra i fjor, viser tysk undersøkelse.

Gjennomsnittsprisen på elsykler økte med 2.310 kroner fra 2015 til 2016. Det viser en fersk undersøkelse fra tyske e-bike-finder.com.

Prisbildet gjelder det tyske markedet, og er ikke nødvendigvis direkte sammenlignbart med det norske.

Men elsykkelansvarlig Hulda Tronstad i Norsk elbilforening bekrefter overfor Dinside at vi ser samme tendens også her i landet.

Bevegelse oppover i pris

Mange hadde nok trodd at elsykler skulle bli en slags folkeforlystelse, og at økende interesse ville føre til et større utvalg av rimelige modeller.

Dette er slett ikke tilfelle, skal vi tro den tyske undersøkelsen.

Mens en gjennomsnittlig elsykkel i fjor kostet 3037 euro (om lag 28.069 kroner), koster den samme gjennomsnittssykkelen i dag 3.287 euro (om lag 30.380 kroner).

Det er tre faktorer som har ført til at det har blitt slik, ifølge det tyske nettstedet e-bike-news.de.

Flere elsykler i toppskiktet

For det første finnes det i år en del modeller som er langt dyrere enn de dyreste modellene på markedet i fjor. Disse trekker gjennomsnittsprisen opp.

EURO-GLIS: Sykler som denne til nærmere 140.000 trekker opp gjennomsnittsprisen. (FOTO: HAIBIKE) Vis mer

For eksempel koster toppmodellen til luksusmerket Haibike (XDURO FullSeven Carbon Ultimate) 14.000 euro (om lag 138.629, selges i Norge for 149.999).

Dette er den dyreste elsykkelen i Tyskland (og trolig også i Norge), men flere av Haibikes konkurrenter har fulgt opp med sykler i den øvre prisklassen.

Motor ved pedalene vinner

Den andre faktoren er at folk kjøper elsykler med pedalmonterte motorer framfor hjulmotorer (forskjellen forklarer vi her).

VINNER: Hele 87 prosent av årets elsykler har motor ved pedalene (krankmotor). Vis mer

Hele 87 prosent av 2016-modellene har motoren ved pedalene, såkalt midtmotor eller krankmotor. Åtte prosent har motoren montert på bakhjulet, mens fem prosent har forhjulsmonterte motorer.

De midtmonterte motorene er vesentlig dyrere enn de hjulmonterte. Det samme gjelder også batteriene, som ofte er integrert med motorene på en mer avansert måte enn tilfellet er for mange hjulmotorer.

Terrengsykler på frammarsj

For det tredje velger folk stadig oftere sportslige terrengmodeller framfor bysykler. Det er kanskje litt merkelig, siden de fleste tyskere bor i byer eller på steder der det både er flatt og veiene er gode.

BILLIG: Biltemas terreng-elsykkel til 8.000 kroner fikk godt skussmål av oss i vår. (FOTO: TORE NESET) Vis mer

Like fullt har andelen av terrengsykler i dette landet økt fra 15 til 19 prosent i løpet av det siste året. Likevel selges det fortsatt mest bysykler og tursykler - henholdsvis 38 og 36 prosent.

Sammenleggbare kompaktsykler utgjør bare to prosent av det tyske markedet, mens transport- og lastesykler utgjør én prosent.

- Også slik i Norge

- Jeg sitter ikke på statistikk som kan vise det samme som i Tyskland. Men mitt inntrykk er at bildet er nokså likt i Norge. Vi velger de dyre modellene framfor de billige. Men noe har også med valuta å gjøre, sier elsykkelansvarlig Hulda Tronstad i Norsk elbilforening til Dinside.

VELGER DYRT: Også nordmenn foretrekker dyrere og bedre elsykler framfor de aller billigste, mener Hulda Tronstad. (FOTO: NORSK ELBILFORENING) Vis mer

Hun forklarer at mens europeiske importører betaler de asiatiske produsentene i dollar, må norske importører betale leveranser fra Europa i euro.

- Dette er svært ufordelaktig for den norske bransjen, og fører til dyrere elsykler her i landet.

Prøver billig først

Når Dinside skriver om elsykler, er det mange som klager over høye priser i kommentarfeltet. Men Tronstad tror at nordmenn i likhet med tyskere aksepterer at en elsykkel skal koste vesentlig mer enn en vanlig sykkel.

- Mange som aller først kjøper seg en rimelig sykkel med forhjulsdrift finner etterhvert ut at den ikke får deg opp de bratteste bakkene og at andre elsyklister farer forbi. Så neste gang kjøper de seg noe bedre og dyrere.

- Hjulmotor kan være like bra

Hun er derimot ikke sikker på om hjulmonterte motorer har utspilt sin rolle, slik den tyske undersøkelsen kan tyde på.

- Jeg tror dette er et særtysk fenomen som har sammenheng med at Bosch med sine midtmotorer er svært dominerende på markedet i hjemlandet.

Motor ved pedalene er dermed ikke det eneste saliggjørende, mener hun.

- Det er har blitt et mantra i bransjen at midtstilte motorer er det eneste som fungerer. Men det er en sannhet med store modifikasjoner. Også i Norge ser vi mest midtmontert, men du får mange svært gode sykler med bakhjulsmonterte motorer, sier Hulda Tronstad.

Mer om elsykler:
Spar penger - bygg din egen elsykkel
Her er det forbudt å bruke elsykkel
NAF: Fire av åtte elsykler har for dårlige bremser
Slik kjøper du brukt elsykkel

Tester:
Biltema Yosemite MTB
Haibike Sduro Trekking RC 2016
Buddy Bike Ui5 M
E-sykkel Universal fra Europris