<strong>BILLIG: </strong>En bremsemodulator er en slags ABS-brems for sykler og koster lite.  Foto: Thomas Strzelecki
BILLIG: En bremsemodulator er en slags ABS-brems for sykler og koster lite. Foto: Thomas StrzeleckiVis mer

– Denne kan redde liv

Det hevder mangeårig sykkelekspert, som er provosert over sykkelbransjens manglende opplæring. Men han møter også motstand.

Sykkelmekaniker Olav Berve hos Felgen sykkelverksted har reparert, skrudd og bygd om sykler i over 25 år, og har én misjon her i livet: Å få bremsemodulator som standard på sykler med V-bremser, en type felgbrems som veldig mange bruker.

– Det er ufattelig at bransjen ikke tar mer ansvar for sikkerhet på selve sykkelen, forteller en engasjert Berve til DinSide.

Skal du kjøpe sykkel? Her er de beste tipsene

Farlig kraftig

Ikke hørt om bremsemodulator og V-bremser? Her er definisjonen av V-bremser hos Syklistenes landsforening:
«På vertikalbremsene (v-bremsene) står bremsearmene vertikalt ved siden hjulet.
V-bremsen er farlig kraftig, men den kan gjøres ufarlig med en bremsemodulator.»

KONTROLLERT: Olav Berve foretar en kontrollert nødbremsing for DinSide utenfor sykkelverkstedet sitt, og bruker følgelig ikke hjelm for anledningen. Foto: THOMAS STRZELECKI
Foto: Thomas Strzelecki
Foto: Thomas Strzelecki
Foto: Thomas Strzelecki
KONTROLLERT: Olav Berve foretar en kontrollert nødbremsing for DinSide utenfor sykkelverkstedet sitt, og bruker følgelig ikke hjelm for anledningen. Foto: Thomas Strzelecki
Foto: Thomas Strzelecki

Her demonstrerer Olav Berve hvor kraftige V-bremser kan være:

Blir ignorert

Det Berve irriterer seg over er at denne billige komponenten tilsynelatende blir ignorert av sykkelprodusenetene, som han mener bare vil spare penger. Men det verste, hevder han, er likevel at sykkelbransjen i Norge ikke vet at denne komponenten eksisterer.

– Selv mange sykkelverksted kjenner ikke til bremsemodulator og hva den gjør, og det skyldes en total mangel på opplæring.

Tips: Slik klargjør du sykkelen din for bruk

Hva gjør en bremsemodulator?

Så, hva gjør den? Enkelt forklart er en bremsemodulator noe du eller sykkelverkstedet kan feste på bremsevaieren, som hindrer at V-bremsen bråbremser når du presser inn forbremsen. Altså en en slags ABS-brems for sykkel. Her kan du kjøpe den for 50 kr. pluss frakt.

Foto: Wikipedia Vis mer

Her ser du hvordan en V-brems fungerer:


Hardt skadet

– 78-åringen som nylig ble hardt skadet etter å ha bråbremset ved et fotgjengerfelt i Tønsberg og stupte over styret, brukte sannsynligvis V-bremser uten bremsemodulator. Bransjen er idioter som ignorer hvor viktig denne komponenten er på slike sykler, forteller en engasjert Berve til DinSide.

Les også: Dette bør du gjøre før du setter vekk sykkelen for høsten

Prøvd å advare

Han sier han har prøvd å advare Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap flere ganger i tildels opphissede diskusjoner, men sier de må få rapportert inn et visst antall ulykker før de eventuelt kan gjøre noe med dette.

Får støtte

– Olav har rett i dette. Modulatoren leverer bedre sikkerhet til brukerne. Jeg har selv gått på trynet flere ganger i yngre dager på eksakt samme måte. Hvem som skal ta ansvar har jeg ikke svar på, men butikkene kan være flinkere til å anbefale modulator for økt sikkerhet, sier Ørjan Nordtveit hos Sykkelkomponenter.no.

MONTERES PÅ: Her skal du eller sykkelverkstedet montere bremsemodulatoren på bremsevaieren. Foto: Thomas Strzelecki Vis mer


Tips: Her får du gratis service på sykkelen

Henrik Mühlbradt, journalist hos Sykkelmagasinet, tror også Berve er inne på noe.

– Jeg har selv vært vitne til folk som har panikkbremset og stupt over styret. For de som har god teknikk på sykkelen er ikke dette noe tema, de klarer som regel å modulere bremsekraften via hendelen riktig, selv i en kritisk situasjon.

Skeptisk til at dette skal være standard

Likevel er han ikke enig at bremsemodulator bør være standard på sykler med V-bremser.

– Men man kan godt være flinkere til å opplyse uerfarne syklister om at dette produktet finnes. Ulempen er at dette er nok en dings som må justeres og kan gå i stykker. For Ola Nordmann med ti tommeltotter er det vanskelig nok å justere bremsene riktig, om ikke man skal ha en bremsemodulator som gjør det hele enda mer komplisert.

Les også: Ikke sykle deg inn i merkefella

Bremsemodulatoren kan være farlig å bruke

Salgssjef for sykkel hos XXL, Nils William Bakken, stiller seg derimot kritisk til flere av Breves påstander.

KRITISK: Salgssjefen for sykkel hos XXL kaller Berves påstander for storm i et vannglass. Foto: Nils William Bakken Vis mer


– Jeg, og, så langt jeg har kunnskap om, bransjen ellers, er ikke enig med Berve om at det er farlig å ikke ha bremsemodulatorer på V-brems. Bremsemodulatoren blir kalt for «bremsekraftforverrer» av mange i verkstedmiljøet. Det finnes også påstander om at bremsemodulatoren er farlig å bruke. Grunnlaget for dette er blant annet at modulatoren gir en gradvis bremsekraft etter hvor mye du klemmer inn bremsen, og det vil derfor ta lengere tid å bremse opp enn uten modulator, sier Bakken, som aldri hørt kunder som har klaget på at en V-brems har ført til skader.

Produsenten advarer

Bakken viser også til en lenke hvor produsenten av bremsemodulatoren, Shimano, beskriver at når du har klemt inn bremsen cirka 80 prosent, vil V-bremsen gå over til å gi full kraft på hjulet, og i verste fall blokkere hjulet.

– En V-brems uten bremsemodulator gir en mer forutsigbar bremsekraft enn med bremsemodulator.

Bakken reagerer også på påstander om at bransjen, og da spesielt de største aktørene, ikke har kjennskap til bremsemodulatoren.

Våre ansatte vet hva det er

– Vi har tidligere solgt en bysykkel som hadde bremsemodulator levert som standard, så de aller fleste hos oss, både på verksted og i butikk, vet hva en bremsemodulator er. Men det er ikke noe vi mener er nødvendig eller viktig at en sykkel bør ha, sier Nils, og understreker at de bruker mye penger og ressurser på opplæring av sine ansatte.

Også Gresvig er skeptiske

Espen Wethe er produktutviklingssjef for sykkel hos Gresvig, og kjenner også godt til hva en bremsemodulator er. Han er også skeptisk til at dette bør være standard.

– Under norske forhold med mye nedbør, og derav møkk som samler seg i strømper og på felger og over tid drastisk reduserer bremseeffekten, er det viktig med en brems som har god bremsekraft også over tid. Vi har tidligere diskutert bruken av modulator med våre forhandlere, men de ønsket det ikke, og deres kunder ønsket det heller ikke på grunn av redusert bremseeffekt.

Wethe tror de fleste har blitt vant til hvordan V-bremsene fungerer etter at de kom på markedet for rundt 20 år siden.

Alt om sykkel