Carreras hjelm er stilren og enkel, og tar ikke mye plass når den ikke er i bruk. Foto: Carrera
Carreras hjelm er stilren og enkel, og tar ikke mye plass når den ikke er i bruk. Foto: CarreraVis mer

Denne hjelmen kan krympes

Her er hjelmen som er stor på hodet og liten i hånda.

Det er lite man kan gjøre med størrelsen på en hjelm i bruk. Den skal tross alt dekke hodet, gi demping for fall og sitte godt.

Men hva med når den ikke er på hodet?

Der er det mulighet for krymping, noe produsenten Carrera har skjønt. De har laget det de kaller "Carrera Foldable Helmet", men navnet er noe misvisende.

12 av 13 sykkelhjelmer holdt ikke mål

Trekkspillhjelm

For hjelmen "brettes" ikke i så måte, den komprimeres som et trekkspill. Den beste engelske beskrivelsen ville kanskje vært "collapsing helmet", men hvem vil vel kjøpe en hjelm som kollapser?

Hjelmen kommer i flere sprelske farger. Foto: Carrera
Ganske lekker, hjelmen altså. De stilrene linjene er hentet fra noen av de første sykkelhjelmene i skinn. Foto: Carrera
Elastiske bånd skal sørge for god passform. Foto: Carrera
Carreras hjelm er stilren og enkel, og tar ikke mye plass når den ikke er i bruk. Foto: Carrera


Uansett: Når den er komprimert har den kvittet seg med en tredjedel av størrelsen, og blir dermed langt smalere. Da passer den bedre ned i en liten ryggsekk, eller en skuff på arbeidsplassen. Her kan du se fleksibiliteten demonstrert (YouTube).

Når den er på hodet skal den gi god lufting, samtidig som sikkerheten er ivaretatt. Vi har ikke prøvd den selv, men den ser ut som den sitter godt på hodet.

Så smal blir hjelmen når den ikke er på hodet. Foto: Carrera Vis mer


Er dette den perfekte bysykkel?

Flere farger

Hjelmen kommer i syv forskjellige farger, og alle er ensfarget. Ingen psykedeliske mønster her altså - produsenten har tydeligvis godt for det enkle og stilrene.

Designet har de "lånt" fra noen av de første sykkelhjelmene i skinn, som var populære på 60-/70-tallet.

Du kan også velge premium-hjelmen. Denne kommer i tre farger, og har skinndetaljer.

Prisen er heller ikke avskrekkende, ifølge CoolThings vil prisene begynne på 90 dollar (like over 500 norske kroner). Hva Carreras hjelm vil koste dersom den blir tatt inn i Norge er uvisst, men du skal ikke se bort ifra at den havner rundt tusenlappen.

Sykkelhjulet er oppfunnet på nytt!

Flere konkurrenter

CoolThings sammenligner også konseptet med en annen hjelm, Proteus, som kan brettes sammen.

Den er imidlertid av den heldekkende varianten, og er nok ment for motorsyklister.

Det er også lett å trekke paralleller til Overade, omtalt av Gizmodo. Denne er imidlertid hakket mer sammenleggbar, selv om vi må innrømme at det ser noe mer komplisert ut.